Går for lyntog
Det er flertall på Stortinget for å satse på høyhastighetstog i Norge. – Ubrukelig, sier Frp.
I innstillingen til Nasjonal transportplan (NTP) går flertallet i Stortingets transportkomité, alle partier bortsett fra Fremskrittspartiet, inn for å satse på tog som går i minimum 250 kilometer i timen.
Komitéflertallet går et skritt videre enn regjeringen, som gikk inn for at bygging av høyhastighetsbane skulle utredes. Komiteens klare oppfatning er at utredningene skal gjennomføres, og skal ha bygging av høyhastighetsbane som siktemål.
Flertallet mener at de utredningene som skal foretas, skal gi et godt beslutningsgrunnlag i god tid før behandlingen av neste NTP om fire år.
– Vil følge opp
Fungerende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) lover at regjeringen vil følge opp henstillingen fra komitéflertallet.
– Jeg er veldig glad for at et samlet storting, minus Frp, gir full tilslutning til at regjeringen skal utrede høyhastighetstog videre for å få et godt beslutningsgrunnlag, sier hun til NTB.
Kleppa mener at komiteens merknader er fremtidsrettede og viktige, og vil gjøre det mulig med høyhastighetstog i Norge.
– Ubrukelig i Norge
Fremskrittspartiets jernbanepolitiske talsmann, Bård Hoksrud, sier at høyhastighetstog er ubrukelige i Norge. Frp mener det er langt bedre å satse på dagens jernbanestrekninger fremfor å «kaste bort hundrevis av milliarder på høyhastighetstog som aldri blir lønnsomme».
Frp tror også at utbyggingen av slike tog vil gå på bekostning av alle andre investeringer til samferdselsformål de nærmeste årene.
– Flertallets formuleringer er ikke mer enn noen ord på papir og har ingen betydning for samferdselspolitikken i Norge de neste ti årene, sier Hoksrud.
Venstre utålmodig
Venstre er en varm tilhenger av høyhastighetstog, og mener regjeringspartiene bare prater og fører folk bak lyset. Partiet foreslår 30 milliarder kroner til en mer moderne jernbane de neste ti årene.
Venstre mener at de rødgrønne, med SV i spissen, skyver satsingen på en mer moderne jernbane foran seg og forsøker å selge et luftslott av nye utredninger og prat.
Overtar for fly
Komitéflertallet mener at et er et betydelig trafikkgrunnlag for høyhastighetstog. Det vises til en markedsundersøkelse som Urbanet Analyse nylig har utført på oppdrag fra Jernbaneverket. Her kommer det fram at høyhastighetstog har potensial til å overta 75–95 prosent av det store flymarkedet mellom Oslo og de andre store byene i Norge.
Kostnadene per banestrekning er beregnet til et sted mellom 80 og 130 milliarder kroner, noe som tilsier at banene vil være nedbetalt i løpet av 30 år, heter det i rapporten fra Urbanet Analyse.
InterCity-trianglet
For alle utbyggingsprosjekter som kommer i InterCity-trianglet i Østlandsområdet (Oslo-Lillehammer-Skien) skal det gjøres en konkret vurdering av mulighetene for å tilpasse det slik at man får en hastighet på minimum 250 kilometer per time.
– Det bør også gjøres en vurdering om det kan gjøres tilpasninger ved dagens utbygginger som gjør det mulig på et senere tidspunkt å bygge nye spor der man går utenom enkelte byer. Vi ønsker også en utredning om hvordan høyhastighetslinjer kan danne grunnstammen i et sammenhengende kollektivtilbud, sier saksordføreren for jernbanedelen av NTP, Torstein Rudihagen (Ap). (ANB-NTB).