JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stavanger vil ha Hurtigruten

Flere partier ønsker å utvide Hurtigrutens seilingsrute slik at skipene starter i Stavanger framfor Bergen.

Det betyr at staten må spytte inn enda mer penger i driften.

– Jeg mener det ligger en inntektsmulighet i form av flere turister dersom Hurtigruten kan seile fra Stavanger til Kirkenes, sier stortingsrepresentant Bjørg Tørresdal (KrF) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

KrF-representanten fra Rogaland har fått med seg Frp og Høyre på et slikt forslag i kommunalkomiteens innstilling om distriktsmeldingen. Disse tre borgerlige partiene stiller seg positivt til en eventuell forlengelse av Hurtigrutens seilingsrute sørover til Stavanger. I dag seiler Hurtigrutens skip mellom Kirkenes og Bergen.

Lønner seg ikke

Men Hurtigrutens kommunikasjonssjef, Ragnar Norum, heller kaldt vann i årene på politikerne.

– Hvis Hurtigruten skal seile til Stavanger så trenger vi ett skip til, for da må vi utvide til 12 dagers seilingstid. Hvis det er betalingsvillighet fra staten side, så kan vi vurdere dette. Men på egen kjøl er det ikke kommersielt grunnlag å foreta en slik forlengelse, sier Norum.

Han viser til at det er Bergen som er den store og internasjonalt interessante flyplassen for turistene.

– Dessuten er det allerede gode kommunikasjoner mellom Stavanger og Bergen, sier Norum.

Lite grunnlag

– Men dere kan vel få noen flere reisende som går på i Stavanger og blir med helt til Kirkenes?

– Seiling fra Stavanger vil bare gi en liten økning for oss, og alt for liten til å forsvare investering i ett nytt skip. Det norske grunnlaget er relativt lite og utgjør bare åtte-ni prosent av våre reisende.

– Så da må staten i tilfelle åpne pengesekken ytterligere?

– Ja. Men hvis staten åpner for et nytt anbudsgrunnlag, så stiller saken seg annerledes, sier Norum.

Han ser positivt på at et flertall i Stortingets transportkomité har slått fast at det skal være daglige seilinger med elleve skip mellom Bergen og Kirkenes.

– Nå venter vi bare på nye anbudskriterier fra Samferdselsdepartementet, sier Hurtigrutens kommunikasjonssjef.

Bør forsøke

Frp, Høyre og KrF mener at staten ikke bør motsette seg en forlengelse til Stavanger dersom selskapet mener at dette kan slå positivt ut for Hurtigrutens daglige drift.

Bjørg Tørresdal viser til at det fra flere hold i Rogaland har blitt reist krav om at Hurtigruten må starte seilingen i Stavanger.

– Derfor bør Hurtigruten i hvert fall være med på et forsøk der selskapet prøver ut et slikt seilingsmønster. Det dreier seg om å knytte hele Vestlandet til Hurtigruten. Det kan gi flere kunder og derigjennom bedre inntjening for selskapet, sier Tørresdal og understreker at dette er en beslutning som Hurtigruten selv må ta.

– En forlengelse må selvsagt svare seg økonomisk og ikke ødelegge for de daglige seilingene. Men jeg er overbevist om at det ligger et større potensial for Hurtigruten i Sør-Norge. Rogaland er dessuten en kjøpesterk region hvor folk reiser mye, sier Tørresdal. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse