JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Storsatsing på kystfornyelse

Neste tiår skal det brukes et hundretall millioner kroner på trafikksentralene langs kysten.



05.10.2009
14:51
16.12.2013 11:24

Dette går fram av Kystverkets handlingsprogram for 2010-2019.

– I store trekk er handlingsplanen en oppfølging av Nasjonal transportplan, men vi har fått noen ekstramidler i finanskrisepakken. Det gjelder blant annet 40 millioner kroner til utskifting av teknisk utstyr på trafikksentralen på Fedje, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik til NTB.

Sterk økning

Handlingsplanen legger opp til en stor aktivitet langs hele kysten de kommende ti årene.

– Noen gebyrer faller bort. Når vi ser bort fra disse inntektene er det en økning i drift og investeringer på mellom 60 og 70 prosent sammenlignet med forrige tiårsperiode, sier Slotsvik.

Fiskerinæringen er sikret videre utvikling gjennom fortsatt utbygging av fiskerihavner i statlig regi, og det skal brukes store summer til å gjøre farleder langs kysten sikrere.

Fornyelse

Trafikksentralene på Kvitsøy, Fedje og i Vardø må fornyes både bygningsmessig og teknologisk. I Horten og Brevik er fornyingsbehovet begrenset til det tekniske utstyret, ettersom lokalene er leid.

Driftskostnadene for Vardø VTS er budsjettert med 21 millioner kroner per år og utgjør totalt 84 millioner kroner for første del av planperioden. Driftskostnadene for de fire trafikksentralene i Sør-Norge er brukerfinansiert. Investeringene for de fem trafikksentralene er beregnet til rundt 26 millioner kroner per år og utgjør om lag 104 millioner kroner for første del av planperioden, ifølge handlingsplanen.

Stad skipstunnel

Et spesielt prosjekt som kan bli påbegynt i den kommende perioden er Stad skipstunnel, verdens første tunnel for skip.

Denne tunnelen vil koste vel 1,7 milliarder kroner og har kommet med i Kystverkets handlingsplan med 200 millioner kroner fra 2014.

– Også dette er en oppfølging av nasjonal transportplan, sier Slotsvik.

Når tunnelen eventuelt kan stå ferdig tør hun ikke si noe bestemt om.

Stad skipstunnel gjennom halvøya Stadlandet blir 1,8 kilometer lang. Prosjektet er omdiskutert. Tunnelen vil først og fremst bedre sjøsikkerheten ved at både større og mindre fartøy kan unngå det farlige Stadhavet mellom Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.10.2009
14:51
16.12.2013 11:24



Mest lest

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten