JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slipp ulven løs

Ulven kan bidra til å redde liv i trafikken og få togene i rute. Noen sammenhenger er åpenbare.



03.03.2010
10:23
16.12.2013 12:44

Det er egentlig helt logisk. Men, det gikk først opp for meg etter å ha lest artikkelen i siste utgave av National Geographic. Etter 70 års fravær ble ulven satt tilbake i Yellowstone nasjonalpark i USA. Resultatet ble at vegetasjonen kom tilbake, insektene summet, trærne kunne igjen vokse mot himmelen, beveren etablerte nye kolonier, bekker og elver fant tilbake til sine naturlige leier, fisken vaket og fuglelivet blomstret sammen med resten av naturen. Hovedforklaringen på den positive utviklingen var enkel nok. Ulven dreper elg.

I Norge er det elgen som dreper. Mye snø og stor elgbestand har ført til mange tragedier på vegene. Togtrafikken hindres også av dyr som blir påkjørt. Reduserer vi antallet elg vil det kunne bidra til langt færre ulykker på veger og i skinneganger. Det er igjen samfunnsøkonomisk fornuftig fordi vi sparer penger på en rekke områder som sykehus, brannvesen, uføretrygd og vegvedlikehold. Og det kan teoretisk føre til at bilforsikringen din blir lavere.

Noen sammenhenger er helt åpenbare. Andre er langt mer kompliserte. Og det er liten tvil om at vi har laget et samfunn som på en rekke områder er blitt uoversiktelig og uforutsigbart. Vi ser noen klare sammenhenger og konsekvenser, men på en rekke områder aner vi bare effektene av tiltak eller av mangel på tiltak.

Det bekymringsfulle er at selv der vi vet hva som er fornuftig så evner vi ikke å handle riktig. Forebygging er ett sentralt stikkord. Setter vi inn tilstrekkelig med ressurser i barnehage og skole kan vi slippe store utgifter på en rekke andre områder som helse, fengsel, politi og trygdebudsjettet. Det er ingen tvil om at det er sunn fornuft og den beste økonomiske investeringen vi kan gjøre. Tilsvarende vet vi at hvis togene skal gå i rute så er det infrastrukturen som må prioriteres, ikke det som går oppe på skinnene.

Manglende evner og manglende mot til å foreta prioriteringer kan føre til at vi mister troen fordi det er så mye som ikke fungerer slik vi håper og forventer. For i et komplisert samfunn er særinteressene så mange og dominerende at vi bare våger å ta de små skrittene. For hva med sauene? Hva med hundene våre? Hva med skituren? Kan ikke barna gå trygt ute lenger? Og hva skal jegerne jakte på?

Derfor blir det heller ikke ulv langs jernbanen. Og det blir ingen helsesøster i hver barnehage eller god nok bemanning i skolen. Resulatet kan bli som det var i Yellowstone, et habitat som forvitrer, hvor elgen og coyoten har overtatt samfunnet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.03.2010
10:23
16.12.2013 12:44



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla