JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store forventninger

Den rødgrønne regjeringen er kommet godt i gang. Regjeringserklæringen Soria Moria II viser en sterk vilje til å følge opp den store samferdselssatsingen som startet i 2008.



22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39

I erklæringen står det at de vil legge opp til sterk satsing på kollektivtrafikken. De skal få ned bilbruken i de største byene ved å doble belønningsordningen til kollektivtransport. Dette er god politikk, både for næringslivet, som har behov for å komme raskt frem med sine transporter, og for de som bor i byene.

Når det gjelder godstrafikk gjentar regjeringen sitt mål om å legge tilrette for at mer gods flyttes fra vei til bane. Samferdselspolitikken skal bidra til å nå målene i klimapolitikken. Norsk Jernbaneforbund er svært tilfreds med regjeringserklæringen der våre innspill er tatt hensyn til.

Med ny Nasjonal transportplan, klimaplan og Soria Moria II var forventningene til statsbudsjettet for 2010 høye. Det ble lagt fram med overskriften "tidenes jernbanesatsing". Det er nok en riktig beskrivelse dersom en ser det i forhold til tidligere statsbudsjetter. Sammenlignet med årets gode jernbanebudsjett er det en økning på 1,3 milliarder, 18,5 prosent mer enn 2009. Det betyr at Jernbaneverket har omtrent samme beløp neste år som de har hatt til rådighet i år, medregnet tiltakspakken på 1,3 milliarder.

Jeg mener at dette totalt sett er et godt budsjett, selv om det på et par områder ikke oppfyller Nasjonal transportplan eller intensjonene i Soria Moria II. Det gjelder i første rekke forslag til investeringer i jernbanens infrastruktur og belønningsordningen til kollektivtrafikk. Det er foreslått nesten fire milliarder kroner til investeringer, en økning på 22,8 prosent i forhold til 2009, men et godt stykke under rammen i NTP. Det er bekymringsfullt, men vi får tro at bevilgningene øker betraktelig når en kommer i gang med byggingen av store prosjekter, som Oslo–Ski.

Vi er heller ikke sikre på om Jernbaneverket har nødvendig kapasitet til å ta i mot mer investeringsmidler enn det som er foreslått. Både store og små prosjekter er avhengig av fagfolk, og i øyeblikket er dette en mangelvare innefor jernbanevirksomheten.

Aktivitetsnivået vil bli høyt i årene som kommer. Det må settes fullt trykk i arbeidet med å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Vi kan ikke regne med at private aktører stiller opp, så ansvaret for å få dette på plass må Jernbaneverket ta.

Det gledeligste i budsjettet er at det høye nivået på vedlikeholdsmidler opprettholdes. Etterslepet på infrastrukturen er stort, derfor er høye rammer til vedlikehold svært viktig for at Jernbaneverket skal kunne levere en mer pålitelig infrastruktur til sine kunder.

Den største skuffelsen i budsjettet er den manglende oppfølging av kollektivsatsingen. Lovnaden i Soria Moria II om en fordobling av belønningsordningen til kollektivtrafikken klarer vi ikke å finne igjen. En økning på 2,6 prosent til særskilte transporttiltak, som også omfatter belønningsordningen til kollektivtrafikk, er altfor lite.

Vi er også skuffet over at det bare settes av seks millioner som kompensasjon til Telemark fylkeskommune for bortfall av statlige kjøp av persontog. Det beløpet gjelder for første halvår, og vil medføre at persontrafikken på Bratsbergbanen vil bli lagt ned til sommeren. Bratsbergbanen er viktig for studenter og pendlere, og det kan ikke være regjeringens politikk å flytte disse gruppene ut på veien.

Når det gjelder godstrafikken vil regjeringen at det skal bygges nye kryssingsspor slik at kapasiteten øker og derved gjør det mulig å flytte gods fra veg til bane. Dette er vi enig med regjeringen i. Om ledelsen i CargoNet mener det samme er noe uvisst. Utspillet deres om å legge ned trafikken til Åndalsnes og Gøteborg vitner ikke om at de vil bidra til mer gods fra vei til bane, snarere tvert i mot. Norsk Jernbaneforbund vil anbefale ledelse i CargoNet å trekke dette tilbake, og heller konsentrere seg om å få mer trafikk til selskapet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39



Mest lest

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør

Bjørn Inge Bergestuen/Frp

Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter


Flere saker