JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha deg på bussen

Regjeringen vil ha deg til å ta bussen eller toget oftere. Men de skal også presse deg til å la bilen stå mer.



22.07.2010
08:08
16.12.2013 13:46

bjorn.erik.dahl@anb.no

Nestleder Anne Marit Bjørnflaten (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget jubler overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) når hun ser de siste SSB-tallene for kollektivtransporten her til lands.

Det var nemlig 10 millioner flere passasjerer som reiste kollektivt i fjor sammenlignet med året før, og økningen kommer spesielt på bussene i byene.

Vil belønne mer

Men Bjørnflaten og de rødgrønne ønsker å få enda flere over på buss, trikk, T-bane og tog.

– I år bruker vi over 300 millioner kroner på belønningsordningen for de større byene som iverksetter trafikkreduserende tiltak. Det kan være køprising eller andre restriktive tiltak for bruk av bil. Målet er at vi skal doble midlene til belønningsordningen i løpet av fireårsperioden, til 600 millioner kroner, sier Bjørnflaten til ANB.

Miljø og sikkerhet

Belønningsordningen, som ble innført i 2004, har som hovedformål å få storbyene til å innføre nødvendige, om enn ikke alltid like populære, tiltak for å få ned bilbruken og få folk til å benytte seg mer av kollektivtransport.

– Transportsektoren står for en tredjedel av klimagassutslippene. Det er en av grunnene til at vi må få flere til å reise kollektivt. Det er bra for miljøet, og det vil også medføre færre trafikkulykker, sier Bjørnflaten.

Ikke alle får

Men om målet er en dobling i perioden, så er det ikke alle som får benytte seg av belønningsordningen foreløpig.

205 millioner kroner av årets totalramme på 333 millioner er bundet opp i fireårige avtaler inngått i fjor med Trondheimsområdet, Kristiansandsområdet og Buskerudbyen.

Ytterligere fem byer søkte om fireårig avtale i år, noe som ville kostet 351 millioner kroner, men det var altså bare 128 millioner kroner å fordele.

Kan få avtale

Ifølge Samferdselsdepartementet er det ingen av disse byene som tilfredsstiller kravene fullt ut, men det varsler at Bergen og Tromsø kan få en fireårig avtale fra neste år, blant annet etter innføring av køprising.

– Innenfor tilgjengelige midler har vi prioritert byområder som ønsker å prøve ut restriktive tiltak, og der behovet for redusert biltrafikk er størst, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa under årets tildeling av belønningsmidlene.

Det er fylkeskommunene som er ansvarlig for kollektivtransporten, og som søker fra belønningsordningen på vegne av byene. (ANB)

Disse fikk fra årets belønningspott: Bergen: 55 millioner kroner, Stavanger: 35 millioner kroner, Oslo: 20 millioner kroner, Tromsø: 6 millioner kroner, Grenland: 10 millioner kroner, Sarpsborg/Fredrikstad: 2 millioner kroner.

Flere tar buss: Kollektivtransporten hadde 10 millioner flere passasjerer i 2009 enn året før. Busser i byområdene sto for den største økningen. Buss i by hadde en vekst på 5,2 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Det totale passasjertallet for kollektivtransport i fjor endte på 484 millioner, og økte med 2,2 prosent fra 2008. Selv om jernbane hadde en liten passasjernedgang, dro trikk og T-bane opp det samlede passasjertallet for bane, som økte med 1,3 prosent.

Passasjertallet for båt gikk tilbake 3,1 prosent.

Fly, drosje, bilferjer og Hurtigruten er ikke med i SSBs statistikk. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.07.2010
08:08
16.12.2013 13:46



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»


Flere saker