JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stort anbud i Trondheim

Åtte selskaper kniver om fem tunge bussruter denne høsten. Pakken omfatter over halvparten av passasjertrafikken i Trondheim, og planen er å konkurranseutsette enda mer i årene som kommer.



31.08.2009
14:55
16.12.2013 10:57

oystein@lomedia.no

Oppdragsgiver er et fylkeskommunalt selskap som regner med at det trengs 70 busser for å dekke behovet.

Hvor mange sjåfører dette berører er ikke avklart ennå.

Frist for å levere inn tilbud er satt til 10. september, deretter blir tre operatører valgt ut til videre forhandlinger. En avgjørelse er ventet i oktober eller november.

Forbedringer.

NJF er prinsipielt i mot anbud. Når dette ser ut til å ha kommet for å bli, er det nødvendig å gjøre det beste ut av det, mener leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand.

– Vi legger vekt på å stille krav til et godt arbeidsmiljø for sjåføren, og jobber også for å få billettsystemer uten håndtering av kontanter. Pengeløse reiser vil øke sikkerheten og forebygge ran, sier Strand.

Å få installert elektronisk betaling er noe de tillitsvalgte og Nettbuss-selskapene i Norge, Sverige og Danmark samarbeider om.

Team Trafikk har all kjøringen nå. Skulle de tape, har alle sjåfører som mister jobben rett til å bli med over til anbudsvinneren etter arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse. Personer over 55 skal prioriteres.

Minst 25 prosent av eventuelle bonusutbetalingene skal gå til de ansatte. Bonus skal beregnes ut fra en rekke kriterier. Punktlighet, informasjon om avgangstider, temperatur om bord, sjåførens kjørestil og kunnskap. Kvaliteten skal også måles ut fra sykefravær hos selskapet, renhold innvendig og utvendig samt kundetilfredshet.

Klart neste år.

Hele anbudspakken utgjør 8,1 millioner turer i året, og inneholder noen av rutene med høyest passasjertall i byen. Kjøringen starter når sommerrutene opphører i august 2010.

Resten av trafikken i Trondheim skal konkurranseutsettes i 2012, muligens i flere pakker. Ti år fram i tid skal etter planen alt i Sør-Trøndelag være lagt ut på anbud, administrert av det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikken.

Tre lokale og fem nasjonale selskaper kan legge inn tilbud. Team Trafikk vil forsøke å holde på videre, muligens i samarbeid med eieren Nettbuss. De to andre lokale er TrønderBilene og Gauldal Billag. Dessuten er Norgesbuss, Concordia Bus Norge og Tide prekvalifisert. Det samme gjelder Veolia, tidligere Connex, som eier og kjører Gråkallbanen i byen.

Nye kjøretøy.

Kravene til utslipp er strenge. I vurderingen veier miljøhensyn 30-40 prosent, pris 50-60 prosent og gjennomføring av oppdraget mellom 5 og 15 prosent. Valget faller på det ”totalt sett økonomisk mest fordelaktige tilbudet”.

EU stiller stadig strengere krav til utslipp fra alle typer motorer, og fram til 2013 gjelder den såkalte Euro 5-standarden. Oppdragsgiver forventer at det blir nye busser som tilfredsstiller dette.

– Hybridbusser med kombinert el- og dieseldrift er også sannsynlig, sier administrerende direktør Ada Myhren, administrerende direktør i det foreløpig navnløse fylkeskommunale selskapet som etter hvert får ansvaret for all busstrafikk i Sør-Trøndelag.

Utgjør 3,4 millioner kjørte kilometer i året.

I hovedsak tunge pendelruter.

Omfatter 40 prosent av all ruteproduksjon i Trondheim.

Oppdragsgiver regner med 70 busser.

Strenge krav til utslipp.

Selskapene gir tilbud på fem år og syv år, med mulig forlengelse i inntil to år.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2009
14:55
16.12.2013 10:57



Mest lest

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

Debatt

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Foto: Vetle Daler

Parat reagerer på framstillingen til Arbeidsmandsforbundets streikegeneral i Bergen: – Utsagn som ikke medfører riktighet

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

Ole Magnus Rapp

Ronald trodde at han skulle dø i gruva på Svalbard: – Jeg ble ikke redd. Jeg konstaterte bare at det var slutt

Kommentar

TEGNING: B. SKARRA WWW.JABEDIT.COM

TEGNING: B. SKARRA WWW.JABEDIT.COM

Bård Skarra

«Vi kan like det eller ikke, men det var arbeiderklassen som trofast stemte Trump»


Flere saker