JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Detroit på kanten av stupet

En kollaps i USAs bilindustri vil knuse fagorganiseringa i privat sektor.



18.12.2008
12:00
16.12.2013 08:10

frode.ronning@lomedia.no

Enorme kontraster preger USA rett før jul: Bilprodusenten General Motors har bare penger til fortsatt drift i to uker. For bare få år siden var selskapet verdens største, tett fulgt av Ford. Bilbransjen var i hele det forrige århundret industrilokomotivet i verdens mektigste land, men står nå på kanten av stupet.

Skjebneuke for fagbevegelsen

Dette er også ei skjebneuke for amerikansk fagbevegelse. Feiringa etter valget av Barack Obama er knapt nok over, før to av de største fagforbundene i amerikanske LO må kjempe for livet. Bilindustrien er rekrutteringsgrunnlaget både for Bilarbeiderforbundet UAW og stålarbeiderne i USW, som hver for seg har 1,2 millioner medlemmer.

En konkurs for «De tre store» i Detroit – General Motors, Ford og Chrysler, vil bety at alle tariffavtaler vil måtte reforhandles, og ingen tror dette vil være til de ansattes fordel. Det var derfor bilarbeidernes leder Ron Gettelfinger satt sammen med direktørene for «de tre store» under høringene i Kongressen forrige uke, da selskapene ba om nødlån. Selskapene ønsket seg 32 milliarder dollar, men Representantenes hus ga klarsignal til 14 milliarder. Dette fikk imidlertid ikke flertall i Senatet, og nå er framtida uviss.

Bilarbeidernes skyld?

Enkelte hevder at Bilarbeiderforbundet UAW er årsak til at Senatet stemte nei. Bilarbeiderne var nemlig ikke villig til å innfri krav om store og umiddelbare lønnskutt.

Bilarbeiderne tjener riktignok 28 dollar timen, omtrent 195 kroner. Med ulike tillegg havner en gjennomsnittlig arbeider hos de amerikanske bilprodusentene på rundt 400.000 kroner i årslønn. Det er ikke langt unna en norsk gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, i et land der brutto nasjonalprodukt per innbygger ligger omtrent på norsk nivå.

Skyhøye lederlønninger

Det er flere grunner til at bilarbeiderne ikke bør klandres. Det er andre som har forsynt seg mer grådig av kassa enn de ansatte ved samlebåndet. I 2007 fikk Rick Wagoner totalt 15,2 millioner dollar som kompensasjon for jobben som administrerende direktør i General Motors. Leder og styreleder fikk hver om lag 9 millioner dollar. De tre toppene innkassert tilsvarende 230 millioner kroner – og dette skjedde i et år selskapet gikk med kraftig underskudd.

Gikk med på kutt

Bilarbeiderne har dessuten vært villige til kutt flere ganger. I 2007 gikk bilarbeiderforbundet med på å la nyansatte få lavere lønn, og dessuten kutte i tjenestepensjonene. I starten av desember gikk de med på å redusere ytelsene til ansatte som var overført til en slags «ventelønn» etter at de hadde mistet jobben, samt at de går med på visse kutt i pensjonsytelsene.

De republikanske senatorene var imidlertid ikke fornøyd med tilbudet fra de ansatte. De ønsket mer, og ikke uten grunn. Bilarbeiderforbundet har vært blant Barack Obamas varmeste tilhengere. Ingen ting kunne glede republikanske senatorer mer enn at bilarbeiderforbundet fikk et dødbringende slag.

Ville redusere arbeidernes lønn

Senator Bob Corker fra Tennesse var anfører for demokratene. Han var ikke snauere enn at han ringte direkte til bilarbeiderforbundet for å få dem til å gå med på å redusere lønna. Forbundet reagerte med sjokk på at republikanerne trodde tariffavtalen kunne reforhandles på bare få timer, og med politikerne som motpart. Bilarbeiderne var likevel ikke avvisende til å forhandle, men de følte at republikanerne la det tyngste presset på de ansatte, og takket derfor til slutt nei til å forhandle direkte med politikerne.

Representantenes Hus sa ja til et lån til bilindustrien, og ville overlate til en «bil-tsar» (car tsar) å forhandle fram nye avtaler med kreditorer, underleverandører, bilforhandlere og andre. Det var derfor ikke rart at Gettelfinger i bilarbeiderforbundet avviste et krav om at fagforeningene allerede nå måtte gå med på kutt, mens de andre involverte kunne forhandle om sine betingelser etter at lånet hadde blitt vedtatt.

Usikkerhet rundt arbeidernes pensjoner

Republikaneren Corker ville også at rundt halvparten av utbetalingene til de ansattes pensjonsfond skulle skje i form av aksjer i selskapene, noe som ville skape en enorm usikkerhet rundt framtidige pensjoner.

Hele pensjonsspørsmålet illustrerer også svakheten ved det amerikanske systemet. General Motors, som har drevet i USA i mange år, må bære store kostnader hvert år til flere hundre tusen pensjonister. Mens Toyota, som ikke har drevet så lenge i USA, har små pensjonsutgifter sammenlignet med de tre store amerikanske produsentene. Nyvalgt president Barack Obama har lovet helseforsikring til alle.

Gode helseforsikringer

Det er god grunn til å stoppe opp ved forsikringsordningene for ansatte hos de amerikanske bilprodusentene. Ansatte har gode helseforsikringer og pensjonsordninger, i et land der mange ikke har råd til sjukehusopphold. For arbeidere i USA er et selskap som General Motors et forbilde i denne sammenheng. Heller enn å rive ned disse ordningene burde Kongressen bruke de gunstige forsikringsordningene i General Motors som utgangspunkt for bredere velferdsordninger for «working families» i USA.

Det er dessuten grunn til å se på påstanden om at ansatte hos de amerikanske bilprodusentene tjener mye mer enn de ansatte hos de utenlandske produsentene. Detroit Free Press omtalte i fjor en Toyota-fabrikk i USA som betalte sine ansatte bonuser som fikk gjennomsnittlig timelønn opp i 30 dollar timen, altså over tarifflønna hos de tre amerikanske produsentene.

Færre kjøper amerikansk

Toyota-arbeiderne fortjener nok hver dollar de tjener, og det er sikkert gode grunner til at de har passert lønnsnivået for de ansatte i Ford, GM og Chrysler. For alt fungerer ikke helt bra hos de amerikanske bilprodusentene. De selger dyre, store biler, noe som har ført til at andelen amerikanere som kjøper fra de amerikanske produsentene har falt kraftig de siste åra.

General Motors kutter nå produksjonen med hele 250.000 biler i første kvartal 2009, en halvering sammenlignet med første kvartal i år. Det er all grunn til å tro at amerikansk bilindustri skulle kunne konkurrere med både Toyota og BMW. Men produsentene trenger nødhjelp.

Usikkert også for bildelprodusenter

Usikkerhet om framtid truer ikke bare de tre store, men også bildelprodusentene. Flere banker er allerede nervøse for om bildelfabrikkene vil klare sine forpliktelser. Bildelfabrikkene sysselsetter 650.000 og leverer gjerne til flere ulike selskaper. En konkurs hos en bildelfabrikk kan derfor ramme flere av de store bilfabrikkene.

Bilarbeiderne avviste med rette republikanernes forslag om voldsomme kutt i lønn og pensjoner. Nå er det opp til president George W. Bush. Han ønsker trolig ikke at massearbeidsløshet inntreffer samtidig som han går av som president 20. januar.

Obama - bilarbeidernes mann

Ifølge amerikanske media vil Bush sannsynligvis komme opp med akkurat nok penger til at bilprodusentene klarer seg til USA om en måned får ny president. Da får bilarbeiderne sin mann i det hvite hus. Og amerikansk fagbevegelse kan trolig puste lettet ut. Barack Obama vil ikke klare seg uten en sterk fagbevegelse. Og fagbevegelsen vil ikke være sterk uten de organiserte bilarbeiderne og stålarbeiderne.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.12.2008
12:00
16.12.2013 08:10



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn


Flere saker