Politikk og moral i pressen
Politiske skandaler tiltrekker seg både lesere og seere; for ikke å snakke om at det kan skaffe kroner til relativt blakke mediehus og heder til avslørende journalister.
I boka «Skandalenes markedsplass – politikk, moral og mediedrev» prøver professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo, Sigurd Allern, og hans svenske kollega Ester Pollack å vise oss hva som skjer i mediene når alle jager samme bytte. Og hvordan politiske motstandere utnytter denne muligheten til egen gevinst i samspill med pressen. Skjebnen til tidligere LO-leder Gerd-Liv Valla er en av flere saker som belyses grundig. I likhet med andre ofre ble hun ikke bare rammet som LO-leder, men også rent personlig. «Den mektige og respekterte LO-lederen ble i løpet av noen dager fraskrevet normale karakteregenskaper og inntok plutselig plassen som riksheks», påpekes det i boka som har en rekke bidragsytere som alle er forskere innen medier, journalistikk og politisk kommunikasjon.
Selv om dette er en fagbok, bør den være svært aktuell for de av LO-Aktuelts lesere som ønsker å forstå mer av det spillet som foregår i kulissene når dramaet pågår i alle mediekanaler samtidig. Som hvorfor VG var hovedaktøren i Valla- dramaet?
Sigurd Allern og Ester Pollack (red)
Skandalenes markedsplass
Fagbokforlaget
LO-Aktuelt nr. 11/2009