JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kritisk til LO-kreditt

– Er det virkelig LOs oppgave å aktivt pushe kredittkort på medlemmene, spør hovedtillitsvalgt i Marine Harvest, Geir-Elling Nygård.

For et par dager siden dumpet en konvolutt fra LO Favør ned i postkassen til Geir-Elling Nygård. Konvolutten inneholdt et tilbud om LO Favør Mastercard med en kredittgrense på 30.000 kroner. I utgangspunktet synes Nygård at reklame for kredittkort er forkastelig.

– Jeg reagerer generelt med piggene ut på reklame fra kredittkortselskaper. Dette er dyre penger, påpeker han.

Direkte til medlemmet

– Jeg er likevel mer kritisk til reklamen fra LO Favør enn fra andre selskaper. Dette var ingen allmenn reklame, for den var adressert meg som medlem av Fellesforbundet. En slik henvendelse kan gjøre medlemmer mer ukritiske, fordi de regner med at det som kommer gjennom fagforeningen, er kvalitetssikret og greit, mener Nygård.

Litt for enkelt

Og for å gjøre det veldig enkelt å hoppe på tilbudet, kunne man bestille kredittkortet via tekstmelding og kodeord som var oppgitt, forteller han.

– Tilbudet kan være harmløst for folk som er klar over hvor dyrt det er å bruke kreditten. Men for folk som ikke er klar over det, og som er i ei knipe, kan tilbudet virke forlokkende. Og det vil svi ekstra for dem når de må betale tilbake, påpeker Marine Harvests hovedtillitsvalgte.

Han mener altså at LO ikke bør stille sitt navn og rykte bak et tilbud om kreditt.

100 000 kortkunder

– Avtalen om Mastercard har ligget som et tilbud i LO Favør i mange år. Vi har i dag over 100.000 LO-medlemmer som har kortet, sier Jan Lajord i LO. Han sitter i styringsgruppa for LO Favør.

– Vi ønsker å ha fornøyde kunder, og tilbakemeldingene tyder på at de er det, sier Lajord. Samtidig erkjenner han at det er en del tillitsvalgte som er imot tilbudet om kredittkort av prinsipielle grunner. Og det er greit nok, han forstår at de er bekymret for at medlemmer skal handle over evne.

Unngå uryddighet

LO Favør er likevel mer ansvarlige enn andre kredittkortselskaper, og markedsfører ikke kortene overfor kunder under 20 år, sier Lajord. Han peker på at LO Favør ligger under landsgjennomsnittet når det gjelder mislighold av kredittkjøp.

– Vi følger opp våre medlemmer med Mastercard, for å unngå mislighold. Dersom vi ser at de har vansker med å gjøre opp for seg, har vi en avtale om at de kan bli oppringt, nettopp for å unngå større problemer.

Kortforvirring

Det fagorganiserte kanskje ikke er klar over, er at Sparebank 1 markedsfører sine egne kredittkort, og på det feltet er en konkurrent til LO Favør og forbundene. Mange oppfatter ikke at dette er to forskjellige kort, sier Jan Lajord. Også den forvekslingen har han fått mye kjeft for, sier han.

Annonse
Annonse