JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Volvo selges til Kina

Ford er enig med kinesiske Geely om de økonomiske betingelsene for en overtakelse av Volvo Personvagnar.



23.12.2009
20:46
16.12.2013 12:14

Dermed blir den svenske bilfabrikken trolig kinesisk neste år.

En endelig avtale om overtakelsen blir trolig undertegnet i løpet av første kvartal av 2010 og trer i kraft i andre kvartal. Ifølge forretningsavisen Wall Street Journal må flere spørsmål avklares, før salget fra amerikanske Ford til Geely kan sluttføres.

Det gjelder blant annet Fords opphavsrett til teknologien som brukes i Volvo-produkter. Geely skal på sin side ha fått grønt lys til en overtakelse fra tre statlige kinesiske banker, men ifølge svenske Dagens Industri må saken også godkjennes på høyt politisk hold i Kina.

«Positivt skritt»

– Vi er i ferd med å informere de ansatte nå, det er ikke så mange som er på jobb i dag, men det går ut e-post, sa Volvo Personvagnars pressesjef Maria Bohlin til SVT onsdag.

– Dette er et positivt skritt i prosessen, mente selskapets informasjonssjef Olle Axelsson.

Ifølge SVT skal prisen for salget av Volvo Personvagnar ligge på rundt 15 milliarder svenske kroner. Forhandlingene om avtalen har foregått i London.

Ford kjøpte Volvo Personvagnar i 1999 for 6,45 milliarder dollar eller rundt 38 milliarder kroner etter dagens kurs. Det amerikanske selskapet har siden i fjor ønsket å kvitte seg med den svenske fabrikken, for å skaffe seg kontanter.

Geelys løfter

Selskapet ønsker ifølge nyhetsbyrået AP også å konsentrere seg om sine egne merker Ford, Lincoln og Mercury. Geely lover på sin side å opprettholde Volvo som en ledende merkevare innen personbiler.

– Hvis en kjøpsavtale kommer i stand, vil Volvo beholde sin ledende stilling innen miljø- og sikkerhetsteknikk. Fabrikken vil få enestående muligheter til vekst på det raskt voksende bilmarkedet i Kina, het det i en pressemelding fra Geely onsdag.

Geely skal allerede ha utpekt en administrerende direktør for nye Volvo Kina. Ifølge SVTs nettsider skal denne personen tidligere ha vært tilknyttet selskapet BAIC, som nylig kjøpte teknologi fra den kriserammede svenske bilprodusenten Saab. (ANB-NTB-TT-AFP)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.12.2009
20:46
16.12.2013 12:14



Mest lest

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten


Flere saker