JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Valgtriller på Transportlandsmøte

DUELL: Valg av ny leder i Transportarbeiderforbundet på landsmøtet i Tromsø ble avgjort med tre stemmers forskjell.



25.06.2009
21:48
16.12.2013 10:39

torgny.hasaas@lomedia.no

På scenekanten står tellekorpset og sorterer de rød stemmesedlene. De to bunkene er nesten helt like. På avstand er det ikke mulig å se hvilken av bunkene som er størst. Den snart et år lange prosessen går mot slutt. Ordstyrer Kjell Dyngeland leser opp resultatet: Roger Hansen er valgt med 87 stemmer, Lars Johnsen har fått 84. ’

Da Per Østvold sa at han ikke ønsket gjenvalg som leder i Transportarbeiderforbundet, kom det raskt to kandidater på banen; 2. nestleder Lars Johnsen og forbundssekretær Roger Hansen. Gjennom det siste året har det vært skjulte kampanjer for den ene og den andre. I mai i fjor samlet en gruppe foreninger seg på Hamar, og helt fram til etter at valgkomiteens innstilling var lagt fram var Hamar-fraksjonen aktiv. Det var også en strid mellom forbundets største gruppe, bussjåførene opp mot to andre store grupper i forbundet, spedisjon og grossist.

Under landsmøtet i Bergen for fire år siden hadde noen snakket sammen. De store foreningene fordelte de tunge vervene seg i mellom. Salen følte seg overkjørt. Nå fikk de smake egen medisin. Hamar-fraksjonens mann var Roger Hansen. Hansen er egentlig bussjåfør fra Skedsmo utenfor Oslo. Han kommer fra Oslo og omegn bussarbeiderforening, og er medlem av Arbeiderpartiet.

Lars Johnsen kommer opprinnelig fra Nelaug i Aust-Agder og representerer den andre store fagforeninga i Oslo, Oslo Transportarbeiderforening. Har vært klubbleder på Tollpost før han ble fagforeningsmann. Han er medlem av partiet Rødt.

I 12 år har Per Østvold styrt Transportarbeiderforbundet. Forbundet har blitt et markert radikalt forbund, ofte i strid med LOledelsens ønsker og vilje. I perioden har Østvold vært en markant forbundsleder som også har vært aktiv i SVs sentralstyre.

Transportarbeiderforbundet har vært markert som motstandere av norsk medlemskap i EU. EU-spørsmålet skiller de to. Roger Hansen er kjent som EU-tilhenger, mens Lars Johnsen er motstander.

Utenom lederstriden ble landsmøtet preget av samferdselspolitiske spørsmål. Innlederne Per Østvold, LO-leder Roar Flåthen, Arbeiderpartipolitiker Torstein Rudihagen, SVs nestleder Audun Lysbakken og statssekretær Erik Lahnstein berørte alle to spørsmål, Nasjonal transportplan og yrkestrafikkloven.

Uka før landsmøtet avsluttet Stortinget sin behandling av yrkestrafikkloven. Her ble et gammelt Transport-krav innfridd: Ansatte i selskap som taper anbud i kollektivtrafikken har rett til å få med seg opptjente rettigheter, inkludert pensjon og ansiennitet, over i virksomheten som vant anbudskonkurransen.

Tiårsplanen for samferdsel, Nasjonal transportplan, ble behandlet på Stortinget dagen etter at landsmøtet ble avsluttet. Planen innebærer en økning på 100 milliarder kroner de neste ti årene.

– Anbud er et spørsmål om hva slags samfunn vi skal ha. Det er skammelig når den eneste gevinsten en sitter igjen med er at en fylkeskommune kanskje sparer noen få kroner, mens en bussjåfør som kanskje tjener 280 000 kroner i året mister pensjonsrettigheter, sa Erik Lahnstein.

Han skjønte at Transportarbeiderforbundet hadde vært utålmodig for å få innfridd kravet, men statssekretæren mente at det var særdeles viktig å ha en god prosess slik at det ikke skulle bli lett å omgjøre lovendringen hvis det ble en ny regjering etter valget.

– Vi fikk gjennomført en utredning. Der kom det blant annet fram at av de som ble skviset ut fra arbeidslivet ved anbud ofte var eldre og syke medarbeidere. I stedet for at de fortsatte å jobbe ble de presset over på trygd. Samfunnet som helhet taper penger på dette, sa Lahnstein som fikk god mottakelse på landsmøtet.

Audun Lysbakken brukte anledningen til å profilere SVs motstand mot EØS-avtalen. – Vi må bryte EØS-tabuet, var SV-politikerens melding til landsmøtet.

Mange talere på landsmøtet sluttet opp om det rødgrønne regjeringsprosjektet, men det ble ikke foreslått partibevilgninger. Transport har ingen tradisjon for det.

– Dårlige transportforhold gir tapte arbeidsplasser, sa LO-leder Roar Flåthen da han innledet til debatt. Han høstet også applaus fra landsmøtet da han sa det var viktig å legge vekt på garantiordningene som sikrer de lavest lønte bedre betalt.

På et punkt møtte LO-leder Flåthen kritikk. Konflikten rundt hvem som skal ha tariffavtale i Bring-konsernet. Hovedtillitsvalgt i Bring, Svein Thomassen, mente at vedtaket om at Postkom skal ha organisasjonsretten svekker Transports lokale overenskomst og fremmer bedriftsoverenskomster.

– Det gjør det mulig med tariffhopping for vår eier. Hva er meningen med et slikt vedtak, spurte Thomassen.

LO-Aktuelt nr. 11/2009

Roger Hansen, leder

Lars M. Johnsen, 1. nestleder

Torbjørn Reigstad, 2. nestleder

Jan Arthur Næss, forbundssekretær

Sissel Karlsen, forbundssekretær

Geir Kvamme, forbundssekretær

Dag E. Sivertsen, forbundssekretær

Bjørn Jonassen, forbundssekretær

Jan Sivertsen, vara forbundssekretær

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.06.2009
21:48
16.12.2013 10:39



Mest lest

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Boligspekulanter tjener på tomme leiligheter: – Folk forstår ikke at dette er mulig

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

Marianne Borgen (SV)

Marianne Borgen (SV)

Jan-Erik Østlie

Oslos ordfører vil kutte i egen lønn

Illustrasjon

Illustrasjon

Roy Ervin Solstad

Nå blir det glede på kysten: Fergeprisene går ned


Flere saker