JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store forventninger

Den rødgrønne regjeringen er kommet godt i gang. Regjeringserklæringen Soria Moria II viser en sterk vilje til å følge opp den store samferdselssatsingen som startet i 2008.



22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39

I erklæringen står det at de vil legge opp til sterk satsing på kollektivtrafikken. De skal få ned bilbruken i de største byene ved å doble belønningsordningen til kollektivtransport. Dette er god politikk, både for næringslivet, som har behov for å komme raskt frem med sine transporter, og for de som bor i byene.

Når det gjelder godstrafikk gjentar regjeringen sitt mål om å legge tilrette for at mer gods flyttes fra vei til bane. Samferdselspolitikken skal bidra til å nå målene i klimapolitikken. Norsk Jernbaneforbund er svært tilfreds med regjeringserklæringen der våre innspill er tatt hensyn til.

Med ny Nasjonal transportplan, klimaplan og Soria Moria II var forventningene til statsbudsjettet for 2010 høye. Det ble lagt fram med overskriften "tidenes jernbanesatsing". Det er nok en riktig beskrivelse dersom en ser det i forhold til tidligere statsbudsjetter. Sammenlignet med årets gode jernbanebudsjett er det en økning på 1,3 milliarder, 18,5 prosent mer enn 2009. Det betyr at Jernbaneverket har omtrent samme beløp neste år som de har hatt til rådighet i år, medregnet tiltakspakken på 1,3 milliarder.

Jeg mener at dette totalt sett er et godt budsjett, selv om det på et par områder ikke oppfyller Nasjonal transportplan eller intensjonene i Soria Moria II. Det gjelder i første rekke forslag til investeringer i jernbanens infrastruktur og belønningsordningen til kollektivtrafikk. Det er foreslått nesten fire milliarder kroner til investeringer, en økning på 22,8 prosent i forhold til 2009, men et godt stykke under rammen i NTP. Det er bekymringsfullt, men vi får tro at bevilgningene øker betraktelig når en kommer i gang med byggingen av store prosjekter, som Oslo–Ski.

Vi er heller ikke sikre på om Jernbaneverket har nødvendig kapasitet til å ta i mot mer investeringsmidler enn det som er foreslått. Både store og små prosjekter er avhengig av fagfolk, og i øyeblikket er dette en mangelvare innefor jernbanevirksomheten.

Aktivitetsnivået vil bli høyt i årene som kommer. Det må settes fullt trykk i arbeidet med å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Vi kan ikke regne med at private aktører stiller opp, så ansvaret for å få dette på plass må Jernbaneverket ta.

Det gledeligste i budsjettet er at det høye nivået på vedlikeholdsmidler opprettholdes. Etterslepet på infrastrukturen er stort, derfor er høye rammer til vedlikehold svært viktig for at Jernbaneverket skal kunne levere en mer pålitelig infrastruktur til sine kunder.

Den største skuffelsen i budsjettet er den manglende oppfølging av kollektivsatsingen. Lovnaden i Soria Moria II om en fordobling av belønningsordningen til kollektivtrafikken klarer vi ikke å finne igjen. En økning på 2,6 prosent til særskilte transporttiltak, som også omfatter belønningsordningen til kollektivtrafikk, er altfor lite.

Vi er også skuffet over at det bare settes av seks millioner som kompensasjon til Telemark fylkeskommune for bortfall av statlige kjøp av persontog. Det beløpet gjelder for første halvår, og vil medføre at persontrafikken på Bratsbergbanen vil bli lagt ned til sommeren. Bratsbergbanen er viktig for studenter og pendlere, og det kan ikke være regjeringens politikk å flytte disse gruppene ut på veien.

Når det gjelder godstrafikken vil regjeringen at det skal bygges nye kryssingsspor slik at kapasiteten øker og derved gjør det mulig å flytte gods fra veg til bane. Dette er vi enig med regjeringen i. Om ledelsen i CargoNet mener det samme er noe uvisst. Utspillet deres om å legge ned trafikken til Åndalsnes og Gøteborg vitner ikke om at de vil bidra til mer gods fra vei til bane, snarere tvert i mot. Norsk Jernbaneforbund vil anbefale ledelse i CargoNet å trekke dette tilbake, og heller konsentrere seg om å få mer trafikk til selskapet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39



Mest lest

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Håvard Sæbø

Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.

Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo, mener at resultatet i oppgjøret er et slag i trynet.

Tormod Ytrehus

Rasende busstillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Torgny Hasås

Sjåførene og arbeidsgiverne fortsetter den frivillige meklingen utover natta, men det er stor avstand

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Aslak Bodahl

Alexander (22) fikk ikke ekstra betalt for å jobbe natt. Nå jubler han for en viktig seier

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Roy Ervin Solstad

Alle partene i busskonflikten møter hos Riksmekleren onsdag

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

Ketil Blom

Fersk undersøkelse: Over åtte av ti nordmenn støtter busstreiken

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Sissel M. Rasmussen

Anleggsarbeidere får pensjon fra første krone

JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.

JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.

Morten Hansen

Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

SJUKEPLEIAR: Nedrebø er også medlem i Fagforbundet på grunn av jobben sin som sjukepleiar. I 2016 var ho ferdigutdanna som sjukepleiar, etter eit ønske om nye utfordringar og meir fagleg bakgrunn som frivillig i Raude Kross. Bussjåfør og sjukepleiar har alltid vore draumeyrka hennar.

SJUKEPLEIAR: Nedrebø er også medlem i Fagforbundet på grunn av jobben sin som sjukepleiar. I 2016 var ho ferdigutdanna som sjukepleiar, etter eit ønske om nye utfordringar og meir fagleg bakgrunn som frivillig i Raude Kross. Bussjåfør og sjukepleiar har alltid vore draumeyrka hennar.

Bent Are Iversen

Marit er sjukepleiar og bussjåfør: – Vi er alle like viktige

Nanna Aanes Wolden

Helsekonsulenter kostet nesten en halv milliard. Nå må Bent Høie svare

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Arkivfoto: Equinor

Streik i oljebransjen: Equinor avviser nedstegning av Sverdrup

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

Jan Inge Haga

Guttorm tapte i Arbeidsretten: Mister fast arbeidstid

Jan Bøhler kunngjorde torsdag morgen at han har sagt ja til å bli foreslått på topp på Oslo Senterpartis liste til stortingsvalget neste år.

Jan Bøhler kunngjorde torsdag morgen at han har sagt ja til å bli foreslått på topp på Oslo Senterpartis liste til stortingsvalget neste år.

Berit Roald / NTB

Jan Bøhlers overgang vekker raseri i Ap

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

Jan Bøhler takker ja til å toppe stortingslista til Senterpartiet. (Arkivfoto)

Jan Bøhler takker ja til å toppe stortingslista til Senterpartiet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bøhler stiller til valg for Sp – kraftige reaksjoner i Ap

Ragnhild Grøholt (72) har ikke lenger et eget kontor, men de dagene hun er på jobb sitter hun her.

Ragnhild Grøholt (72) har ikke lenger et eget kontor, men de dagene hun er på jobb sitter hun her.

Skjalg Bøhmer Vold

Ragnhild (72) velger å jobbe foran pensjonistlivet

Lønnsoppgjøret

STREIKESTART I BERGEN: Ved Bybanens holdeplass ved Lagunen senter i Bergen samlet en hel gjeng bussjåfører seg for å markere streikestarten. Streikende bussjåfører har også vist seg fram på mange andre steder i Bergen.

STREIKESTART I BERGEN: Ved Bybanens holdeplass ved Lagunen senter i Bergen samlet en hel gjeng bussjåfører seg for å markere streikestarten. Streikende bussjåfører har også vist seg fram på mange andre steder i Bergen.

Roy Ervin Solstad

Nå streiker 8300 bussjåfører: Store deler av landet berøres

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet mener resultatet fra meklingen ikke er noe mer enn greit. – Vi er er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren, sier Sæthre.

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet mener resultatet fra meklingen ikke er noe mer enn greit. – Vi er er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren, sier Sæthre.

Jan-Erik Østlie

Forbundsleder håper bussjåførene vil si ja i uravstemningen


Flere saker