JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hadde lignende sak i 2006

CargoNet opplevde også i 2006 at godsvogner begynte å trille ukontrollert mot Oslo sentrum.



25.03.2010
21:53
16.12.2013 12:56

Et rødt lys og litt flaks gjorde at det gikk bra den gangen.

Granskerne fra 2006 er nå koblet inn. De ser store likheter mellom ulykken fire år tilbake og dødsulykken onsdag der Cato Kyrre Breistrand (58 år), Geir Atle Lind (48 år) og Leif Kåre Nordmo (66 år) mistet livet.

Administrerende direktør i CargoNet bekrefter hendelsen fra 2006.

– Jeg vet at vi har hatt en hendelse tidligere, men den vil jeg ikke kommentere så lenge denne hendelsen granskes, sier Are Kjensli til NRK.

Flaks

17. februar 2006 skjøv et skiftelokomotiv tomme godsvogner over på et ankomstspor på Alnabru. Etter at sporbremsen var satt på, ble toget koblet fra.

Etter at skiftelokomotivet hadde forlatt vognene, løsnet bremsen og vognene begynte å trille.

Heldigvis måtte lokomotivet som opprinnelig hadde lesset av, stoppe for rødt lys kun 50 meter unna. Vognene seg inn i lokomotivet, og en alvorligere ulykke ble avverget, melder NRK.

Statens Havarikommisjon ble koblet inn, og konkluderte senere med at det hadde dannet seg stålis i bremsen.

Alt gikk galt

Det er for tidlig å slå fast årsaken til dødsulykken på Sjursøya onsdag, men mye tyder på at flere ting har gått galt samtidig. Bremsesystemer som skal holde toget fast under påkobling av vogner inne på terminalen og tekniske installasjoner som skal hindre et uklarert tog å forlate terminalen har på en eller annen måte sviktet samtidig.

– Vi vet av erfaring fra tidligere ulykker at det ofte er sånn at flere ting svikter samtidig. Vi er veldig åpne for at det gjelder også her, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i divisjon for jernbanetransport i Statens havarikommisjon til NTB.

Feil på feil

Havarikommisjonen avdekket natt til torsdag at sporbremsene på det løpske godstoget løsnet ukontrollert, etter at den 16. vognen var koblet til togsettet. Dermed var det ikke noe som holdt toget tilbake da det begynte å rulle.

Og i løpet av dagen torsdag, konkluderte Jernbaneverket med at barrieren som skulle ha sendt det førerløse toget rett inn i en grushaug, virket som den skal.

– Dette er en avsporingsveksel ved utkjøringen fra terminalen som leder ethvert tog rett inn i en grushaug, med mindre trafikkledelsen rent fysisk åpner sporet fra kontrolltårnet, sier informasjonssjef Tor Erik Skarpen i Jernbaneverket Øst til NTB.

Alle muligheter

Havarikommisjonen gikk torsdag ikke ut med noen teorier om hvordan eller hvorfor systemene sviktet:

– Enhver teknisk installasjon kan svikte. Om det er det som er skjedd, eller om frakoblingen av sporbremser og eventuell åpning av avsporingsvekselen skjedde som følge av en eller flere manuelle operasjoner, bevisst eller ubevisst, vet vi ikke ennå. Vi ser på alle muligheter, sier Kurt A. Olsen til NTB.

Som en del av undersøkelsesarbeidet kjørte Havarikommisjonen ulykkesstrekningen på nytt torsdag ettermiddag. Antallet vogner var det samme, men denne gangen kjørte et lokomotiv foran.

Besøkte ulykkesstedet

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) var torsdag på ulykkesstedet for å vise medfølelse overfor dem som er berørt, og for å ta ta ulykkesstedet i øyesyn.

Kleppa fikk anledning til å snakke med arbeiderne i havneområdet og se gravemaskiner som ryddet vekk vrakrester. Samtidig lovet hun at alle stener skal snus for å finne årsaken til ulykken ved Sjursøya.

– Alt som kan gjøres vil nå bli gjort for å finne ut hva som skjedde, og for at en slik ulykke ikke skal skje igjen, forsikret Kleppa.

Samtidig understreket hun at Havarikommisjonen må få ro til å gjøre arbeidet sitt, slik at den kan komme til bunns i hva som er skjedd. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.03.2010
21:53
16.12.2013 12:56



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

Skipsarbeider Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Skipsarbeider Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya


Flere saker