JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store forventninger

Den rødgrønne regjeringen er kommet godt i gang. Regjeringserklæringen Soria Moria II viser en sterk vilje til å følge opp den store samferdselssatsingen som startet i 2008.



22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39

I erklæringen står det at de vil legge opp til sterk satsing på kollektivtrafikken. De skal få ned bilbruken i de største byene ved å doble belønningsordningen til kollektivtransport. Dette er god politikk, både for næringslivet, som har behov for å komme raskt frem med sine transporter, og for de som bor i byene.

Når det gjelder godstrafikk gjentar regjeringen sitt mål om å legge tilrette for at mer gods flyttes fra vei til bane. Samferdselspolitikken skal bidra til å nå målene i klimapolitikken. Norsk Jernbaneforbund er svært tilfreds med regjeringserklæringen der våre innspill er tatt hensyn til.

Med ny Nasjonal transportplan, klimaplan og Soria Moria II var forventningene til statsbudsjettet for 2010 høye. Det ble lagt fram med overskriften "tidenes jernbanesatsing". Det er nok en riktig beskrivelse dersom en ser det i forhold til tidligere statsbudsjetter. Sammenlignet med årets gode jernbanebudsjett er det en økning på 1,3 milliarder, 18,5 prosent mer enn 2009. Det betyr at Jernbaneverket har omtrent samme beløp neste år som de har hatt til rådighet i år, medregnet tiltakspakken på 1,3 milliarder.

Jeg mener at dette totalt sett er et godt budsjett, selv om det på et par områder ikke oppfyller Nasjonal transportplan eller intensjonene i Soria Moria II. Det gjelder i første rekke forslag til investeringer i jernbanens infrastruktur og belønningsordningen til kollektivtrafikk. Det er foreslått nesten fire milliarder kroner til investeringer, en økning på 22,8 prosent i forhold til 2009, men et godt stykke under rammen i NTP. Det er bekymringsfullt, men vi får tro at bevilgningene øker betraktelig når en kommer i gang med byggingen av store prosjekter, som Oslo–Ski.

Vi er heller ikke sikre på om Jernbaneverket har nødvendig kapasitet til å ta i mot mer investeringsmidler enn det som er foreslått. Både store og små prosjekter er avhengig av fagfolk, og i øyeblikket er dette en mangelvare innefor jernbanevirksomheten.

Aktivitetsnivået vil bli høyt i årene som kommer. Det må settes fullt trykk i arbeidet med å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Vi kan ikke regne med at private aktører stiller opp, så ansvaret for å få dette på plass må Jernbaneverket ta.

Det gledeligste i budsjettet er at det høye nivået på vedlikeholdsmidler opprettholdes. Etterslepet på infrastrukturen er stort, derfor er høye rammer til vedlikehold svært viktig for at Jernbaneverket skal kunne levere en mer pålitelig infrastruktur til sine kunder.

Den største skuffelsen i budsjettet er den manglende oppfølging av kollektivsatsingen. Lovnaden i Soria Moria II om en fordobling av belønningsordningen til kollektivtrafikken klarer vi ikke å finne igjen. En økning på 2,6 prosent til særskilte transporttiltak, som også omfatter belønningsordningen til kollektivtrafikk, er altfor lite.

Vi er også skuffet over at det bare settes av seks millioner som kompensasjon til Telemark fylkeskommune for bortfall av statlige kjøp av persontog. Det beløpet gjelder for første halvår, og vil medføre at persontrafikken på Bratsbergbanen vil bli lagt ned til sommeren. Bratsbergbanen er viktig for studenter og pendlere, og det kan ikke være regjeringens politikk å flytte disse gruppene ut på veien.

Når det gjelder godstrafikken vil regjeringen at det skal bygges nye kryssingsspor slik at kapasiteten øker og derved gjør det mulig å flytte gods fra veg til bane. Dette er vi enig med regjeringen i. Om ledelsen i CargoNet mener det samme er noe uvisst. Utspillet deres om å legge ned trafikken til Åndalsnes og Gøteborg vitner ikke om at de vil bidra til mer gods fra vei til bane, snarere tvert i mot. Norsk Jernbaneforbund vil anbefale ledelse i CargoNet å trekke dette tilbake, og heller konsentrere seg om å få mer trafikk til selskapet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

Privat

– Jeg tror vi må legge ned en ordentlig innsats for å bli flere medlemmer i forbundet

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Ragne B. Lysaker, Senterpartiet

Senterpartiet vil ikke melde Norge ut av EØS før et alternativ er på plass

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill


Flere saker