JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jubel hos rederiene

Lettelsen er stor i rederinæringen etter at Høyesterett bestemte at de slipper å betale skattegjelden på 21 milliarder.



12.02.2010
09:56
16.12.2013 12:36

Finansministeren tar saken til etterretning.

Regjeringens skattekrav strider mot Grunnloven, ifølge Høyesterett, som fredag kom fram til sin avgjørelse med knappest mulig flertall, fem mot seks stemmer.

– Jeg tar til etterretning at Høyesterett har kommet til at latent skatt fra den gamle rederiskatteordningen ikke kan pålegges innbetalt etter overgangsreglene fra 2007, sier finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap).

Han sier regjeringen må vurdere situasjonen og de foreliggende handlingsalternativene før det kan konkluderes i saken, men legger til at regjeringen fortsatt skal sikre konkurransedyktige vilkår for rederinæringen.

Staten dømmes også til å betale alle sakskostnader i saken.

– Som en kriminalroman

Det var jubel og lettelse hos rederiene etter at dommen falt. Staten må betale alle sakskostnader i saken.

– Dette var som en spennende krimroman hvor man først får svaret på siste side, sier president Elisabeth Grieg i Norges Rederiforbund til NTB.

– Jeg er veldig glad i dag. Dette er en viktig sak for skipsfarten og for Norge. Vi trenger lover vi kan forholde oss til, sier hun.

Rederinæringen mener saken er en viktig prinsippsak, som går ut over rederinæring og skipsfart.

– Dette er en viktig dom for alle skattebetalere. Den fastslår at man skal betale skatt etter den loven som gjelder, ikke etter en som gjelder senere, sier advokat Ingvald Falch, som representerte rederinæringen.

Advarer mot omkamp

Rederiene protesterte kraftig da regjeringen i 2007 krevde dem for skatt som var opptjent siden 1996. I de elleve årene som hadde gått hadde rederinæringen sluppet å betale skatt hvis de ikke tok ut utbytte eller flyttet utenlands. Rederne mente disse skattekronene ble fritatt. Kravet om å betale tilbake skatten stred derfor mot Grunnlovens paragraf 97 som forbyr tilbakevirkende kraft. Regjeringen argumenterte på sin side med at skatten bare ble utsatt. Den kunne kreves inn når ordningen opphørte.

Opposisjonen var også sterkt kritisk til skattekravet. Fredag fikk Høyesterett ros for dommen fra opposisjonspartiene.

Høyre og Fremskrittspartiet advarer nå regjeringen mot en eventuell omkamp overfor rederinæringen.

– Finansministeren uttalelser om at de må se på ulike handlingsalternativer kan vanskelig ses på som noe annet enn trusler om represalier mot rederinæringen, sier næringspolitisk talsmann i Høyre, Svein Flåtten til NTB.

Kristelig Folkeparti sier regjeringen brøt Grunnloven.

– Vi advarte regjeringen på det sterkeste mot å kreve inn denne skatten fra rederne, men daværende finansminister Kristin Halvorsen blåste av kritikken om lovligheten. Hun skylder både næringen og opposisjonen en unnskyldning i dag, sier finanspolitiske talsmann Hans Olav Syversen. (ANB-NTB)

* I 1996 bestemte regjeringen at rederiene skulle slippe å betale skatt så lenge de ikke flyttet utenlands eller tok ut utbytte

* I 2007 ble skattereglene endret

* Rederiene fikk tilnærmet nullskatt som en fast ordning. Til gjengjeld måtte de betale tilbake skatten som var opptjent siden 1996, totalt 21 milliarder kroner

* Rederiene mente vedtaket stred mot Grunnlovens paragraf 97, som forbyr tilbakevirkende kraft

* Saken har vært prøvd rettslig, med ulikt resultat. Farstad Shipping og BW Gas vant fram i Oslo tingrett. I Aust-Agder tingrett fikk staten medhold mot Bergshav Tankers

* Sakene ble anket rett til Høyesterett, ettersom det dreide seg om et prinsippspørsmål. Høyesterett ga rederinæringen medhold (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.02.2010
09:56
16.12.2013 12:36



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100, heller

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker