JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-nedbemanning i retten

De ble kalt horer, drittsekker, truet med bank og sagt opp. I retten slåss ti eldre SAS-piloter for jobben.



23.06.2009
07:52
16.12.2013 10:39

Da SAS måtte nedbemanne i september i fjor fikk alle piloter over 60 år sparken. Ren aldersdiskriminering og usaklige oppsigelser, mener ti eldre piloter som får sin sak opp i Asker og Bærum tingrett tirsdag.

– De krever å få fortsette å stå i jobben sin. For mange er det også økonomisk nødvendig, sier Erik Reed Mohn, som leder «Luftfartens 60+», en organisasjon som jobber for at piloter over 60 år skal kunne jobbe til aldersgrensen på 65, forutsatt at de har helse til det.

Mobbet

I fjor høst skrev Dagsavisen en rekke saker om at flere eldre SAS-piloter har følt seg mobbet og trakassert av yngre kolleger, fordi de oppfattes som en illojal «karrierebrems» for yngre flygere. Bakgrunnen er at den internasjonale luftfartsorganisasjonen i 2006 hevet aldersgrensen for kapteiner fra 60 til 65 år. Samtidig er pensjonsalderen for piloter i SAS fortsatt 60 år. Det vil si at pilotene kan gå av når de fyller 60, men for å få utbetalt full pensjon er det flere av de eldre pilotene i SAS som må jobbe lenger enn dette.

I fjor høst sa konsernet opp ti piloter over 60 år, og i sommer har ytterligere fire mistet jobben. Reed Mohn fyller selv 60 år i år og går nå og venter på oppsigelsen i posten.

– Vi er flere som nærmer oss 60 år som frykter at SAS snikinnfører en 60-årsgrense. Eldre piloter er i en svært utsatt posisjon, sier han på telefon på jobb i New York. For heller ikke pilotenes egne fagforeninger støtter de eldre pilotene. Da Reed Mohn selv ga varsel om at han ønsket å jobbe etter passerte 60, fikk han i svar av fagforeningen at de «undres over at han dolker sine kolleger i ryggen på denne usolidariske måten».

Må prioritere

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS avviser at konsernet driver med aldersdiskriminering eller «snikinnfører» en aldersgrense på 60 år.

– Denne saken handler isolert sett ikke om alder, men er et valg mellom piloter som får en pensjon fra SAS som for de fleste tilsvarer flere vanlige årslønner, og piloter som ikke får godtgjørelse i det hele tatt ved en oppsigelse i et vanskelig arbeidsmarked, skriver Johansen i en e-post til Dagsavisen.

Han påpeker at også flere yngre piloter har mistet jobben i nedskjæringene.

– SAS søker ikke noe prinspippvedtak om å avskjedige piloter over 60 år. Vi har høsten 2008 sagt opp elleve pensjonsberettigede piloter og i juni i år har vi sagt opp 29 piloter hvorav fire er pensjonsberettigede, skriver Johansen.

Absolutt forbud

Advokat Jon Gisle i Arbeidsrettsadvokatene er hyret inn av fagforeningen Parat til å tale åtte av de ti pilotenes sak i retten. Han er forsiktig med å si for mye før saken har startet, men er klar på at han mener de ti pilotene har en god sak.

– Vi hevder oppsigelsene er usaklige med bakgrunn blant annet i forbudet mot aldersdiskriminering, sier Gisle.

Ifølge Arbeidsmiljøloven er det et absolutt forbud mot å si opp ansatte kun på grunn av alder før de er 70 år. Også å forvente eller presse ansatte til å tidligpensjonere seg er aldersdiskriminering, i følge Likestillings- og diskrimineringsombudet. (ANB)

I fjor skrev Dagsavisen om en rapport fra Luftfartstilsynet som fastslo at mobbing mellom yngre og eldre SAS-piloter truet flysikkerheten.

I mange tilfeller dreide det seg om ren trakassering. Blant annet: Sosial utfrysning, utskjelling, anonyme trusler og skriftlig sjikane på pilotenes egen debattside.

Bakgrunnen er at den internasjonale luftfartsorganisasjonen, ICAO, i mars 2006 hevet aldersgrensen for kapteiner fra 60 til 65 år i samtlige land.

Yngre piloter og fagforeningene Scannor og Norske SAS-flygeres forening (NSF), mener at seniorkapteinene bør overlate stikka til yngre styrmenn. Dette med bakgrunn i Kollektivavtalen mellom SAS-ledelsen og pilotene der det heter at pensjonsalderen for piloter er 60 år.

På grunn av krav om store kostnadskutt i fjor høst mistet totalt 50 piloter over 60 år jobben i Danmark, Sverige og Norge høsten 2008.

Rettssaken i Asker og Bærum tingrett varer til og med fredag. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.06.2009
07:52
16.12.2013 10:39



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Leif Martin Kirknes

Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.

Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.

Ole Palmstrøm

450 ansatte i Riksrevisjonen fikk en egen norm for hjemmekontor

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde

Anna Granqvist

Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Helge Rønning Birkelund

Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Helge Rønning Birkelund

Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser


Flere saker