JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fortsatt tog på Bratsbergbanen

Etter mye usikkerhet og forvirring er det klart at forbindelsen Notodden–Skien får seks millioner statlige kroner ekstra. Driften er sikret ut året.



29.06.2009
14:24
16.12.2013 10:39

oystein@lomedia.no

Den opprinnelige avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Telemark fylkeskommune går ut nå i juni. Uten tilskudd ville trafikken stanset. Men i revidert nasjonalbudsjett fulgte Liv Signe Navarsete opp løfter hun kom med i januar.

– For å få en mer fleksibel overgang, og gi fylkeskommunen bedre tid til å foreta ruteforbedringer, foreslår Regjeringen en tilleggsbevilgning på seks millioner kroner i 2009, og tar sikte på en tilsvarende sum i statsbudsjettet for 2010, står det i dokumentet som kom 15. mai.

Fylkeskommunen har forlenget avtalen med NSB, og trafikken fortsetter i samme omfang fram til ruteendringene i desember.

Svakere resultat.

Færre benyttet seg av tilbudet i 2008 enn tidligere. I 2005 var det 50 000 reisende, de to påfølgende årene lå tallet rundt 45 000, men i fjor kom en nedgang på 2 prosent, eller i underkant av 1000 reisende. Både departementet, Stortingets transportkomité, lokalpolitikere og pendlere etterlyser rutetabeller som er tilpasset hverandre.

– En arbeidsgruppe er i gang for å komme fram til en bedre samordning, og det haster. Utredningen må være klar i slutten av august, for da legges budsjettene for 2010. Vi jobber intenst med å få et helhetlig kollektivtilbud, der Bratsbergbanen er et sentralt element, forteller ordfører i Notodden, Lise Wiik (Ap).

Målet er å samkjøre busser i hele fylket med lokal- og fjerntog for å få folk fra Kongsberg, Grenland og Notodden til å benytte offentlig transport. Arbeidsgruppa skal ha et utkast til kollektivplan for Telemark klart i september, slik at det kan sendes på høring til kommuner og andre parter.

Gir oss ikke.

Ekstrabevilgningen på seks millioner kroner er nok til å holde hjulene i gang fram til 13. desember. Wiik mener drift av persontog er en statlig oppgave, og at banen må inn i de årlige budsjettene.

– I fylket skal vi finne fram til et godt kollektivtilbud. Så må staten sørge for en trygg finansiering, der NSB eller en annen operatør står for kjøringen, krever Wiik.

Fylkestinget sier det samme i sin høringsuttalelse til Nasjonal transportplan, og uttrykker bekymring for banens framtid fordi det ikke finnes penger på Telemarks eget budsjett.

Notodden-ordføreren er misfornøyd med måten NSB løser oppgaven på.

– Det virker som om de ikke har så lyst til å kjøre tog her. Rutetidene er vanskelig å huske, og det er ikke lett å få betalt. For meg kan gjerne en annen operatør overta, sier Lise Wiik som understreker at lokalpolitikerne og alle involverte har tro på at togtrafikken fortsetter og at tilbudet i fylket blir bedre.

NSB har på sin side signalisert at de ønsker helårige avtaler, og bedt om avklaring for 2010 i løpet av september. Statsbudsjettet blir som regel ikke klart før i desember. Departementet gir hvert år uttrykk for at støtten er midlertidig. Staten kjøper ikke lenger persontogtrafikk på Bratsbergbanen, men øremerker en bevilgning kalt ”kompensasjon for bortfall av statlig kjøp av persontog”.

Fra Notodden til Sørlandsbanen og Skien–Porsgrunn.

Utløste lokaliseringsdebatt da den i sin tid ble lagt på østsiden av Norsjø.

Åpnet i 1917.

Etablert gjennom et aksjeselskap der Norsk Hydro gikk inn med Tinnosbanen, og staten med strekningen Notodden–Nordagutu.

Selskapet fikk også konsesjon på å drive bane mellom Nordagutu og Skien–Porsgrunn med sidespor til Menstad.

Høsten 2000 la NSB ned trafikken.

Sterke protester og statlige midler førte til ny start i august 2001.

Telemark fylkeskommune overtok ansvaret 1. august 2004 med NSB som operatør.

Ansvaret overtatt av Vestviken Kollektivtrafikk fra 2006.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.06.2009
14:24
16.12.2013 10:39



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker