JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bedriftene tar miljøansvar

Halvparten av alle norske bedrifter har begynt å redusere energiforbruket sitt.

Ved Thon Hotel Oslo Airport går rommene i dvale når de ikke brukes.

– Både varme, ventilasjon og strømforbruket blir redusert når det ikke er gjester på rommene. Dermed bruker vi mye mindre energi, forklarer hotelldirektør Erling Kristensen til Dagsavisen.

– Det at så mye som halvparten har kuttet i energiforbruket sitt er veldig bra. Dette er et av de viktigste klimatiltakene som kan gjennomføres, påpeker Lars Haltbrekken, leder av Naturvernforbundet.

Store andeler av næringslivet har også redusert reiseaktiviteten sin, kuttet forbruket av papir og startet med kildesortering, viser en ny undersøkelse som omfatter 2.000 bedrifter.

– Et samfunnsansvar

Allerede tidlig i planleggingen av Thon Hotel Oslo Airport, som åpnet for to år siden, var miljø viktig.

– Dette er en selvfølge, et samfunnsansvar, sier Kristensen.

Mange andre næringsdrivende er enige med ham i det, ikke bare i ord, men også i handling. DnB Nors næringslivsundersøkelse viser at tre av fire bedrifter gjenvinner avfall, halvparten har satt i verk tiltak for energisparing og for å redusere papirforbruket, mens en av tre har redusert reisevirksomheten sin.

Kravfulle kunder

Direktør for samfunnskontakt i DnB NOR Dag Arne Kristensen konstaterer at norske bedrifter har kommet langt i sin miljøtenkning.

– Skyldes dette hensynet til miljøet eller ønsket om å redusere kostnader?

– Motivasjonen er som oftest begge deler. Jeg synes det er utmerket at tiltak som sparer miljøet, samtidig reduserer bedriftenes kostnader betraktelig, svarer Kristensen.

Hans navnebror hotelldirektøren tilføyer at deler av næringslivet ikke har noe valg. De må være miljøvennlige for å oppnå suksess.

– Våre gjester er opptatt av miljø. Vi blir spurt om vi har miljøprogram, og større kunder krever også dokumentasjon på at vi er miljøvennlige, forteller Erling Kristensen.

På tilsvarende måte stiller hotellet han er sjef for, miljøkrav til sine leverandører.

– Et stjerneeksempel er skyttelservicen vi har utviklet i samarbeid med hoteller fra to andre kjeder her på Gardermoen Øst. I stedet for en person i hver taxi, har vi nå busser med vanvittig godt belegg, opplyser Erling Kristensen.

Redusert CO2-utslipp

Samlet sett er det hotell- og restaurantbransjen som har kommet lengst i å bli miljøvennlige. Og jo større bedriftene er, jo flere av dem er det som har gjennomført miljøtiltak.

– Disse konkrete handlingene kan få stor betydning for det samlede C02-utslippet fra næringslivet i Norge, påpeker Dag Arne Kristensen.

Også selskapet han representerer, har utviklet miljøvennlige produkter.

– Ved kjøp av bil med lavt utslipp, får du rabatt på lånet, forteller Kristensen.

Vel og bra synes Haltbrekken.

– Nå bør DnB NOR også begynne å tilby gunstige lån knyttet til gjennomføring av enøktiltak, oppfordrer han.

Annonse

Flere saker

Annonse