JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mindre attraktive bilmerker

Finansielle problemer har gitt bilbransjens merkevarer en knekk. Kun Ferrari holder stand.

Interbrand har offentliggjort listen over de 100 beste merkevarene i 2009. Det er ikke hyggelig lesing for bilbransjen.

Som vanlig topper Coca-Cola foran IBM, Microsoft, GE og finske Nokia, slik de gjorde i 2008.

Første bilmerke kommer på åttendeplass. Toyota har falt to plasser og gått tilbake åtte prosent. Mercedes-Benz er nummer 12 på den eksklusive listen, tilbake sju prosent og ned én plassering.

Også BMW har fått seg en knekk. Ned fra 12.- til 15. plass og tilbake sju prosent er dommen over det tyske merket.

Også Honda (18), Ford (49), Volkswagen (55) og Audi (65) går tilbake med mange prosent, mens Hyundai begrenser minusprosenten til 5 og klatrer fra 72.- til 69. plass.

Ferrari har ikke opplevd finanskrisen på karosseriet, og har økt både salget, inntektene og overskuddet fra 2008. Merkevareverdien er eksakt den samme som i fjor, og den italienske hingsten klatrer fra 93.- til 88. plass. Og nærmer seg samtidig Porsche. Den tyske sportsbilprodusenten klatret riktignok en plass til 74, men merkevareverdien falt med 8 prosent.

Verst har det imidlertid gått utover motorsykkelprodusenten Harley Davidson. De har rast fra 50.- til 73. plass, og merkevareregnskapet viser minus 43 prosent.

Ingen norske selskaper er blant de 100 mest verdifulle merkevarene, mens svenskene har Ikea inne på 28. plass. Det er sju plasseringer og 10 prosent opp. Ikke verst det.

Hvem har økt verdien av sitt merkevarenavn mest siden i fjor? Jo, det er Google. Opp 25 prosent og fra 10.- til 7. plass på listen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse