JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trenger langsiktig Edda-eier

– En ny eier må tenke langsiktig, og ha realistiske forventninger om inntjening i mediebransjen, sier konserntillitsvalgt Marianne Østlie i Edda Media om salgsryktene.

has@lomedia.no

Bare to år etter at David Montgomery og Mecom kjøpte Orkla Media for 7,5 milliarder kroner, går spekulasjonene om et salg. I følge den engelske avisen The Guardian foreligger det et bud fra en norsk interessent på 3,8 milliarder kroner for den norske virksomheten i mediekonsernet Mecom.

Ingen har bekreftet hvem som er budgiver, men A-pressen, Opplysningen, Polaris Media og Berner Gruppen (Dagbladet) er de heteste kandidatene.

Mecom sliter

– Det er ikke overraskende at disse spekulasjonene kommer opp nå. Børsutviklingen og den høye gjelden gjør at konsernet sliter. Jeg har ikke hørt noe om hvem budet kommer fra, og vil heller ikke spekulere i hvem det kan være. Vi ansatte ønsker en seriøs medieeier med langsiktige planer og som kan utvikle Edda, understreker Østlie.

Bra for aksjekursen

Ryktet om oppkjøp har vært nyttig for Mecom. Aksjekusen gjorde et rykk oppover på spekulasjonene. Siden nyttår har Mecom fått juling på børsen, og verdsettes nå til tre milliarder kroner - altså under halvparten av det som Orkla fikk for mediedivisjonen for to år siden.

Østlie tror at Mecom hadde en langsiktig strategi i Edda, men at de nå har fått finansmarkedet mot seg. Mecom er spesielt sårbare siden de har lånefinansiert en rask vekst.

Slitsom prosess

– Selvsagt skaper det en viss uro å ha en uavklart situasjon på eiersiden, men dersom det blir et salg, tror jeg det blir enklere nå enn da Orkla-avisene ble kjøpt opp av Mecom for to år siden. Det viktigste for oss som jobber i selskapet er at vi får en langsiktig eier som allerede driver med medievirksomhet, og samtidig har et realistisk forhold til hvor mye avkastning som forventes å ligge i denne bransjen, sier Østlie.

Usikkert marked

– Vi har levert gode tall de to årene vi har vært en del av Mecom, men det spørs hvordan dette blir framover. Nå ser det ut til at økonomien kjølner, og det vil føre til lavere annonseinntekter, sier Østlie, som sammen med 50 kolleger i Tønsberg arbeider med å utforme annonser til Edda-avisene.

Edda Media har 1.750 ansatte - rundt 300 av disse er organisert innenfor det grafiske området i Fellesforbundet. Selskapet oppgir at de eier 13 prosent av det norske avismarkedet, flere trykkerier og over 60 nettsteder i Norge.

Annonse
Annonse