JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

60 postansatte i Ålesund mister jobben

Ca 60 arbeidsplasser går tapt i Ålesund når Posten Norge flytter brev- og pakkeproduksjonen til nabobyen Molde.



29.09.2009
16:06
16.12.2013 11:21

may.berg@lomedia.no

Finanskrisen og fallende postmengder førte til at Posten sist vinter besluttet å framskynde en gjennomgang av terminalstrukturen. Siden har mange postansatte gått og ventet på beskjed om hva som kom til å skje med deres arbeidsplass.

Molde eller Ålesund.

Posten har to terminaler på nordvestlandet, og avstanden mellom dem er bare sju mil. Derfor har nok mange regnet med at det kom til å gå ut over enten Ålesund eller Molde.

Nå har Posten besluttet å legge ned den største av de to terminalene, Ålesund.

40 årsverk, tilsvarende om lag 60 arbeidsplasser, forsvinner i Ålesund, mens Molde får 18 nye arbeidsplasser som følge av at brevproduksjonen i nabobyen flyttes til Molde.

Også postterminalene på Hamar, i Drammen og i Sarpsborg er under lupen, men skjebnen til de tre terminalene vil ikke bli avgjort før på nyåret.

Da Posten Norge vedtok den nye Landslogistikken for seks år siden, lå det i kortene at de tre terminalene skulle legges ned når den nye Østlandsterminalen på Robsrud står ferdig. Den skal etter planen være i normal drift i løpet av andre halvår 2010.

Omleggingen av Postens terminalstruktur får også konsekvenser for Tromsø og Kristiansand, som mister henholdsvis seks og åtte årsverk.

Postkom har deltatt.

Postkom har vært involvert i hele prosessen, og har arbeidet for løsninger som ville redusere omfanget og skadevirkningene for de ansatte. Forhandlingsresultatet er blitt mindre omfattende enn de forslag som opprinnelig ble foreslått av Postens ledelse.

– Effektivisering i driften er uunngåelig når postmengden reduseres, men effekten blir ekstra smertefull når det rammer mange ansatte på en og samme arbeidsplass, sier forbundsleder Odd Christian Øverland i Postkom.

Det er Øverlands hjemby og hans egen arbeidsplass som nå rammes.

Postkom mener at de økonomiske innsparingene i Ålesund ikke står i forhold til de store personalmessige konsekvensene. Ifølge Postkom, vil kundene komme til å oppleve omleggingene som negative, fordi det vil bli nødvendig å redusere servicen overfor kundene.

– Endringene i Ålesund er derfor på grensen av hva Postkom kan stille seg bak. Når vi likevel har valgt en forhandlingsløsning, har det vært for best mulig å ivareta rettighetene til de som blir negativt berørt av endringene, sier Øverland.

Pendle til Molde.

Posten og Postkom er blitt enige om noen tiltak som skal gjøre det mulig for ansatte i Ålesund å pendle til Molde. De får en reiseveg på vel sju mil, inkludert en fergetur, som vil ta ca en time og tre kvarter.

Pendlerne skal, så langt det lar seg gjøre, tilbys dagvakter og arbeidstida skal tilpasses, slik at det lar seg gjøre å dagpendle. Halvparten av reisetida skal godskrives som arbeidstid. Det skal etableres arbeidsordninger med tre og fire dagers uke, dersom det driftsmessig lar seg gjennomføre.

Tiltakene gjelder for en toårsperiode fra brevproduksjonen flyttes.

Det skal etableres en egen innsatsgruppe i Ålesund, med støtte fra HR konsern, som skal bistå de overtallige.

Berget en del arbeidsplasser.

Egil Linge Anderssen mener at Postkom med å delta i omstillingsprosjektet har redusert de negative effektene for personalet.

– Vi får beholde 27 årsverk i Ålesund. Det er bedre enn null. I Kristiansand har vi fått en løsning som ivaretar i hvert fall en del av arbeidsplassene. Og i Tromsø har vi fått til en vesentlig bedre løsning ved å delta i prosessen, sier Linge Anderssen, som mener at omstillingen ved terminalen i Tromsø skal kunne gjennomføres uten oppsigelser.

Han gir regiontillitsvalgt i Postkom, Odd Arne Hartvigsen, æren for å ha reddet seks arbeidsplasser på terminalen i Tromsø. Hartvigsen kom opp med en annen og bedre løsning enn det Posten hadde foreslått, som resulterte i at man beholdt postreklamen på terminalen.

– Jeg har lyst til å gi en honnør til alle lokale tillitsvalgte som har gjort en kjempeinnsats i dette prosjektet, ikke minst våre folk i Midt-Norge, sier Andersen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.09.2009
16:06
16.12.2013 11:21



Mest lest

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten