JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store forventninger

Den rødgrønne regjeringen er kommet godt i gang. Regjeringserklæringen Soria Moria II viser en sterk vilje til å følge opp den store samferdselssatsingen som startet i 2008.



22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39

I erklæringen står det at de vil legge opp til sterk satsing på kollektivtrafikken. De skal få ned bilbruken i de største byene ved å doble belønningsordningen til kollektivtransport. Dette er god politikk, både for næringslivet, som har behov for å komme raskt frem med sine transporter, og for de som bor i byene.

Når det gjelder godstrafikk gjentar regjeringen sitt mål om å legge tilrette for at mer gods flyttes fra vei til bane. Samferdselspolitikken skal bidra til å nå målene i klimapolitikken. Norsk Jernbaneforbund er svært tilfreds med regjeringserklæringen der våre innspill er tatt hensyn til.

Med ny Nasjonal transportplan, klimaplan og Soria Moria II var forventningene til statsbudsjettet for 2010 høye. Det ble lagt fram med overskriften "tidenes jernbanesatsing". Det er nok en riktig beskrivelse dersom en ser det i forhold til tidligere statsbudsjetter. Sammenlignet med årets gode jernbanebudsjett er det en økning på 1,3 milliarder, 18,5 prosent mer enn 2009. Det betyr at Jernbaneverket har omtrent samme beløp neste år som de har hatt til rådighet i år, medregnet tiltakspakken på 1,3 milliarder.

Jeg mener at dette totalt sett er et godt budsjett, selv om det på et par områder ikke oppfyller Nasjonal transportplan eller intensjonene i Soria Moria II. Det gjelder i første rekke forslag til investeringer i jernbanens infrastruktur og belønningsordningen til kollektivtrafikk. Det er foreslått nesten fire milliarder kroner til investeringer, en økning på 22,8 prosent i forhold til 2009, men et godt stykke under rammen i NTP. Det er bekymringsfullt, men vi får tro at bevilgningene øker betraktelig når en kommer i gang med byggingen av store prosjekter, som Oslo–Ski.

Vi er heller ikke sikre på om Jernbaneverket har nødvendig kapasitet til å ta i mot mer investeringsmidler enn det som er foreslått. Både store og små prosjekter er avhengig av fagfolk, og i øyeblikket er dette en mangelvare innefor jernbanevirksomheten.

Aktivitetsnivået vil bli høyt i årene som kommer. Det må settes fullt trykk i arbeidet med å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Vi kan ikke regne med at private aktører stiller opp, så ansvaret for å få dette på plass må Jernbaneverket ta.

Det gledeligste i budsjettet er at det høye nivået på vedlikeholdsmidler opprettholdes. Etterslepet på infrastrukturen er stort, derfor er høye rammer til vedlikehold svært viktig for at Jernbaneverket skal kunne levere en mer pålitelig infrastruktur til sine kunder.

Den største skuffelsen i budsjettet er den manglende oppfølging av kollektivsatsingen. Lovnaden i Soria Moria II om en fordobling av belønningsordningen til kollektivtrafikken klarer vi ikke å finne igjen. En økning på 2,6 prosent til særskilte transporttiltak, som også omfatter belønningsordningen til kollektivtrafikk, er altfor lite.

Vi er også skuffet over at det bare settes av seks millioner som kompensasjon til Telemark fylkeskommune for bortfall av statlige kjøp av persontog. Det beløpet gjelder for første halvår, og vil medføre at persontrafikken på Bratsbergbanen vil bli lagt ned til sommeren. Bratsbergbanen er viktig for studenter og pendlere, og det kan ikke være regjeringens politikk å flytte disse gruppene ut på veien.

Når det gjelder godstrafikken vil regjeringen at det skal bygges nye kryssingsspor slik at kapasiteten øker og derved gjør det mulig å flytte gods fra veg til bane. Dette er vi enig med regjeringen i. Om ledelsen i CargoNet mener det samme er noe uvisst. Utspillet deres om å legge ned trafikken til Åndalsnes og Gøteborg vitner ikke om at de vil bidra til mer gods fra vei til bane, snarere tvert i mot. Norsk Jernbaneforbund vil anbefale ledelse i CargoNet å trekke dette tilbake, og heller konsentrere seg om å få mer trafikk til selskapet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2009
13:08
16.12.2013 11:39



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Kommentar

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Nanna Aanes Wolden

«Det er positivt at Høyres prestisjeprosjekt blir skrotet»


Flere saker