JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: – Lyntog-utredning må gi resultater

Jernbaneverket skal bruke 50 millioner kroner på å vurdere høyhastighetsbaner. Pengene må ikke gå ut over andre prosjekter, og bør ende med et konkret forslag om utbygging, mener Jernbaneforbundet.



23.02.2010
10:48
16.12.2013 12:40

oystein@lomedia.no

Selve utredningsarbeidet blir lyst ut på internasjonalt anbud, med et budsjett på 50 millioner kroner. I mandatet fra Samferdselsdepartementet står det at utgiftene dekkes ”innenfor rammen av Jernbaneverkets budsjetterte planmidler”. I årets budsjett er det tatt høyde for kostnadene med 30 millioner kroner.

Friske midler

– Dette må i hvert fall ikke gå ut over andre utredninger som ligger inne i Nasjonal transportplan. For øvrig er det prisverdig å sette i gang en utredning om høyhastighet igjen, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Nå må det bli resultater, mener han. – Viktigst av alt er at når utredningen er ferdig, og Nasjonal transportplan skal revideres og være klar i 2014, så må det ligge et konkret forslag i den nye planen om én trasé som bygges ut. Hvis det brukes 50 millioner kroner på en utredning, og det bare kommer nye utsettelser vil jeg kalle hele arbeidet en fiasko, sier Kjell Atle Brunborg.

To år

Utredningen blir lagt til en egen prosjektorganisasjon, og arbeidet skal gi anbefalinger til ulike strategier for utviklingen av persontogtransport på lange strekninger i Sør-Norge. Jernbaneverket skal ha ferdig sin tilråding innen 1. februar 2012. Anbefalinger og relevante resultater skal inn i forslaget til Nasjonal transportplan for neste tiårsperiode, 2014–2023. Stillingen som prosjektleder er utlyst med søknadsfrist 17. mars.

Omfattende

Fire ulike alternativer skal vurderes, fra å videreføre dagens nett til å foreslå utbygging, delvis på eksisterende nett eller på egne linjer. De aktuelle strekningene er mellom Oslo og Gøteborg, Stockholm, Kristiansand–Stavanger, Trondheim og Bergen. I tillegg skal Bergen–Haugesund–Stavanger utredes i kombinasjon med Oslo–Bergen og Oslo–Kristiansand–Stavanger.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.02.2010
10:48
16.12.2013 12:40



Mest lest

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten