JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stort anbud i Trondheim

Åtte selskaper kniver om fem tunge bussruter denne høsten. Pakken omfatter over halvparten av passasjertrafikken i Trondheim, og planen er å konkurranseutsette enda mer i årene som kommer.



31.08.2009
14:55
16.12.2013 10:57

oystein@lomedia.no

Oppdragsgiver er et fylkeskommunalt selskap som regner med at det trengs 70 busser for å dekke behovet.

Hvor mange sjåfører dette berører er ikke avklart ennå.

Frist for å levere inn tilbud er satt til 10. september, deretter blir tre operatører valgt ut til videre forhandlinger. En avgjørelse er ventet i oktober eller november.

Forbedringer.

NJF er prinsipielt i mot anbud. Når dette ser ut til å ha kommet for å bli, er det nødvendig å gjøre det beste ut av det, mener leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand.

– Vi legger vekt på å stille krav til et godt arbeidsmiljø for sjåføren, og jobber også for å få billettsystemer uten håndtering av kontanter. Pengeløse reiser vil øke sikkerheten og forebygge ran, sier Strand.

Å få installert elektronisk betaling er noe de tillitsvalgte og Nettbuss-selskapene i Norge, Sverige og Danmark samarbeider om.

Team Trafikk har all kjøringen nå. Skulle de tape, har alle sjåfører som mister jobben rett til å bli med over til anbudsvinneren etter arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse. Personer over 55 skal prioriteres.

Minst 25 prosent av eventuelle bonusutbetalingene skal gå til de ansatte. Bonus skal beregnes ut fra en rekke kriterier. Punktlighet, informasjon om avgangstider, temperatur om bord, sjåførens kjørestil og kunnskap. Kvaliteten skal også måles ut fra sykefravær hos selskapet, renhold innvendig og utvendig samt kundetilfredshet.

Klart neste år.

Hele anbudspakken utgjør 8,1 millioner turer i året, og inneholder noen av rutene med høyest passasjertall i byen. Kjøringen starter når sommerrutene opphører i august 2010.

Resten av trafikken i Trondheim skal konkurranseutsettes i 2012, muligens i flere pakker. Ti år fram i tid skal etter planen alt i Sør-Trøndelag være lagt ut på anbud, administrert av det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikken.

Tre lokale og fem nasjonale selskaper kan legge inn tilbud. Team Trafikk vil forsøke å holde på videre, muligens i samarbeid med eieren Nettbuss. De to andre lokale er TrønderBilene og Gauldal Billag. Dessuten er Norgesbuss, Concordia Bus Norge og Tide prekvalifisert. Det samme gjelder Veolia, tidligere Connex, som eier og kjører Gråkallbanen i byen.

Nye kjøretøy.

Kravene til utslipp er strenge. I vurderingen veier miljøhensyn 30-40 prosent, pris 50-60 prosent og gjennomføring av oppdraget mellom 5 og 15 prosent. Valget faller på det ”totalt sett økonomisk mest fordelaktige tilbudet”.

EU stiller stadig strengere krav til utslipp fra alle typer motorer, og fram til 2013 gjelder den såkalte Euro 5-standarden. Oppdragsgiver forventer at det blir nye busser som tilfredsstiller dette.

– Hybridbusser med kombinert el- og dieseldrift er også sannsynlig, sier administrerende direktør Ada Myhren, administrerende direktør i det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikk i Sør-Trøndelag.

Utgjør 3,4 millioner kjørte kilometer i året.

I hovedsak tunge pendelruter.

Omfatter 40 prosent av all ruteproduksjon i Trondheim.

Oppdragsgiver regner med 70 busser.

Strenge krav til utslipp.

Selskapene gir tilbud på fem år og syv år, med mulig forlengelse i inntil to år.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2009
14:55
16.12.2013 10:57



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år


Flere saker