Dyrt å bruke norske veier
Det skal bli enda dyrere å bruke norske veier.
I desember åpnes Atlanterhavstunnelen, og til neste år åpnes fire nye bompengeanlegg.
Det koster i utgangpunktet flesk å kjøre på enkelte norske veistrekninger. Starter du for eksempel i Vågsbygd på vestsida av Kristiansand med kurs for Oslo, vil du ha betalt 117 kroner og 50 øre i bompenger når du triller inn i hovedstaden.
Det er under forutsetning av at du kjører en personbil. Skulle du komme i en bil på over 3,5 tonn, må du ut med mer enn det dobbelte, hele 272 kroner.
Dyrere i Tromsø
De aller fleste bomanleggene finnes i Sør-Norge. I Nord-Norge er det bare to, ved Honningsvåg i Finnmark og på Riksvei 17 på Tverlandet ved Bodø.
I Tromsø har byens myndigheter i stedet for bompenger satset på et system med drivstoffavgift. Tromsø-bilistene må betale 77 øre ekstra for bensin og diesel ved byens bensinstasjoner. På enkelte fergestrekninger kreves det også inn bompenger for veier og broer som skal bygges i framtiden. Bompengene kommer i tillegg til billettprisen.
Nye bomanlegg
Neste år åpnes fire helt nye bomanlegg. Samtidig tettes smutthull i eksisterende bomanlegg.
Til våren vil det koste penger å kjøre den nye Riksvei 19 mellom Skoppum og Borre i Vestfold. Til våren åpner også to nye bomanlegg på Vestlandet, i Kvam ved Hardangerfjorden og ved Voss. Samtidig kommer det tre nye bomstasjoner på E6 nord for Trondheim. Bilistene må betale i alt 55 kroner for å kjøre hele strekningen mellom Trondheim og Stjørdal.
I tillegg åpner en ny bomstasjon i Bergen.
Og til høsten åpner Kråkerøyforbindelsen ved Fredrikstad.
Én bompengeordning avvikles dessuten. Det gjelder bompengene for E39 på Stord, som har vært krevd inn sammen med fergeprisen på ferga over Sognefjorden mellom Halhjem og Sandvikvåg. I januar i år var det dessuten slutt på bompengene i Hvalertunnelen i Østfold.
Dyrt på kysten
Skal du kjøre langs kysten, koster det atskillig mer enn om du holder deg i innlandet.
Kjører du for eksempel E6 fra Svinesund til Trondheim, slipper du unna med 94 kroner i bompenger. For den summen får du kjøre motorvei fra Svinesund til godt forbi Gardermoen, samt et stykke i Stange i Hedmark. Først når du har passert Dovre og skal ned mot Trondheim møter du strekninger med skikkelig svingete og smal vei.
Kjører du i stedet E39 fra ferjekaia i Kristiansand til Trondheim, må du ut med 242 kroner. Bortsett fra firefeltsveien gjennom Stavanger, er det mye dårlig vei, både på Sørlandet, Vestlandet og i Trøndelag. I tillegg til bompengene, må du flere steder ut med betydelige summer for å kjøpe fergebilletter.
Ikke bare bombrikke
Langt de fleste bompengestasjonene i Norge aksepterer Autopass-brikke. Det innbærer at biler med brikke kan kjøre rett gjennom uten å stanse. Bilister som passerer helautomatiske bomstasjoner uten brikke blir fotografert, og får regning tilsendt i posten.
– Det er myndighetenes ønske at bilistene skal kunne bruke brikke i alle bomstasjonene. Det ligger i kortene at nye bomstasjoner skal utstyres slik at det er mulig å bruke Autopass, sier Jorunn Aarvik, informasjonsrådgiver i Vegvesenet, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Av 52 bompengeanlegg i Norge, er det bare fem som ikke aksepterer Autopass. På Østlandet og Sørlandet er det fritt fram for brikker over alt. Men på Vestlandet er tre anlegg der det må betales kontant: Sogndal-Fjærland og Naustdaltunnelen i Sogn og Fjordane og Folgefonntunnelen i Hordaland.
Heller ikke Hitra-Frøya-sambandet i Sør-Trøndelag eller Kåfjord-Honningsvåg-forbindelsen i Finnmark aksepterer Autopass. (ANB)
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
USIKKER FRAMTID: Mehmet Karademir er på jobb for ISS på Gardermoen mens han venter på at søksmålet hans mot arbeidsgiver skal opp. ISS har sagt opp 58 av 64 i tralletjenesten på Oslo lufthavn på grunn av koronapandemien.
Jan-Erik Østlie
Mehmet ble sagt opp: – Vinner jeg og beholder jobben, kan de finne på masse rare ting for å bli kvitt meg
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.
Jan-Erik Østlie
Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag
Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap
Jan-Erik Østlie
Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.
Mads Tindvik
Sandra jobbet flere måneder uten lønn: – Vi er evige optimister
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Leif Martin Kirknes
450 Widerøe-piloter bytter fagforbund
Debatt
Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)
Emmie Olivia Kristiansen
«Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav
Smittesituasjonen framover vil kunne bety at barn må holdes hjemme fra skole og barnehage.
Gorm Kallestad, NTB
Foreldre får økt kvoten med sykt barn-dager for 2021. Se hvilke regler som gjelder nå
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen