Kompetansekrav og arbeidstid
Bedriften vår stiller krav om at hovedverneombudet vårt skal ha en særlig faglig kompetanse. Kan de kreve at vedkommende skal ha ingeniørutdanning?
Så vidt jeg kjenner til, er det veldig begrensete krav til kompetanse som skal stilles til et verneombud/hovedverneombud. Forskriften nevner egentlig bare rent formalistiske krav; verneombudene skal velges blant anerkjent dyktige arbeidstakere ved virksomheten, med erfaring og innsikt i dens arbeidsforhold. Vedkommende bør ha vært ansatt i virksomheten i de siste to årene.
Det er et demokratisk poeng at alle i utgangspunktet skal kunne velges og la seg velges til en periode eller to som verneombud. Vi er som arbeidstakere forpliktet til å stille opp og gi av oss sjøl (eller delta i det organiserte vernearbeidet ved bedriften, som det gjerne heter i lovteksten).
Av den grunn kan ikke den ene parten kreve at kun et fåtall av virksomhetens ansatte skal kunne være valgbare. Fagbakgrunn er i og for seg helt underordnet, det er jo heller ikke teknologiske løsninger som verneombudet skal finne fram til. Først og fremst vil vervet handle om de systematiske aktivitetene, og oppmerksomhet rundt det organisatoriske arbeidsmiljøet, samt en kontrollfunksjon for at arbeidsgiver utfører de nødvendige handlingene som kreves.
Sjøl om bedriften deres er en ingeniørbedrift, skal ikke det bety at verneombudene må ha den kjernekompetansen for å være valgbar. I et av våre største sykehus har hovedverneombudet barnehageassistent som yrkesbakgrunn, men ingen stiller spørsmål ved hennes kompetanse i miljøspørsmål, snarere er mitt inntrykk at hun nyter stor respekt hos alle faggrupper på sykehuset.
Vel, avvis kravet om særlig fagbakgrunn for verneombud/ hovedverneombud. Men still krav i egne rekker om at den som tar på seg vervet er anerkjent og respektert som arbeidstaker.
LO-Aktuelt nr. 12/2009