JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togtoppene ser lys i tunnelen

Kjærlighetserklæringer og milliardløfter sto i kø under tirsdagens togdebatt i Stortinget.



20.04.2010
17:26
16.12.2013 13:05

Politikere fra alle partier lover nå å satse stort på jernbanen i årene framover.

– Det er lys i tunnelen, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

– Det ser ut til at en mørk vinter er blitt fulgt av en lys vår, legger NSB-sjef Einar Enger til.

De to togtoppene fulgte stortingsdebatten om vinterens togproblemer med stor interesse. At politikere fra alle partier lovpriser toget og lover å følge opp med milliardbevilgninger, er ikke hverdagskost.

– Det er veldig positivt med et stort engasjement for jernbanen, og vi må forutsette at det som sies i stortingssalen også blir fulgt opp i statsbudsjettene som ligger foran oss, sier Einar Enger til NTB.

Endret NTP

SVs Hallgeir Langeland er Stortingets kanskje mest profilerte togentusiast. Også han har oppdaget en endret tone i samferdselsdebatten.

– Jeg har fått selskap på en banehalvdel som jeg stort sett har hatt for meg selv. Det er hyggelig, men så er det jo enklere å komme med løfter når man sitter i opposisjon, sier Langeland.

Å sitte i regjering later ikke til å være et hinder for fagre løfter. Tirsdag ba nemlig SV egen regjering sette av 8 milliarder kroner til et seksårig vedlikeholdsløft for jernbanen, uten at det går utover investeringene.

– Det må komme betydelig med friske midler til vedlikehold allerede i revidert nasjonalbudsjett, sier Langeland til NTB.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier at behovet for vedlikehold skal vurderes i revidert nasjonalbudsjett. Hun åpner for å utsette toginvesteringer i Nasjonal transportplan og heller bruke pengene på vedlikehold. Særlig mer konkret ble hun ikke i Stortinget tirsdag.

– En eventuell endring i innfasingen er en så stor sak at det må vi komme tilbake til Stortinget med. Jeg vil ikke forskuttere hvilke enkeltstrekninger det kan være snakk om, sa Kleppa.

– Ligger fast

Alvorlige ulykker og hyppige forsinkelser gjorde at Jernbaneverket tidligere denne måneden slo fast at kvartalet som ligger bak oss, er det verste i norsk jernbanes historie.

Fra flere hold er det kommet krav om friske midler og nye tiltak mot togproblemene. Samferdselsministeren understreker imidlertid at Nasjonal transportplan ligger fast, og at det ikke er snakk om å droppe planlagte prosjekter, selv om det kan bli enkelte utsettelser.

– Vi skal bruke 92 milliarder kroner på jernbanen de neste ti årene. Det er et stort løft. Jeg må minne om at det siste Bondevik II-regjeringen gjorde var å kutte i jernbanebudsjettet, sa Kleppa, som gjentok at det ikke blir aktuelt å utsette dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.

Statsråden lovet også å gjøre sitt for å framskynde nødvendig vedlikehold fra ti til åtte år, slik Jernbaneverket har åpnet for. For å få til dette, må togreisende i perioder regne med driftsstans på enkelte strekninger.

– Privatallergi

Debatten om Kleppas redegjørelse om vinterens togproblemer ble utsatt som følge av dødsulykken på Sjursøya 24. mars. Regjeringen fikk på ny kritikk fra opposisjonen for ikke å åpne for offentlig-privat samarbeid eller sørge for en omorganisering av Jernbaneverket, slik at etaten kan ta opp lån og garantier på samme måte som NSB.

– Regjeringen har privatallergi, sier Høyres leder Erna Solberg.

Venstres Borghild Tenden er heller ikke like optimistisk på togets vegne som NSB-sjefen og jernbanedirektøren. Hun er skuffet over at partiet bare fikk støtte fra Frp til forslaget om ny togtunnel gjennom Oslo samt oppgradering av skinnegangen på strekningen Oslo S-Asker/Ski/Lillestrøm.

– Jernbanesatsingen spriker like mye som før. Det er lett å si at man ønsker å satse på toget, men da må man også stemme for gode og konkrete forslag når de foreligger, sier hun. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.04.2010
17:26
16.12.2013 13:05



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å legge til rette for trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker