JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Politikerne svikter jernbanen

Eks-samferdselsminister Torild Skogsholm gir politikerne det glatte lag for håndteringen av togforfallet.



12.04.2010
07:06
16.12.2013 13:00

Dagsavisen har snakket med en rekke tidligere statsråder om jernbanekrisen.

2010 tegner seg allerede som et «annus horribilis» for jernbanen. Årets første måneder er rystet av endeløse forsinkelser, innstilte tog og dødsulykken på Sjursøya. Pendlernes tålmodighet er strukket til det ytterste.

– Det er ikke rart folk får politikerforakt, sier Torild Skogsholm, samferdselsminister fra 2001 til 2005 for Venstre i Bondevik II-regjeringen.

– Kaster blår i øynene på folk

Skogsholm refser både denne statsråden, forrige statsråd og stortingspolitikerne for å være altfor vage. De har ikke valgt hva som skal være viktigst for jernbanen, ifølge Skogsholm.

– Den ene dagen diskuterer de høyhastighetstog. Neste dag er de opptatt av at det er grunnleggende utfordringer med den banen vi har. Jeg synes politikerne svikter, i alle leirer, ved at de ikke tar inn over seg realitetene, sier Skogsholm.

Og realitetene er at de kan ikke få både høyhastighetstog, ny tunnel og ruste opp jernbanen på én gang, understreker hun.

– Jernbaneverket sier de ikke engang har penger til enten høyhastighetstog eller opprustning. Nå må politikerne og Jernbaneverket snakke sammen om hvordan tilstanden er, hva som skal til for å komme videre med det vi har og hva som skal til for å komme videre med høyhastighetsløsninger. Politikerne kaster blår i øynene på folk. De gir inntrykk av at man bare kan knipse med fingrene, så er togproblemet løst. Men vi er ikke der nå, sier Skogsholm.

Penger alene løser ikke krisen, det må også på plass skikkelige planer for hvordan de skal brukes, mener hun.

– Ikke satt seg inn i saken

Eks-statsråden sier hun blir oppgitt av å høre hva som sies om togkrisa.

– Jernbanedirektøren har en kjempeutfordring i å analysere tilstanden og finne ut hvordan jernbanen bør bli. Samtidig har vi politikere som ikke har satt seg inn i hvilken utfordring de står overfor og som bare snakker med store ord, sier Skogsholm.

Hun jobber fortsatt med skinnegående trafikk, nå i Kollektivtransportproduksjon AS, som administrerer buss og trikk i Oslo. Skogsholm sier hun har tro på jernbanen, men at den må fornye seg.

– Jeg må si jeg har fulgt med denne vinteren og virkelig ønsket jeg kunne vært der.

– Må ha pukk og sviller

Dagsavisen har vært i kontakt med flere tidligere samferdselsministere. Både Skogsholm, Odd Einar Dørum og Dag Jostein Fjærvoll sier Stortinget steiler når det trengs penger til vedlikehold. De hevder de hadde langt vanskeligere for å få Stortinget med seg på å prioritere opprustning enn nyinvesteringer.

Da Dørum tiltrådte som samferdselsminister for Venstre i 1997, debatterte Stortinget krengetog. Samtidig var en togstrekning i Trøndelag i så dårlig forfatning at den måtte stenges.

– Da sa jeg at krengetog ikke hjelper hvis ikke du har pukk og sviller, sier Dørum.

Vedlikehold må høyt på dagsordenen, mener han.

– Men det er mye større opinionspress for å få til noe nytt enn for å vedlikeholde det som er.

– Ikke glem krisen

Dag Jostein Fjærvoll (KrF) etterfulgte Dørum som statsråd. Fjærvoll påpeker at togforfallet strekker seg langt tilbake i tid.

– Min redsel er at når denne vinterens krise er over, blir det glemt, både av media og publikum, sier han.

Fjærvoll påpeker at det ikke hjelper å ha gode planer når de ikke følges opp med penger. Han mener store samfunnsinvesteringer må finansieres mer langsiktig enn i dag.

– Hensikten med Nasjonal transportplan var å se investeringer, drift og vedlikehold over lengre tidsperioder. Men når Finansdepartementet vinner den interne striden i regjeringen og Stortinget ikke øker bevilgningene i takt med det som er forutsatt i planene, men struper dem, får vi et tilbakeslag. Det har vi sett over tid, sier Fjærvoll.

Siden 1990 har Ap hatt samferdselsministeren i 8,5 år, Venstre i 5,5 år, KrF i ett år og Sp i 4,5 år. Verken Kjell Opseth (Ap), som var samferdselsminister i seks år, eller Terje Moe Gustavsen (Ap) ønsker å uttale seg om dagens togkrise eller om hva de gjorde for jernbanen da de var statsråder. (ANB)

I årets første uke hadde NSB en punktlighet helt ned til 34 prosent på enkelte banestrekninger

Torsdag 21. januar sto et passasjertog fast i Romeriksporten i tre timer uten strøm

Onsdag 24. mars raste 16 godsvogner ukontrollert gjennom Oslo, og tre menn mistet livet på Sjursøya. Sporbremsen som holdt vognene, løsnet, og vognene rullet forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem

Mandag 29. mars sto togene i hele landet stille i tre timer på grunn av kortslutning og brann i en datasentral ved Jernbaneverkets operasjonssentral i Trondheim. Feilen rammet det lukkede mobilnettet GSM-R og gjorde at toglederne ikke fikk kontakt med togførerne. Regelverket sier da at all togtrafikk skal stanses

Tirsdag 30. mars løsnet fire vogner fra et togsett mellom Hamar og Stange. Årsaken var at en pneumatisk ventilbryter hadde hengt seg opp. Ifølge Havarikommisjonen var det aldri noen fare for tog og passasjerer

Torsdag 1. april sporet lokaltoget fra Drammen til Dal av like ved Oslo S. Én og en halv vogn havnet utenfor skinnegangen. Det var 75 passasjerer om bord på toget, men ingen av dem kom til skade (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.04.2010
07:06
16.12.2013 13:00



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Tormod Ytrehus

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring

Gyldendal

Fastfood – fy faan!


Flere saker