JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dyrt å bruke norske veier

Det skal bli enda dyrere å bruke norske veier.



05.11.2009
09:29
16.12.2013 11:46

I desember åpnes Atlanterhavstunnelen, og til neste år åpnes fire nye bompengeanlegg.

Det koster i utgangpunktet flesk å kjøre på enkelte norske veistrekninger. Starter du for eksempel i Vågsbygd på vestsida av Kristiansand med kurs for Oslo, vil du ha betalt 117 kroner og 50 øre i bompenger når du triller inn i hovedstaden.

Det er under forutsetning av at du kjører en personbil. Skulle du komme i en bil på over 3,5 tonn, må du ut med mer enn det dobbelte, hele 272 kroner.

Dyrere i Tromsø

De aller fleste bomanleggene finnes i Sør-Norge. I Nord-Norge er det bare to, ved Honningsvåg i Finnmark og på Riksvei 17 på Tverlandet ved Bodø.

I Tromsø har byens myndigheter i stedet for bompenger satset på et system med drivstoffavgift. Tromsø-bilistene må betale 77 øre ekstra for bensin og diesel ved byens bensinstasjoner. På enkelte fergestrekninger kreves det også inn bompenger for veier og broer som skal bygges i framtiden. Bompengene kommer i tillegg til billettprisen.

Nye bomanlegg

Neste år åpnes fire helt nye bomanlegg. Samtidig tettes smutthull i eksisterende bomanlegg.

Til våren vil det koste penger å kjøre den nye Riksvei 19 mellom Skoppum og Borre i Vestfold. Til våren åpner også to nye bomanlegg på Vestlandet, i Kvam ved Hardangerfjorden og ved Voss. Samtidig kommer det tre nye bomstasjoner på E6 nord for Trondheim. Bilistene må betale i alt 55 kroner for å kjøre hele strekningen mellom Trondheim og Stjørdal.

I tillegg åpner en ny bomstasjon i Bergen.

Og til høsten åpner Kråkerøyforbindelsen ved Fredrikstad.

Én bompengeordning avvikles dessuten. Det gjelder bompengene for E39 på Stord, som har vært krevd inn sammen med fergeprisen på ferga over Sognefjorden mellom Halhjem og Sandvikvåg. I januar i år var det dessuten slutt på bompengene i Hvalertunnelen i Østfold.

Dyrt på kysten

Skal du kjøre langs kysten, koster det atskillig mer enn om du holder deg i innlandet.

Kjører du for eksempel E6 fra Svinesund til Trondheim, slipper du unna med 94 kroner i bompenger. For den summen får du kjøre motorvei fra Svinesund til godt forbi Gardermoen, samt et stykke i Stange i Hedmark. Først når du har passert Dovre og skal ned mot Trondheim møter du strekninger med skikkelig svingete og smal vei.

Kjører du i stedet E39 fra ferjekaia i Kristiansand til Trondheim, må du ut med 242 kroner. Bortsett fra firefeltsveien gjennom Stavanger, er det mye dårlig vei, både på Sørlandet, Vestlandet og i Trøndelag. I tillegg til bompengene, må du flere steder ut med betydelige summer for å kjøpe fergebilletter.

Ikke bare bombrikke

Langt de fleste bompengestasjonene i Norge aksepterer Autopass-brikke. Det innbærer at biler med brikke kan kjøre rett gjennom uten å stanse. Bilister som passerer helautomatiske bomstasjoner uten brikke blir fotografert, og får regning tilsendt i posten.

– Det er myndighetenes ønske at bilistene skal kunne bruke brikke i alle bomstasjonene. Det ligger i kortene at nye bomstasjoner skal utstyres slik at det er mulig å bruke Autopass, sier Jorunn Aarvik, informasjonsrådgiver i Vegvesenet, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Av 52 bompengeanlegg i Norge, er det bare fem som ikke aksepterer Autopass. På Østlandet og Sørlandet er det fritt fram for brikker over alt. Men på Vestlandet er tre anlegg der det må betales kontant: Sogndal-Fjærland og Naustdaltunnelen i Sogn og Fjordane og Folgefonntunnelen i Hordaland.

Heller ikke Hitra-Frøya-sambandet i Sør-Trøndelag eller Kåfjord-Honningsvåg-forbindelsen i Finnmark aksepterer Autopass. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2009
09:29
16.12.2013 11:46



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Kommentar

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Helseminister Ingvild Kjerkol vil avvikle ordningen med fritt behandlingsvalg fra 2023.

Nanna Aanes Wolden

«Det er positivt at Høyres prestisjeprosjekt blir skrotet»

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder

Fra TikTok-kontoen ungarbeidsmand

Fra TikTok-kontoen ungarbeidsmand

skjermdump @ungarbeidsmand

Karina gjør fagforeningsstoff morsomt på TikTok


Flere saker