JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frp vil «bygge landet»

Frp vil selv videreføre Einar Gerhardsens storstilte etterkrigsplan om å «bygge landet».



17.06.2010
15:36
16.12.2013 13:36

Partileder Siv Jensen mener Ap er avslørt som samfunnsnedbygger og at partiet «jukset» seg til en ny periode ved valget i fjor.

En offensiv partileder ønsket torsdag regjeringen god sommer med et omfattende forslag om milliardopprustning av veier, jernbane, vann/avløp og offentlige bygg. Representantforslaget blir lagt fram på Stortingets siste arbeidsdag fredag.

– Vi vil gi Jens Stoltenberg og resten av regjeringen noe å lese på i sommer, slik at de kan ta med seg mange gode ideer til statsbudsjettet for 2011. Vi etterlyser en helhetlig plan om hvordan et vedlikeholdsetterslep på 800 milliarder kroner skal innhentes, sier Jensen.

I arv

I debatten om hva som skal gå i arv til kommende generasjoner, mener hun at et velfungerende samfunn med en moderne infrastruktur er minst like verdifullt som flere tusen milliarder på bok.

Partilederen avviser at det er historieløst å bruke Gerhardsen og Bratteli som forfedre for den satsingen Frp tar til orde for.

– Gerhardsen holdt ord. Han sa han skulle bygge landet, og han gjorde det. Stoltenberg sier han følger i dette sporet, men Norge forfaller på de fleste områder. Ap kan ikke løpe fra ansvaret. Regjeringens verktøy virker ikke. Vi tar over der Gerhardsen slapp, men med andre virkemidler, sier hun.

Frp mener den rødgrønne regjeringen er blitt fullstendig visjonsløs og at det knapt er saker å jobbe med i Stortinget.

Sløv vår

– I mine 13 år som stortingsrepresentant har jeg aldri opplevd en så rolig vår. Under innspurten før ferien, som normalt er en hektisk periode, behandler Stortinget stort sett saker vi selv har reist. Det kommer praktisk talt ingenting fra regjeringskontorene, sier Jensen.

Hun mener at kriser i infrastrukturen har vært et gjennomgangstema det siste året, enten det nå er svikt i jernbanen, kraftkrise i Midt-Norge, et stadig mer elendig veinett eller potensielle lekkasjebomber i et foreldet vann- og kloakknett.

Frp vil ha en helhetlig, bindende plan, en alternativ måte å vurdere kost/nytte på, en annen organisering av statsbedrifter (med Avinor som modell) og en annen type finansiering av offentlige prosjekter.

– Da Bergensbanen ble bygd, kostet den like mye som et helt statsbudsjett. I dag ville et komplett motorveinett koste et kvart statsbudsjett. Likevel synes det umulig å få gjort noe som monner med veiene, sier Jensen.

Jukset seg til makt

Partilederen mener at de rødgrønne jukset seg til videre makt i fjor høst, i den forstand at regjeringen kom med masse løfter som ikke er innfridd, sågar løfter den visste ikke kunne holdes.

– Det mest iøynefallende er løftet om å fullrense Mongstad innen 2014. Regjeringen visste før valget at dette ville være umulig, men holdt opplysningene tilbake, sier Jensen.

Hun trekker også fram løftet om likelønn, som hun mener ble frontet av Stoltenberg, nestleder Helga Pedersen og LO-leder Roar Flåthen.

– Forbeholdene fikk vi først høre om etter valget, legger partilederen til.

Som et tredje brudd trekker hun fram justisminister Knut Storbergets løfte om strengere straffer, noe hun nå mener han går tilbake på med ulne hentydninger om at det blir for dyrt. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.06.2010
15:36
16.12.2013 13:36



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla