JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jens lover mer biodiesel

Statsminister Jens Stoltenberg vil øke prosentkravet til innblanding av biodiesel.

Dette var nyheten statsministeren hadde da han talte på Fagforbundets landsmøte tirsdag morgen.

– Vi skal sikre at minst fem prosent av omsatt drivstoff er biodrivstoff, sa Jens Stoltenberg og lovet gradvis økning i kravet til innblanding av biodiesel i vanlig diesel.

Det var en engasjert og offensiv statsminister som entret talerstolen i Folkets Hus og brukte anledningen, ifølge ham selv, til å hylle Fagforbundet «grenseløst». Statsministeren takket for at Forbundet bidro til å sikre valgseieren for de rødgrønne i høst.

Klar tale

Statsministeren argumenterte varmt for at det må innføres avgift på biodiesel, men han sukret altså pillen med å love at det skal bli økt volum av dette drivstoffet. Regjeringen har fått krass kritikk fra fagbevegelsen for forslaget om å innføre avgift på biodiesel. Både LO-leder Roar Flåthen og Fagforbundets leder Jan Davidsen var klar i sin beskjed mandag.

Jens Stoltenberg var klokkeklar på at det må være autodieselavgift på biodiesel. Han viste til at denne avgiften samlet gir 12 milliarder kroner i statskassen.

– Disse pengene går til skole, veier og barnehager, sa statsministeren og la til at det her en snakk om den gamle veiavgiften.

Ulykker og køer

– Alle kjøretøy, enten de går på biodiesel eller vanlig diesel, påfører samfunnet ulykker, lokal forurensning, kødannelse og lokale miljøproblemer, sa statsministeren.

– Autodieselavgiften fører til mindre trafikk på veiene enn vi ellers ville hatt. Dette er en grønn skatt som bringer inn store skatteinntekter, sa Stoltenberg.

Statsministeren pekte på at biodiesel er unntatt fra CO2-avgift. Samtidig la han vekt på at mye av biodieselen slett ikke er miljøvennlig.

– Vi kan ikke bruke fire kroner literen i en massiv skattesubsidiering som fører til en kraftig svekkelse av jernbane og sjøtransport. Det er gal miljøpolitikk å subsidiere på den måten, sa Stoltenberg.

Økt innblanding

Han fortalte at regjeringen i vår innførte et omsetningspåbud på at 2,5 prosent av drivstoffet skal være biodrivstoff.

– Vi er klare til å øke påbudet til innblanding. Men da skal vi være sikre på at det her dreier seg om miljøvennlig biodiesel, sa han og lovet et frivillig rapporteringssystem som sikrer sporbarhet og miljøgvinst. Vi øker omsetningspåbudet fra 2,5 til 3,5 prosent, sa Stoltenberg og varslet at målet er å sikre at minst fem prosent av drivstoffet kommer fra biomasse. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse