JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etisk bevisste kommuner

To av tre kommuner har vedtatt etiske retningslinjer som skal hindre smøring og korrupsjon, viser en undersøkelse.

– Jeg tror den etiske bevisstheten i kommunene er hevet mange hakk de siste årene, sier kommunikasjonsdirektør Ole Jacob Frich i Kommunal Landspensjonskasse (KLP), som har fått utført undersøkelsen.

Avsløringer

– Det har vært en betydelig utvikling siden vi fikk de store avsløringene i Oslo kommune for 20 år siden. Den gang ble det avdekket misligheter i kommunen selv om ingen ble dømt for korrupsjon. De senere årene har vi fått alvorlige korrupsjonssaker i Oslo, Bærum og på Romerike. Disse sakene og omtalen de har fått har vært en viktig vekker for mange kommuner, sier Frich.

I Bærum ble åtte personer dømt for korrupsjon i vinter. På Romerike har vannverkssaken avslørt omfattende ukultur i kommunale virksomheter, og i Oslo er eiendomssjefen i det kommunale Undervisningsbygg dømt for korrupsjon og underslag av 90 millioner kroner.

Etiske regler

Ifølge undersøkelsen som byrået Perduco har utført for KLP, er det 66 prosent av kommunene som nå har fått på plass et etisk regelverk.

Vedtak om etisk regelverk er mer utbredt i store enn i små kommuner og litt mer vanlig på Østlandet enn i de andre landsdelene. 600 ordførere, rådmenn og kommunale sjefer har svart på spørsmålene i undersøkelsen.

Og 6 prosent av de spurte opplyser at de har avsluttet ett eller flere kundeforhold med private leverandører på grunn av brudd på kommunens etiske retningslinjer.

Skjerper reglene

Frich forteller at KLP også har skjerpet sine etiske regler betydelig det siste året. Nå inneholder de klare bestemmelser om gaver både fra og til ansatte, opptreden overfor kunder og leverandører og regler for representasjon, sponsing osv.

– For eksempel skal vi ikke gi gaver som kan oppfattes som smøring, og for egne ansatte har vi opprettet et gaveregister. Vi har også tidligere hatt etiske regler, men nå er de mer detaljerte enn tidligere. Vi er en av de største leverandører til offentlig sektor i form av forsikringer, lån osv. Hvis vi begår overtramp, skader det vår virksomhet svært mye, sier Frich. Han mener det er en fordel for de ansatte å ha klare regler å holde seg til hvis de er usikre på hva som er tillatt.

– Det har skjedd en bevisstgjøring og en innskjerping på dette området i kommunesektoren. Jeg tror nok at antall vinflasker som mottas i resepsjonen i landets bedrifter og kommuner har blitt mye færre de siste ti årene, sier Ole Jacob Frich. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse