JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avgift og tillit

De aller fleste vil forstå at en velutviklet velferdsstat koster penger. Når regninga sendes ut, bør det som står som begrunnelse skape tillit og troverdighet – ikke mistillit og aksjoner.



25.11.2009
13:24
16.12.2013 11:59

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Det er mange tiår siden bensin- og dieselprisene fikk sine første ekstra påslag begrunnet i forurensning og miljøskader. «Forurenseren skal betale» har vært et godt prinsipp å etterleve. Det som har vært misforstått underveis, er når regninga egentlig bør anses som betalt.

Da Jens Stoltenberg gjestet Fagforbundets landsmøte, var han veldig nær å innrømme det som faktisk gjelder: En miljøavgift eller annen prissetting for forurensning er ikke nødvendigvis et soleklart regnestykke på en faktisk kostnad. De kan egentlig ha helt andre formål.

Stoltenberg ga et enkelt og greit bilde av hvilke skatter og avgifter han støtter, selv om han kanskje ikke liker alle. Hovedpoenget hans var et tydelig og gammelt politisk prinsipp: Partiet har satt seg så mange fine mål med samfunnsutviklingen at noen må betale regninga for å få gjennomført det. Innføring av nye skatter og avgifter kan løse regnestykket for å nå de gode målene.

Problemet for en hvilken som helst regjering oppstår når begrunnelsen for innføring av en skatt eller avgift får en offisiell begrunnelse som er langt fra det «alle andre» ser gjennom det gjennomsiktige skjæret av virkeligheten. Det gjelder å samle inn nok penger til å videreutvikle velferdsstaten. Da får man heller si akkurat det.

Et annet problem med å begrunne avgifter og skatter med noe annet enn det det er, er troverdigheten. «Alle» vet at når bare en tredel av det som innkreves via bilparken årlig går tilbake til veiformål, så går resten til noe helt annet. Verden går ikke akkurat framover på det viset. Irritasjonen vokser seg sterkere – mistilliten likeså. Resultatet er at det kan bli stadig vanskeligere å bli tatt alvorlig når begrunnelsene for avgifter og skatter møter stadig mer hoderisting hos dem som får regninga.

Et tankekors er både interessant og utfordrende: Hvis det var mulig for et par millioner bileiere å bytte ut sine forurensende biler på dagen med like mange el-biler, ville finansmyndighetene få sjokk. Mange budsjetter måtte revideres omgående og planer og reformer legges rett i fryseren – fordi så veldig mye penger ville blåse vekk på et blunk.

Det viser samtidig hvor sårbar en omfattende fiskal innsamling av inntekter til velferdsstaten virkelig er. Til de som måtte ha tenkt tanken, er det svært trolig at den per i dag avgiftsfrie el-bilen i et slikt tenkt samfunnsbilde ville bli den nye bilen som må være med og fylle opp igjen kassa til alle gode formål.

Det som er mest beklagelig med en fiskal skatte- og avgiftspolitikk er at de gode begrunnelsene for innføring av den vil drukne i mistro, irritasjon og dalende respekt for hva velferdsstaten bør bestå av og koste. Det er mye enklere å få respekt og tillit hvis de gode begrunnelsene virker ærlige. Politisk sett skaper dette en hårfin balanse mellom å bli gjenvalgt nok en gang, eller bli kastet på dør ved neste korsvei. Tillit er en hårfin og krevende øvelse. Det bør ikke bare regjeringen, men også andre ta ekstraundervisning i.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.11.2009
13:24
16.12.2013 11:59



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL.  Den andre er  anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Den andre er anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Det har nå gått ti dager siden det 20. september ble brudd i bussmeklingen.

Det har nå gått ti dager siden det 20. september ble brudd i bussmeklingen.

Ola Tømmerås

Busstreiken kan gå mot slutten. Sjåførene og arbeidsgiverne gjenopptar meklinga

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Roy Ervin Solstad

Alle partene i busskonflikten møter hos Riksmekleren onsdag

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Aslak Bodahl

Alexander (22) fikk ikke ekstra betalt for å jobbe natt. Nå jubler han for en viktig seier

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

Eirik Dahl Viggen

Fengselet er erklært røykfritt, men fengelsbetjent Halvor (62) må puste inn røykluft hver dag

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

Ketil Blom

Fersk undersøkelse: Over åtte av ti nordmenn støtter busstreiken

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Sissel M. Rasmussen

Anleggsarbeidere får pensjon fra første krone

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Arkivfoto: Equinor

Streik i oljebransjen: Equinor avviser nedstegning av Sverdrup

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

Jan Inge Haga

Guttorm tapte i Arbeidsretten: Mister fast arbeidstid


Flere saker