JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uføre latsabber?

Nav er i gang med å avklare om uføre kan bringes tilbake til arbeidslivet. Men svært få vil tilbake i jobb. Kanskje vil det lønne seg å la dem være i fred?



12.03.2010
11:08
16.12.2013 12:48

En ny analyse fra Nav viser at mindre enn én av ti uføre som står helt utenfor arbeidslivet, ønsker seg tilbake i jobb. For mange av disse er årsaken helt åpenbar: De kan ikke jobbe på grunn av alvorlig skade eller sykdom.

Men blant dem som er spurt, er det også mange som i teorien burde kunne klare en eller annen jobb. Likevel ønsker svært få å returnere til arbeidslivet.

Det er urovekkende tall sett i forhold til myndighetenes mål om å få flest mulig uføre tilbake i arbeid. Tallene viser med all tydelighet at inkludering handler om langt mer enn å tilby tilfeldige arbeidsoppgaver, som «snømåking i nærområdet», slik arbeidsminister Hanne Bjurstrøm foreslo for en stund siden. En potensiell arbeidstaker trenger også motivasjon til å jobbe og tillit til at han eller hun blir tatt imot med åpne armer.

Selv kjenner jeg flere som forlot arbeidslivet for en årrekke siden og som har vært utenfor siden. En av dem forsvant ut på grunn av ryggproblemer. Da han ba om å få tilrettelagt arbeidet på en av Oslos gravlunder, ga sjefen beskjed om at han ikke kunne drive forskjellsbehandling. Da han senere søkte på en lederjobb, som var mindre belastende for ryggen, gikk jobben til en ekstern søker. Begrunnelsen var igjen at noen av kollegene ville kunne følt det urettferdig hvis han ble flyttet «opp».

Dermed ble sykemelding og uførepensjon løsningen. Det er slik utstøting IA-avtalen skal demme opp for. Tilrettelegging handler ikke om forskjellsbehandling, men om de ansattes helse.

De siste månedene har også den tidligere graveren kunnet følge med på debatten omkring sykefravær og inkluderende arbeidsliv. For ham har det vært nedslående lesning.

Han reagerer sterkt på bildet som blir gitt av de uføre, som mennesker som koster samfunnet milliarder og som ikke gjør nytte for seg. For selv er han glad i å jobbe. Han kan male, snekre, lage kompost og grave i jorda, og både familie og venner har de siste årene kunnet nyte godt av hans arbeidslyst.

Nå er han redd for at «makta skal komme og ta ham». For han har ingen tillit til at systemet der ute skal finne en arbeidsplass der han vil trives og være en ressurs. I stedet er han redd de vil tvinge ham til å gjøre noe han ikke passer til og som vil føles krenkende.

Han er bortskjemt, vil noen kanskje si. Men mon tro om mange ville byttet med ham. Han eier ingen bolig, bor trangt, har ingen bil og ingen penger å investere. Han har øvd seg lenge på å leve med usikkerhet og nøysomhet, men han er likevel et godt fornøyd menneske som bidrar der han kan.

Det er kanskje det vi andre misunner ham: Friheten til å gjøre det som er meningsfylt, ikke bare for ham selv, men for sine omgivelser.

Det finnes mange som ham. De har dårlig råd, men forsøker å fylle tiden med meningsfulle aktiviteter for å holde livsmotet oppe. De tar gjerne i et tak og trår til der vi travle fulltidsarbeidende ikke har tid og overskudd. Ikke minst når gamle foreldre trenger hjelp som det offentlige ikke kan stille opp med.

De er fullt arbeidsføre vil noen si, men likevel stritter de imot når det blir snakk om ordinært arbeid. I stedet fyller de hullene der vi andre ikke strekker til og skaper verdier i form av frivillig arbeid.

Nylig snakket jeg med en ansatt på ett av Navs arbeidslivssentre. – Vårt største problem er ikke å finne arbeidsgivere, men å finne de uføre jobbsøkerne. Hvem er de og hvor er de? spurte hun.

Problemstillingen hørtes merkelig ut når man i utgangspunktet tenker at det å jobbe er bra for alle, og at de uføre burde stå i kø for å bli inkludert i det gode selskap.

Men Navs siste undersøkelse bekrefter at arbeidslivssentrene har et problem: Mange uføre ønsker slett ingen hjelp til å komme tilbake til arbeidslivet, i hvert fall ikke til det arbeidslivet de husker. Og har det egentlig blitt så veldig annerledes?

For å skape motivasjon og tillit er det ikke bare nødvendig med langt mer ressurser til tett oppfølging, det må også lages arbeidsplasser der de som i dag er uføre, vil føle at de faktisk betyr noe. Å gi avkall på meningsfulle oppgaver i familie og nærmiljø til fordel for ren tidtrøyte og oppbevaring, er ingen tjent med.

Kanskje det vil være nyttig om myndighetene først konsentrerer seg om de som virkelig vil tilbake i arbeidslivet fremfor å gå løs på dem som ikke vil? Kanskje bør støtet først og fremst settes inn på å bremse utstøtingen fra arbeidslivet, slik at det blir færre nye uføre, slik velferdsforsker Knut Røed foreslår.

For samfunnsnytte er så mangt. Mange mennesker utgjør faktisk en ressurs selv om de figurerer som en utgiftspost på statsbudsjettet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.03.2010
11:08
16.12.2013 12:48



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

Saipem

Oljearbeider mistet beinet og ble sagt opp. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

Bendik Aarsæther

Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

LIVSFARLIG: Berith Lykseth holdt på å dø av covid-19.

LIVSFARLIG: Berith Lykseth holdt på å dø av covid-19.

Privat / Erlend Angelo

Berith ble smittet av korona på jobben – ett år etter er hun fortsatt ikke tilbake i arbeid

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Alf Ragnar Olsen

Brudd i lønnsoppgjøret i staten: Her forteller LO Stat-lederen hvorfor

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Ole Palmstrøm

Uten Marianne stopper Norge, men det vises ikke på lønna

Stian Grøthe er politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Det lille forbundet kjemper mange store saker.

Stian Grøthe er politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Det lille forbundet kjemper mange store saker.

Helge Rønning Birkelund

Lite forbund kjemper «umulige» kamper, men får stadig nye seire. Har Stian Grøthe knekt en kode?

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene, mener samferdselsministeren

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Statsministeren rykker ut med støtte til AUF-leder som fortalte om hets

INGEN MEKLING DENNE GANGEN: De siste årene, blant annet i 2020 og i 2018, har lønnsoppgjøret mellom NTL og Nrk gått til mekling. I år unngikk man derimot dette, selv om forhandlingene strakk ut i det lengste før enighet ble oppnådd. Noe leder i NTL Nrk, Trine Steen, er meget godt fornøyd med.

INGEN MEKLING DENNE GANGEN: De siste årene, blant annet i 2020 og i 2018, har lønnsoppgjøret mellom NTL og Nrk gått til mekling. I år unngikk man derimot dette, selv om forhandlingene strakk ut i det lengste før enighet ble oppnådd. Noe leder i NTL Nrk, Trine Steen, er meget godt fornøyd med.

Ole Palmstrøm

Enighet i NRK sju timer på overtid

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Jan Are Hansen

Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil


Flere saker