JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever nye svar

Færre togavganger og kutt i investeringene kan bli resultatet av tidenes norske jernbanesvikt.



06.04.2010
20:59
16.12.2013 12:58

KrF mener den ferske transportplanen allerede er utdatert.

– Nasjonal transportplan er vedtatt på falske premisser. Regjeringen må se på NTP på nytt når jernbanedirektøren selv slår fast at dokumentet ikke holder mål, sier lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), til NTB.

Han mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er nødt til å ta nye grep etter et kvartal som jernbanedirektør Elisabeth Enger beskriver som det verste i norsk jernbanehistorie.

– Jernbanedirektøren sier det er tilstrekkelig med de 14 milliarder kronene til vedlikehold som er satt av i NTP, men understreker at tempoet i bevilgningene må forseres fra ti til fem år. Alternativet er å følge opp KrFs tidligere forslag om å gjøre Jernbaneverket om til et selskap. Da vil Jernbaneverket kunne ta opp lån og garantier uten å stoppe nødvendige investeringer, sier Hareide.

Utelukker

– Det vi nå vurderer er bare en dreining i retning av å bruke mer penger på vedlikehold mens fokus flyttes litt fra investeringene. Det vil være helt feil å bruke tid på omorganisering av Jernbaneverket nå, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NTB.

Etter alvorlige ulykker og store uregelmessigheter i togtrafikken de siste ukene, så Kleppa seg nødt til å kalle jernbanedirektør Elisabeth Enger inn til møte på den første arbeidsdagen etter påske.

Der fikk hun vite at Jernbaneverket nå ber regjeringen prioritere vedlikehold framfor nye investeringer, fordi infrastrukturen er enda dårligere enn antatt. Kutt i togavganger kan bli nødvendig for å kunne gjennomføre vedlikeholdet raskere enn forutsatt, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Hun ser seg nødt til å bestille en ny statusrapport om jernbanen, bare fire år etter at tyske konsulenter gjorde samme jobb.

– Konsekvensene av den dårlige infrastrukturen som ble påvist i 2006 er denne vinteren blitt verre enn vi fryktet. Norge er en liten jernbanenasjon og det er derfor naturlig med en internasjonal anbudskonkurranse når vi skal gjennomføre en ny totalvurdering av tilstanden i den norske jernbanestrukturen, sier Enger.

– Mangel på lederskap

Samferdselsministeren vil ikke si noe om hvilke investeringer som kan bli ofret til fordel for vedlikehold, men lover at Stortinget skal få en orientering i løpet av vårsesjonen.

Høyres Ingjerd Schou mener Kleppa viser manglende politisk lederskap.

– Vi trenger en ny kriseplan for jernbanen, og kan ikke vente på en ny Nasjonal transportplan. Regjeringen har avvist kontant en rekke forslag som ville ha bedret situasjonen for jernbanen. Dette gjelder blant annet forslaget om et investeringsfond på 50 milliarder kroner, kravene om en ny organisering av NSB og Jernbaneverket samt utbygging av nye jernbanestrekninger gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid, sier hun til NTB.

Venstres Borghild Tenden savner nye, konkrete løfter fra samferdselsministeren, mens Fremskrittspartiets Bård Hoksrud er i ferd med å miste all tillit til jernbanedirektør Elisabeth Enger.

– Her er ingen ambisjoner, men bare tomt prat, sier Hoksrud. Han mener krisemøtene mellom statsråden og Jernbaneverket framstår som et spill for galleriet.

– Jeg har derfor begjært innsyn i møtereferatene. Kun på den måten kan vi få oversikt over hva som er drøftet og hvilke tiltak som er tenkt igangsatt, sier han. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.04.2010
20:59
16.12.2013 12:58



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

SØKER RO: – Jeg pleier å ta meg fri på 22. juli. Hvis det er fint vær drar jeg til Richmond park og leser en bok, forteller Therese Tysland Holth.

SØKER RO: – Jeg pleier å ta meg fri på 22. juli. Hvis det er fint vær drar jeg til Richmond park og leser en bok, forteller Therese Tysland Holth.

Nina Rangøy

Therese overlevde terroren på Utøya: – Hvis du spør meg i dag vet jeg vet ikke om vi har lært eller styrket oss

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

Sissel M. Rasmussen

Erika (38) og Roger (34) har samme jobb, samme type arbeidsgiver og samme fagforening. Så langt strekker lønna seg i byen og på bygda

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

VALGSAK: Både Industri Energi, Fagforbundet Ung og Pensjonistpartiet mener tannhelsa må bli gratis og at det bør være en toppsak under årets stortingsvalg.

VALGSAK: Både Industri Energi, Fagforbundet Ung og Pensjonistpartiet mener tannhelsa må bli gratis og at det bør være en toppsak under årets stortingsvalg.

Arkivbilde: Sissel M. Rasmussen

– Tannhelse er dessverre blitt ett tydelig klasseskille, sier ungdomstillitsvalgt

FARLIG: – Ti år etter har vi ikke snakket nok om de politiske dimensjonene av 22. juli.Høyreekstremisme er den største trusselen mot det norske demokratiet, sier Maren H. Hedne.

FARLIG: – Ti år etter har vi ikke snakket nok om de politiske dimensjonene av 22. juli.Høyreekstremisme er den største trusselen mot det norske demokratiet, sier Maren H. Hedne.

Katharina Dale Håkonsen

Vi må snakke mer om 22. juli som et politisk angrep, mener Maren (25)

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Staten har tapt nærmere 500 millioner kroner ubetalt arbeidsgiveravgift fra Stendi ettersom Skatt Øst valgte å avslutte en undersøkelse om riktig klassifisering av konsulenter, mener LO-advokat Kjetil Edvardsen.

Staten har tapt nærmere 500 millioner kroner ubetalt arbeidsgiveravgift fra Stendi ettersom Skatt Øst valgte å avslutte en undersøkelse om riktig klassifisering av konsulenter, mener LO-advokat Kjetil Edvardsen.

Colourbox

LO-advokat mener Stendi har sluppet unna en halv milliard i arbeidsgiveravgift

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»


Flere saker