JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ja til høyhastighetstog

Et flertall i Stortingets transportkomité vil ha tog som går i 250 kilometer i timen eller fortere. En ny rapport konkluderer med at en slik satsing både er mulig og økonomisk lønnsom.

oystein@lomedia.no

I forslaget til Nasjonal transportplan 2010-2019 skyver Regjeringen høyhastighetstog ut i tid. I sin innstilling til transportplanen, sier komiteen at den går inn for en utbygging så raskt som mulig. Målet er å overta 95 prosent av flypassasjerene mellom Oslo og de største byene.

– Flertallet mener Norge har et betydelig trafikkgrunnlag for høyhastighetstog, heter det i innstillingen.

Komitémedlemmene skriver videre at strekningene Oslo-Skien, Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden kan være først ute, før det blir utvidelser til Stavanger, Bergen og Trondheim og Göteborg og Stockholm. I tillegg til regjeringspartiene støtter Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti forslaget. Fremskrittspartiet er skeptisk.

Flere rapporter.

Konklusjonene støtter seg på en markedsundersøkelse som Urbanet Analyse gjennomførte for Jernbaneverket. Den viser at høyhastighetstog mellom de store byene kan overta mellom 75 og 95 prosent av flypassasjerene på disse strekningene. De fleste flypassasjerene opplyser at de bruker over fire timer fra dør til dør når de inkluderer reisen til og fra flyplassen, innsjekking, sikkerhetskontroll og venting. Ved omtrent samme reisetid mellom byene vil de fleste velge tog.

Konklusjonen var også positiv da Deutsche Bahn (DB) International tidligere denne uken la fram en studie.

– Vi mener å ha klare resultater som viser at høyhastighetsbaner i Norge både er mulig og økonomisk lønnsomt, sa prosjektleder Ottmar Grein i DB International da rapporten ble presentert for Jernbaneverket.

Konsulentene mener det er strekningene fra Oslo til Trondheim, Bergen og Stavanger, samt Halden og videre til Sverige som er aktuelle for tog i opp til 300 kilometer i timen.

Kostnadene per banestrekning er beregnet til et sted mellom 80 og 130 milliarder kroner, noe som tilsier at banene vil være nedbetalt i løpet av 30 år.

Til kontinentet.

Samtidig håper byrådsleder i Oslo Erling Lae at det skal bli mulig å koble seg på hurtigtognettet i hele Europa, gjennom prosjektet Corridor of Innovation and Cooperation (COINCO) North. Et av målene er å kjøre Oslo-København på 2 timer og 20 minutter innen 2025.

– Disse planene er så konkrete og realistiske at dobbeltsporet Oslo-Ski må forseres og bygges til full høyhastighetsstandard, sier Lae i en pressemelding fra byrådet.

Annonse

Flere saker

Annonse