JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever nye svar

Færre togavganger og kutt i investeringene kan bli resultatet av tidenes norske jernbanesvikt.



06.04.2010
20:59
16.12.2013 12:58

KrF mener den ferske transportplanen allerede er utdatert.

– Nasjonal transportplan er vedtatt på falske premisser. Regjeringen må se på NTP på nytt når jernbanedirektøren selv slår fast at dokumentet ikke holder mål, sier lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), til NTB.

Han mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er nødt til å ta nye grep etter et kvartal som jernbanedirektør Elisabeth Enger beskriver som det verste i norsk jernbanehistorie.

– Jernbanedirektøren sier det er tilstrekkelig med de 14 milliarder kronene til vedlikehold som er satt av i NTP, men understreker at tempoet i bevilgningene må forseres fra ti til fem år. Alternativet er å følge opp KrFs tidligere forslag om å gjøre Jernbaneverket om til et selskap. Da vil Jernbaneverket kunne ta opp lån og garantier uten å stoppe nødvendige investeringer, sier Hareide.

Utelukker

– Det vi nå vurderer er bare en dreining i retning av å bruke mer penger på vedlikehold mens fokus flyttes litt fra investeringene. Det vil være helt feil å bruke tid på omorganisering av Jernbaneverket nå, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NTB.

Etter alvorlige ulykker og store uregelmessigheter i togtrafikken de siste ukene, så Kleppa seg nødt til å kalle jernbanedirektør Elisabeth Enger inn til møte på den første arbeidsdagen etter påske.

Der fikk hun vite at Jernbaneverket nå ber regjeringen prioritere vedlikehold framfor nye investeringer, fordi infrastrukturen er enda dårligere enn antatt. Kutt i togavganger kan bli nødvendig for å kunne gjennomføre vedlikeholdet raskere enn forutsatt, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Hun ser seg nødt til å bestille en ny statusrapport om jernbanen, bare fire år etter at tyske konsulenter gjorde samme jobb.

– Konsekvensene av den dårlige infrastrukturen som ble påvist i 2006 er denne vinteren blitt verre enn vi fryktet. Norge er en liten jernbanenasjon og det er derfor naturlig med en internasjonal anbudskonkurranse når vi skal gjennomføre en ny totalvurdering av tilstanden i den norske jernbanestrukturen, sier Enger.

– Mangel på lederskap

Samferdselsministeren vil ikke si noe om hvilke investeringer som kan bli ofret til fordel for vedlikehold, men lover at Stortinget skal få en orientering i løpet av vårsesjonen.

Høyres Ingjerd Schou mener Kleppa viser manglende politisk lederskap.

– Vi trenger en ny kriseplan for jernbanen, og kan ikke vente på en ny Nasjonal transportplan. Regjeringen har avvist kontant en rekke forslag som ville ha bedret situasjonen for jernbanen. Dette gjelder blant annet forslaget om et investeringsfond på 50 milliarder kroner, kravene om en ny organisering av NSB og Jernbaneverket samt utbygging av nye jernbanestrekninger gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid, sier hun til NTB.

Venstres Borghild Tenden savner nye, konkrete løfter fra samferdselsministeren, mens Fremskrittspartiets Bård Hoksrud er i ferd med å miste all tillit til jernbanedirektør Elisabeth Enger.

– Her er ingen ambisjoner, men bare tomt prat, sier Hoksrud. Han mener krisemøtene mellom statsråden og Jernbaneverket framstår som et spill for galleriet.

– Jeg har derfor begjært innsyn i møtereferatene. Kun på den måten kan vi få oversikt over hva som er drøftet og hvilke tiltak som er tenkt igangsatt, sier han. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.04.2010
20:59
16.12.2013 12:58



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober


Flere saker