JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gir jusshjelp mot Nav

LO er lei av at medlemmene går seg fast i «Nav-gjørma» og gir juridisk førstehjelp i et komplisert landskap.



12.10.2009
07:36
16.12.2013 11:29

Nav skal hjelpe folk som har vanskeligheter. Men nå er det blitt så komplisert å få hjelp fra Nav at fagbevegelsen må tre støttende til.

– Det er nesten så man må være juridisk utdannet bygningsarbeider for å komme seg gjennom Nav-systemet når man mister jobben eller blir permittert. Og dem er det som kjent ikke mange av, sier Petter Wellesen, leder i Oslo Bygningsarbeiderforening, til Dagsavisen.

Nå har Bygningsarbeiderforeningen i samarbeid med LO i Oslo tatt konsekvensen av at mange medlemmer ikke vet hva de skal gjøre i forhold til Nav. Derfor har de opprettet et «juridisk førstehjelpstilbud». Alle medlemmer kan kontakte LO for å få hjelp av en advokat til alt fra juridiske tvister på hjemmebane, til hvordan man skal sørge for å få pengene man har krav på fra Nav.

Ulik praksis

– Mange av våre medlemmer trenger kyndig, faglig hjelp i møte med Nav nå i disse vanskelige tider, forteller Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.

Ideen har de hentet fra egne rekker. På 1990-tallet, under forrige krise i byggebransjen, opprettet Fellesforbundet en sosial førstehjelpsordning til medlemmene. Det var et populært tilbud.

Det er først og fremst i forhold til Nav at Oslo Bygningsarbeiderforening ser behovet for en slik ordning. Mange av brukerne av tilbudet vil trolig være arbeidere av utenlandsk opprinnelse.

– Forrige krise var ille, men da var i alle fall de fleste som ble rammet norske. Nå er det slik at mange polakker og arbeidere fra Balkan trenger hjelp. Det er helt umulig for den enkelte å forholde seg til ulike Nav-ordninger – det er ulik praksis fra et kontor til et annet, spesielt i saker som gjelder utenlandske arbeidere er dette komplisert, sier Wellesen.

Han kaller Nav-systemets irrganger for «Nav-gjørma». Sammenslåingen av flere offentlige kontorer har ikke vært en ubetinget suksess, for å si det mildt.

– Før kunne man gå på tre ulike kontorer, i det som i dag er Nav-systemet, på en dag. Nå må man bruke tre dager på å besøke det samme kontoret.

Forstår ikke kritikken

Nav stiller seg uforstående til kritikken. Hittil i år har 75 prosent av alle Nav-brukere fått innvilget dagpenger innen 21 dager. Det er 5 prosent bak målet på 80 prosent, men det har vært en klar bedring den siste tida. I august fikk 87 prosent av brukerne dagpenger innen 21 dager.

– I forbindelse med finanskrisen hadde Nav i vinter vanskeligheter med å nå målkravet, men fra mars har vi vært over 80 prosent, sier Kristian Heyerdahl, seksjonssjef i Arbeids- og velferdsdirektoratet, til Dagsavisen.

LO og Bygningsarbeiderforeningen mener likevel at altfor mange av dem som ikke fikk dagpenger innen 21 dager i august, blir liggende altfor lenge i systemet.

– Noen tilfeller kan ta lengre tid fordi det mangler nødvendige inntektsopplysninger eller bekreftelser på sluttårsak fra tidligere arbeidsgiver. I noen saker må Nav innhente supplerende attester fra andre EØS-land. Det kan selvsagt også ta lengre tid hvis dokumentasjon må innhentes fra flere arbeidsgivere og hvis en eller flere av de aktuelle arbeidsgiverne er under avvikling eller konkurs, forklarer Heyerdahl i Nav.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.10.2009
07:36
16.12.2013 11:29



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Hendelsen som endret Tonje – og hele Norge

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

– Nå er jeg håpefull. Men vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»


Flere saker