Stortingsvalget
Kjære medlemmer. Valget 14. september vil i hovedsak dreie seg om hvilket fremtidig samfunn vi ønsker å leve i. Et samfunn bygget på den norske modellen der alle skal ha like muligheter til utdannelse, arbeid og til en verdig alderdom, eller et samfunn der de rike skal bli rikere, forskjellene skal bli større, arbeidslivet hardere og de kollektive løsninger og avtaler skal bort.
De rødgrønne partiene mener helt klart at den norske modellen skal videreføres, og at det offentlige må spille en viktig rolle for å videreutvikle dagens velferdssamfunn. De borgerlige partiene, og spesielt Fremskrittpartiet, mener det aller meste av offentlige oppgaver bør privatiseres og at markedet skal være styrende på bekostning av fellesskapet. Mens FrP og Høyre slåss om å gi mest mulig skattelette til de rikeste, vil de rødgrønne heller bruke penger på viktige samfunnsoppgaver som skole, helsetilbud, god eldreomsorg og satsing på infrastruktur som jernbane og vei.
Når noen av de aller rikeste her i landet gir store pengegaver til FrP og Høyre er det sjølsagt fordi de to partiene har en politikk som passer dem. Når LO og Norsk Jernbaneforbund gir penger til de rødgrønne partiene, er det fordi de har en politikk som passer veldig bra for den vanlige arbeidstaker.
LO og NJF har i forbindelse med valget stilt flere spørsmål til de politiske partiene om viktige saker innenfor arbeidsliv og jernbane. Svarene viser store forskjeller. Når det gjelder fremtidens arbeidsliv vil de borgerlige partier, spesielt FrP og Høyre, svekke ordninger for arbeidstakerne. De ønsker et fleksibelt arbeidsmarked, der arbeidsgiver skal bestemme mer. Vi husker fire år tilbake, da det borgerlige flertall vedtok å svekke arbeidsmiljøloven på viktige punkter. Vi husker også at den rødgrønne regjering reverserte dette vedtaket straks de kom til makten. Dersom det blir regjeringsskifte, må vi være forberedte på at det kan bli store endringer i lovverket.
NJFs spørsmål om jernbanepolitikk viser også klare skiller mellom partiene. De rødgrønne vil videreføre dagens politikk. De vil ikke privatisere Jernbaneverket eller sette persontrafikken ut på anbud. Det vil samtlige av de borgerlige partiene. Det betyr at de ønsker at helt andre selskaper enn NSB skal trafikkere norske spor.
For våre medlemmer vil det bety angrep på lønn, pensjonsforhold og arbeidsordninger.
På spørsmålet om organisering, privatisering og oppsigelser i Jernbaneverket går skillelinjen mellom FrP og Høyre på den ene siden, og de andre partiene. FrP og Høyre gir ingen garantier mot at drifts- og vedlikeholdsoppgavene skal privatiseres og de ansatte sies opp. De gir heller ikke garanti for at Jernbaneverket skal fortsette som forvaltningsbedrift. De øvrige partier gir oss de garantier vi trenger.
Høsten 2004 gikk vi ut i politisk streik mot det borgerlige stortingsflertallet som vedtok å privatisere Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver, og si opp over tusen ansatte. Høsten 2005 stoppet den rødgrønne regjeringen privatiseringen og trakk tilbake vedtaket om oppsigelser. En stemme til de borgerlige partier kan sette oss i samme situasjon. Jeg syns ikke vi skal ta den sjansen.
Jeg er klar over at våre medlemmer stemmer forskjellig, og jeg har respekt for den enkeltes valg. Ut fra den politikk som føres mener jeg likevel vi bør stemme på partier som ønsker å videreutvikle velferdssamfunnet basert på kollektive løsninger, og vil legge til rette for et godt arbeidsliv og en god jernbanepolitikk, altså de rødgrønne.
Jeg vil oppfordre alle våre medlemmer til å bruke stemmeretten 14. september. Husk at hver stemme er viktig.
Godt valg.
Mest lest
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)
«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)
Thomas Brun / NTB
Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.
Colourbox
Nær halvparten vet ikke hva de får eller trenger i pensjon
Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Fagforbundet-tillitsvalgt fra Rogaland mener det er OK om Vedum blir statsminister
Carina Bogen Sleveland (f.v.), Monica Bøe, Jon Y. Olsen, tillitsvalgt Daniel Hjellestad og Bonita Hanson streiker for bedre lønn.
Bente Owren/FO
Flere tatt ut i streik. Reagerer på lønnsforskjell på opp mot 100.000 kroner: – Absurd, mener tillitsvalgt
NØDVENDIG: Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener det er på høy tid å allmenngjøre lønna i utsatte bransjer på øygruppa.
Katharina Dale Håkonsen