Høydekrav gir økt trailertrafikk
Vegdirektoratet vil forby trailere som er høyere enn fire meter. Det vil føre til 10.000 flere trailere på veiene, sier bransjen.
kjell.werner@anb.no
– Forslaget vil redusere nyttelasten med 15 prosent på mye av transporten i skognæringen. Dette vil redusere næringens konkurranseevne og bidra til økte utslipp av klimagasser, sier næringspolitisk direktør Ellen Alfsen i Norges Skogeierforbund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
I dag kan trailere og tømmerbiler være 4,5 meter høye, men nå foreslås det en grense på 4,0 meter. Vegdirektoratet argumenterer med at lavere vogntog vil bidra til økt stabilitet på kjøretøyet og redusert risiko for velteulykker. Forslaget blir også presentert som en harmonisering i forhold til EU-regler.
Ser til nabolandene
– Vi mener i stedet at reglene bør harmoniseres med Sverige og Finland gjennom å innføre en grense på 60 tonn totalvekt, sier Alfsen.
Norges Skogeierforbund har sammen med Norsk Industri, Fellesforbundet, Treindustrien, Maskinentreprenørenes Forbund og Norskog sendt en høringsuttalelse der det protesteres kraftig mot å begrense høyden på vogntog til 4,0 meter.
– Dette vil årlig føre til over 10.000 flere vogntog på veiene, sier Alfsen.
Skogeierforbundet anslår at det vil dreie seg om 1.500 flere tømmerbiler, 6.200 vogntog med trelast og 2.500 flere transporter med flis.
Gode erfaringer
– Det vil være galt å harmonisere bestemmelsene om høyde på kjøretøy uten at dette ses i sammenheng med vogntoglengde og totalvekt, sier Alfsen og viser til at det meste av transporten i våre naboland foregår med 30 prosent høyere nyttelast.
I brevet fra bransjeorganisasjonene hevdes det at erfaringene med 22 meter lange tømmerbiler er svært positive.
– Disse vogntogene er konstruert slik at de sporer godt, og derfor har problemene med framkommelighet vært små, heter det i brevet hvor det også argumenteres for enda lengre vogntog i Norge.
Bane uaktuelt
Alfsen mener at det på kort sikt ikke er mulig å overføre mer av denne godsmengden over på jernbane.
– I dag er dette i svært liten grad en reell problemstilling i Norge. Jernbanetransport er konkurransedyktig på pris på lengre avstander, men kapasiteten i jernbanenettet er sprengt, sier Ellen Alfsen.
– Den reduserte nyttelasten som forslaget medfører må i det alt vesentlige kompenseres gjennom flere kjøretøyer på veiene. Det er derfor ikke gitt at forslaget om høydebegrensning fører til redusert risiko for trafikkulykker, heter det i brevet fra bransjeorganisasjonene. (ANB)
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?
Leif Martin Kirknes
Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Illustrasjonsbilde
Anna Granqvist
Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.
Ole Palmstrøm
450 ansatte i Riksrevisjonen fikk en egen norm for hjemmekontor
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.
Helge Rønning Birkelund
Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet
Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.
stortinget.no
Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre
Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.
Helge Rønning Birkelund
Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken
Martin Guttormsen Slørdal
Stadig større SV-motstand i Senterpartiet
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.
Martin Guttormsen Slørdal