JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Truer med boikott

Sjømannsforbundet er beredt til å boikotte de to slepebåtene som Kystverket har hyret inn som beredskap i Nord-Norge.



19.02.2010
07:21
16.12.2013 12:39

kjell.werner@anb.no

– Vi krever norske lønns- og arbeidsvilkår på slepebåter som staten leier inn. Derfor vurderer vi om det er grunnlag for boikottaksjoner, sier forbundsleder Jacqueline Smith i Norsk Sjømannsforbund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Fra nyttår har staten gjennom Kystverket leid inn den Bahamas-registrerte «Ocean Supplier» og Panama-båten «North Crusader» til oppdrag utenfor kysten av Nord-Norge. Det er norsk kaptein og styrmann på begge slepebåtene, men ellers består besetningen av polakker og andre utenlandske sjøfolk.

– Vi må følge boikottloven, og et slikt framstøt fra oss må også godkjennes av Namsretten. Det springende punktet her er om situasjonen kan betegnes som utilbørlig. I verste fall kan det bli aktuelt med en ulovlig boikott, men da kan vi risikere erstatningssøksmål, presiserer forbundslederen.

Sosial dumping

– Det er helt uakseptabelt at regjeringen står bak en avtale med fartøyer hvor det ikke er inngått gyldige tariffavtaler. Vi har vært i flere møter med Fiskeridepartementet, men uten resultat, sier Jacqueline Smith.

Hun viser til at kampen mot sosial dumping er satt høyt på dagsordenen av den rødgrønne regjeringen.

– Vi mener det er statlig sosial dumping når Kystverket hyrer inn slepebåter uten norske lønns- og arbeidsvilkår. Vi forlanger ikke at det skal være norske skip, men vi krever altså norske lønns- og arbeidsvilkår. Den rødgrønne regjeringen burde ikke være bekjent av slepebåtkontraktene som er inngått i nord, sier Smith.

Stilte ikke krav

Kontraktene ble inngått i fjor høst. Kystverket stilte verken krav om norske lønnsvilkår eller skandinavisk språk for sjøfolkene om bord i de to slepenbåtene.

Kystverkets direktør for Troms og Finnmark, Frode Kjersem, forsvarte før jul kontraktene for de to slepebåtene i nord på følgende måte:

– Vi vurderte det slik at vi risikerte å ikke få tilbud fra rederiene som tilfredsstilte de nødvendige kravene. Vi risikerte å ikke være i stand til å løse oppgavene i nord, sa Kjersem til ANB.

Det er Troms Offshore som drifter de aktuelle slepebåtene. Selskapet vant anbudskonkurransen, mens Solstad Shipping tapte og måtte permittere 24 norske sjøfolk.

Ingen kommentar

Sjømannsforbundet krever at de inngåtte kontraktene heves og forlanger at det ikke inngås slike i fremtiden.

Allerede 17. november var Norsk Sjømannsforbund i møte med Fiskeridepartementet, og så sent som 8. februar ble det holdt møte med statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) om striden.

Ulriksen vil ikke kommentere saken, siden det dreier seg om forhandlinger mellom en arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjon.

– Departementet har ingen rolle i dette, får ANB som svar i en sms fra kommunikasjonsenheten i Fiskeridepartementet.

Norsk farvann

Jacqueline Smith legger vekt på at slepebåtene må følge norsk avtaleverk siden de skal operere fast i norsk farvann.

– Det er klart at slepebåtene må ut i internasjonalt farvann når de skal hente skip i nød, men det er likevel snakk om en norskbasert. beredskap, sier hun.

– Det er veldig leit av situasjonen har fått utviklet seg slik. Det kan virke som at det har gått prestisje i saken fra Kystverkets side. Her har vi ledig norsk kapasitet, og så tillater regjeringen at utenlandske båter får jobben, sier Smith og etterlyser politisk handlekraft fra fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.02.2010
07:21
16.12.2013 12:39



Mest lest

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten