JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Disse elsker og hater vi

Flytoget har landets mest fornøyde kunder, mens Dagbladet ligger helt på bunn på Norsk Kundebarometer 2010.

Flytoget oppnår en historisk toppnotering på den årlige målingen og er igjen øverst på pallen når det gjelder kundetilfredshet. Der var bedriften også i 2008. I fjor måtte Flytoget nøye seg med en åttendeplass.

– Det er imponerende at Flytoget går helt til topps i et år som har vært preget av store problemer for jernbanedrift i Norge, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Fritt fall

Dagbladet har hatt tunge tider i avismarkedet med opplagsnedgang og nedbemanninger, og kundebarometeret viser at kundene slett ikke er fornøyde med produktet. I de siste årene har kundene vært direkte misfornøyd, og i år faller avisen ytterligere og ender på en klar sisteplass i undersøkelsen.

– Her er det all grunn til å rope et alvorlig varsku, sier Silseth.

Men det er flere medier som får stryk fra sine lesere. VG faller fra en 140. plass i fjor og ned til en 177. plass blant de 190 undersøkte virksomhetene. Finansavisen har rykker ned en plass, men holder seg konstant blant de ti på bunn.

Holder stand

I fjor var det tre bilforhandlere som tronet på toppen av barometret. BMW måtte i år gi fra seg lederplassen og rykket ned til andreplass på lista. Toyota som i en årrekke har blitt satt stor pris på av kundene og er Norsk Kundebarometers mestvinnende bedrift, oppnår en tredje plass i år. Det til tross for alle problemene Toyota har hatt med blant annet tilbakekalling av biler.

– Det er mulig årets undersøkelse ikke har fanget opp alle effektene av Toyotas problemer. Imidlertid viser resultatene at det er mulig å opprettholde en viss grad av kundetilfredshet selv om det stormer rundt virksomheten, sier Silseth.

Vinmonopolet klatret oppover på lista og endte på en fjerdeplass, mens Hurtigruten endte på sjetteplass.

6.900 forbrukere

Mer enn 6.900 norske forbrukere har svart på hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen 190 virksomheter fra rundt 40 ulike bransjer får sin vurdering. De intervjuede kan vurdere inntil fire bedrifter, men bare én bedrift innenfor hver av de mer enn 40 bransjene som overvåkes. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse