Diskuterte framtida
Høyhastighetstog og opprusting av eksisterende infrastruktur er to temaer som opptar medlemmene i Jernbanepensjonistenes Forbund. Landsmøtet hadde innvendinger mot luftige planer.
oystein@lomedia.no
Debatten etter innledningene av forbundsleder Kjell Atle Brunborg, NJF, og Rolf Jørgensen fra Norsk Lokomotivmannsforbund forteller om et stort engasjement hos delegatene.
Asbjørn Woll, Oslo, fikk CargoNet som arbeidsgiver etter oppsplittingen av NSB i aksjeselskaper. Han etterlyste sterkere prioritering av godsterminaler.
– Jeg håper terminalene får større oppmerksomhet, og er bekymret for Alnabru. Der er det snakk om å åpne deler av området for å få Alnaelven opp i dagen, sa Woll, som også synes det høres uvirkelig ut med høyhastighetstog i Norge.
– Men Bergensbanen var vel også uvirkelig den gang for 100 år siden, sa Woll.
Lokaldemokrati.
Rolf Jørgensen fra NLF sa seg enig med Woll, og understreket at Alna er navet i godstrafikken. Utfordringene er mange når utbygginger skal gjennomføres. Det foreligger planer om utvidelser og nye terminaler flere steder i landet. Ofte har kommunene vedtatt reguleringsplaner som må endres, og dette fører til forsinkelser.
– Jeg håper fornuften vil seire på Alnabru, sa Jørgensen.
Bogdan Jankov, Hamar, mener Rørosbanen må elektrifiseres og forbedres.
– Det planlegges dobbeltspor til Hamar, men hva så? Det skjer stygge ulykker på Riksvei 3 gjennom Østerdalen, sa Jankov.
Rolf Jørgensen sa seg helt enig i at Rørosbanen bør få bedre kapasitet. Stigningen gjør at det da kan kjøres tyngre godstog på strekningen, men elektrifisering er ikke prioritert i NTP.
Thor Bjørn Eriksen fra Narvik la vekt på at ARE-togene, er en suksess. I 2008 fraktet de 50 000 containere, 25 000 hver vei, en mengde som ellers ville havnet på norske veier.
Langt fram.
Kjell Skjærven, Bergen, understreket at jernbaneprosjekter tar lang tid å ferdigstille.
– Pengene som er bevilget nå får effekt først om mange år, sa han og oppfordret til å bygge ut nåværende infrastruktur før nye traseer planlegges for høy fart.
Mange uttrykker misnøye med NSBs satsing på billettsalg fra automater og på nettet, men konserndirektør Arne Fosen kunne orientere landsmøtet om at 50 prosent av billettsalget nå foregår på denne måten.
Tilbakemeldingen fra delegatene var at de utplasserte automatene er et problem for eldre brukere.
De 61 stemmeberettigede delegatene vedtok enstemmig en uttalelse om at pensjon og lønnsinntekt må få samme minstefradrag. De bevilget også 2500 kroner til bladet Pensjonisten og like mye til Einar Strands fond til forskning på aldersprosesser og eldres sykdommer.
Nedgang.
JPF har revidert vervebrosjyren og satser på å nå flere av dem som slutter i Jernbaneverket og selskapene innenfor NSB-konsernet. Den nye trykksaken informerer om tilbudene, hva forbundet driver med og hvorfor det er attraktivt å melde seg inn.
NSB, Jernbaneverket, NJF og NLF skal hjelpe til med å dele ut brosjyren til dem som går av med pensjon. Arbeidsutvalget håper dette kan gjøre det lettere å verve nye medlemmer.
– Den stadige omorganiseringen, og færre ansatte innenfor avdelingene, er hovedårsaken til at medlemstallet er synkende, skriver de i årsmeldingen.
Antall medlemmer i JPF går tilbake med i alt 348, fra 5890 i 2007 til 5542 i 2008. Alle de åtte foreningene merker utviklingen.
Årsregnskap.
Jernbanepersonalets Helsefond ble etablert da sykekassen ble avviklet i 2005 og skal videreføre støtteordningene over en periode på 15 år.
Ved utgangen av 2008 hadde 16 300 medlemmer rett til å få refundert utlegg til lege, tannbehandling og medisiner, en reduksjon på 528 i løpet av 2008.
Regnskapet viser et underskudd på 9,5 millioner kroner, mot 12,1 millioner året før. Kontingentinntektene er på 25,7 millioner, mens refusjonene utgjorde 34,8 millioner.
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.
Helge Rønning Birkelund
Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt
Kommentar
Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.
Jan-Erik Østlie
«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
Håvard Sæbø
Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne
Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken
Erlend Angelo