– Uvurderlig PR-effekt
Turistbedriftene gnir seg i hendene over Obama-besøket. 700 Norges-interesserte journalister er ikke hverdagskost.
christina.halvorsen@anb.no
På Radisson Blu Scandinavia Hotel i hovedstaden henter de mange pressefolkene akkrediteringene til ukens store begivenhet: fredsprisutdelingen til Barack Obama.
På en stand i lobbyen står Claudia Lingård fra Innovasjon Norge og Frode Fosse Valland fra VisitOslo og smiler mens de deler ut brosjyrer, kart, bilder og dvd’er om Norge. To spanske journalister spør om hva de bør se og gjøre mens de er i landet.
– Det er drøye 700 journalister her, og mange vet jo knapt hvor de er i verden. Målsetningen vår er å hjelpe Utenriksdepartementet å skape best mulig forhold for dem mens de er her, forteller Valland til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Vanligvis ett års jobb
Lingård forteller at det er første gang Innovasjon Norge har stand i forbindelse med fredsprisutdelingen.
– Vi skal nå satse mer på å være til stede på store arrangementer. Vi gjør dette også for å få frem generell turistinformasjon om Norge, forteller hun.
Både Valland og Lingård innrømmer at det er meget gunstig rent PR-messig for dem å treffe alle de internasjonale journalistene.
– Det er klart det er det. Vanligvis tar det oss ett år å komme i kontakt med 700 journalister. Nå tar det to dager. I tillegg til de 700 som er akkrediterte til utdelingen, er det masse annen presse her også, som bare skal på konserten på fredag. Mange av journalistene kommer fra store, tunge mediebedrifter. Omtalen vi får via alt dette er selvsagt svært verdifull. Det er nesten umulig å si hvor verdifull, smiler Valland.
Trikk og lutefisk
En amerikansk journalist fikk tips om hvilken restaurant han burde oppsøke for å spise god lutefisk, forteller Valland.
– Han var opptatt av to ting: Kjøre trikk og spise lutefisk. Han kom fra Fox News, som er ganske store, sier Valland fornøyd.
Mange av de skrivende oppholder seg i Norge mye lenger enn bare de to dagene Obama er her.
– Jeg snakket med en som skulle være en uke. Han var fra Washington og var en av de som følger Obama, forteller Lingård, som gladelig deler ut brosjyren Norway Summer, der et bilde av spektakulær natur pryder forsiden.
2009 og 2010 tegner til å bli gode år for turistbedriftene.
– Fantastisk. Både Obama, Melodi Grand Prix og VM på ski, det er helt topp! (ANB)