JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dyrt å bruke norske veier

Det skal bli enda dyrere å bruke norske veier.



05.11.2009
09:29
16.12.2013 11:46

I desember åpnes Atlanterhavstunnelen, og til neste år åpnes fire nye bompengeanlegg.

Det koster i utgangpunktet flesk å kjøre på enkelte norske veistrekninger. Starter du for eksempel i Vågsbygd på vestsida av Kristiansand med kurs for Oslo, vil du ha betalt 117 kroner og 50 øre i bompenger når du triller inn i hovedstaden.

Det er under forutsetning av at du kjører en personbil. Skulle du komme i en bil på over 3,5 tonn, må du ut med mer enn det dobbelte, hele 272 kroner.

Dyrere i Tromsø

De aller fleste bomanleggene finnes i Sør-Norge. I Nord-Norge er det bare to, ved Honningsvåg i Finnmark og på Riksvei 17 på Tverlandet ved Bodø.

I Tromsø har byens myndigheter i stedet for bompenger satset på et system med drivstoffavgift. Tromsø-bilistene må betale 77 øre ekstra for bensin og diesel ved byens bensinstasjoner. På enkelte fergestrekninger kreves det også inn bompenger for veier og broer som skal bygges i framtiden. Bompengene kommer i tillegg til billettprisen.

Nye bomanlegg

Neste år åpnes fire helt nye bomanlegg. Samtidig tettes smutthull i eksisterende bomanlegg.

Til våren vil det koste penger å kjøre den nye Riksvei 19 mellom Skoppum og Borre i Vestfold. Til våren åpner også to nye bomanlegg på Vestlandet, i Kvam ved Hardangerfjorden og ved Voss. Samtidig kommer det tre nye bomstasjoner på E6 nord for Trondheim. Bilistene må betale i alt 55 kroner for å kjøre hele strekningen mellom Trondheim og Stjørdal.

I tillegg åpner en ny bomstasjon i Bergen.

Og til høsten åpner Kråkerøyforbindelsen ved Fredrikstad.

Én bompengeordning avvikles dessuten. Det gjelder bompengene for E39 på Stord, som har vært krevd inn sammen med fergeprisen på ferga over Sognefjorden mellom Halhjem og Sandvikvåg. I januar i år var det dessuten slutt på bompengene i Hvalertunnelen i Østfold.

Dyrt på kysten

Skal du kjøre langs kysten, koster det atskillig mer enn om du holder deg i innlandet.

Kjører du for eksempel E6 fra Svinesund til Trondheim, slipper du unna med 94 kroner i bompenger. For den summen får du kjøre motorvei fra Svinesund til godt forbi Gardermoen, samt et stykke i Stange i Hedmark. Først når du har passert Dovre og skal ned mot Trondheim møter du strekninger med skikkelig svingete og smal vei.

Kjører du i stedet E39 fra ferjekaia i Kristiansand til Trondheim, må du ut med 242 kroner. Bortsett fra firefeltsveien gjennom Stavanger, er det mye dårlig vei, både på Sørlandet, Vestlandet og i Trøndelag. I tillegg til bompengene, må du flere steder ut med betydelige summer for å kjøpe fergebilletter.

Ikke bare bombrikke

Langt de fleste bompengestasjonene i Norge aksepterer Autopass-brikke. Det innbærer at biler med brikke kan kjøre rett gjennom uten å stanse. Bilister som passerer helautomatiske bomstasjoner uten brikke blir fotografert, og får regning tilsendt i posten.

– Det er myndighetenes ønske at bilistene skal kunne bruke brikke i alle bomstasjonene. Det ligger i kortene at nye bomstasjoner skal utstyres slik at det er mulig å bruke Autopass, sier Jorunn Aarvik, informasjonsrådgiver i Vegvesenet, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Av 52 bompengeanlegg i Norge, er det bare fem som ikke aksepterer Autopass. På Østlandet og Sørlandet er det fritt fram for brikker over alt. Men på Vestlandet er tre anlegg der det må betales kontant: Sogndal-Fjærland og Naustdaltunnelen i Sogn og Fjordane og Folgefonntunnelen i Hordaland.

Heller ikke Hitra-Frøya-sambandet i Sør-Trøndelag eller Kåfjord-Honningsvåg-forbindelsen i Finnmark aksepterer Autopass. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2009
09:29
16.12.2013 11:46



Mest lest

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

Brian Cliff Olguin

Monica påpekte feil og stilte spørsmål til sjefen. Så ble hun truet til å si opp

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Emmie Olivia Kristiansen

Det siste året har Ronja (29) søkt på 379 jobber, men fått avslag på samtlige: – Jeg har følt meg verdiløs

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Frp-landsmøtet «vedtok» å øke lønna for sykepleiere: – Ganske uvanlig, mener Fafo-forsker

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

Martin Guttormsen Slørdal

Vinmonopol-ansatte får betalt for rekordår

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

Tormod Ytrehus

Mange lokkes av norsk lønn, men Egle og Mindaugas ville ha mer fritid

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Jan-Erik Østlie

Acer opp i Stortinget på nytt: – Det er nok omkamper nå, mener LO-topp

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste  digitale representantskapsmøte i LO.

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste digitale representantskapsmøte i LO.

Jan-Erik Østlie

Lønnsøkning for LO-ledelsen

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

Merete Jansen

Statsansatte henter fram streikevestene. Her er første streikeuttak

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Leif Martin Kirknes og Jan-Erik Østli

Ap og Sp jevnstore blant Fellesforbundets medlemmer

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Jan-Erik Østlie

Opprykk for SV. Nå er partiet større enn Frp. Det gir solid rødgrønt flertall

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Tormod Ytrehus

Regjeringen vil halvere permitteringstiden – tross anslag om høy ledighet

Den tidligere LO-lederen kan nevne flere eksempler på saker som er løst gjennom det fagligpolitiske samarbeidet.

Den tidligere LO-lederen kan nevne flere eksempler på saker som er løst gjennom det fagligpolitiske samarbeidet.

Martin Guttormsen Slørdal

– Borgerlige politikere er hyggelige, men det skjer liksom ikke noe

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

Dorthe Karlsen

– Mer vei for pengene om Statens vegvesen får tilbake ansvar for drift og vedlikehold, mener tillitsvalgt

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Erlend Angelo

Kan man virkelig avskaffe stoppeklokkeomsorg? Her er de ulike erfaringene fra Oslo

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

LO frykter revidert budsjett er politisk spill. Arbeidsminister Isaksen benekter det

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Sissel M. Rasmussen

Sjøfolk er lei av å bo på karantenehotell. Nå raser de mot nye regler fra regjeringen

Debatt

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Nadia Frantzen

«Gjenreis Statoil nå!», skriver Mímir Kristjánsson

– Revidert nasjonalbudsjett handler mye om veien ut av krisen og ikke minst at vi skal sørge for at alle blir med og ingen hengende etter fordi denne krisen har rammet skjevt, sier finansminster Jan Tore Sanner (H).

– Revidert nasjonalbudsjett handler mye om veien ut av krisen og ikke minst at vi skal sørge for at alle blir med og ingen hengende etter fordi denne krisen har rammet skjevt, sier finansminster Jan Tore Sanner (H).

Jan-Erik Østlie

Regjeringen vil bruke 402 milliarder kroner. Se hva opposisjonen mener om budsjettet

Colourbox.com

Mann omkom i arbeidsulykke i Tysvær i Rogaland


Flere saker