– Bøter ikke nok
Jernbaneverket aksepterer straffansvar etter ulykken på Sjursøya i mars der tre personer omkom. Men de pårørende mener ikke at bøter er godt nok.
Statsadvokaten i Oslo ilegger Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner og CargoNet en bot på 7 millioner kroner på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.
– Vi aksepterer at det foreligger et straffansvar, men trenger den nødvendige tid for å sette oss inn i premissene for foretaksboten, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
– Nå vil vi gå inn i premissene for boten og vurdere hvorvidt vi vil godta den eller ikke, sier direktør for informasjon og strategi i CargoNet, Bjarne Ivar Wist, til NTB.
– Bøter hjelper ikke
Ulykken på Sjursøya skjedde i 13-tiden 24. mars i år. 16 godsvogner uten kontroll rullet fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning. Tre menn mistet livet.
Leif Erik Nordmo mistet faren Leif Kåre Nordmo i ulykken. Han er glad noen blir stilt til ansvar, men mener at togsjefene burde ha gått av fra sine stillinger.
– Å gi statseide selskaper bøter er som å flytte penger fra én konto til en annen. Topplederne bør vurdere sine stillinger. Dersom du og jeg ikke er flinke i jobbene våre, så burde vi vel ha funnet oss noe annet å gjøre, sier Nordmo til TV 2.
Han har i etterkant av ulykken reflektert over hvor mye verre det kunne gått.
– Hvis ting hadde skjedd annerledes og toget hadde sporet av 50 meter før, så hadde det dundret gjennom oljehavna på Sjursøya. Da hadde mesteparten av Oslo by antakeligvis tatt fyr. Da spørs det om vi i det hele tatt hadde snakket om bøter.
Fire sikkerhetsbrudd
Avgjørelsen fra statsadvokaten i Oslo bygger på at det er avdekket fire alvorlige sikkerhetsbrudd i tilknytning til virksomheten på Alnabru stasjon og på toglinjen ned Lodalen mot Oslo S og Sjursøya.
– Etterforskningen har avdekket manglende sikkerhetstenkning i foretakene på områder hvor konsekvensene av feil kan bli svært alvorlige. I dette tragiske tilfellet har det ført til tap av tre menneskeliv og fire skadde, sier politiadvokat Carl Graff Hartmann i Oslo politidistrikt.
Ifølge Jernbaneverket har etterforskningen kommet til samme funn som i den foreløpige rapporten til Statens havarikommisjon for transport.
– Etter ulykken har Jernbaneverket hatt en systematisk gjennomgang av risikoen knyttet til godsterminaler og hensettingsområder. Det er etablert midlertidige barrierer på Alnabru og permanente barrierer installeres. Samtidig arbeider vi intensivt med styrking av sikkerhetskulturen i Jernbaneverket, sier Elisabeth Enger.
Etterforskningen har blant annet påvist manglende rutiner som kunne hindret misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene. Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Dessuten er det påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.
Ansatt brøt loven
Statsadvokaten mener at en person som er ansatt i Jernbaneverket har overtrådt straffelovens paragraf 151, for uaktsomt å ha forårsaket en jernbaneulykke. Det betyr at påtalemyndigheten mener vedkommende har brutt aktsomhetsplikten på en straffbar måte. Den ansatte har fulgt interne rutiner, men dette er ikke nok ifølge påtalemakten. Imidlertid er skylden så liten at påtalemyndigheten mener det er tilstrekkelig å ilegge vedkommende påtaleunnlatelse, som betyr at han ikke får noen straff.
Jernbaneverket og CargoNet har frist til 8. oktober med å vurdere om de vedtar foreleggene. Hvis de ikke vedtar, havner saken i retten. (ANB-NTB)
Tre menn mistet livet da 16 godsvogner uten kontroll braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo ved 13-tiden onsdag 24. mars. Ytterligere tre personer ble skadd i ulykken.
Vognene på 450 tonn startet den ukontrollerte ferden på godsterminalen på Alnabru. Sporbremsen som holdt det 458 meter lange vognsettet, ble utløst. Uten at noen kunne stanse vognene, rullet de forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem.
Like før Sjursøya sporet ni av vognene av mens de første sju vognene i toget fortsatte til terminalen på Sjursøya med en hastighet på 130 kilometer i timen.
På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av vognene raste over en båt som lå ved kai, og havnet i sjøen.
Sjursøya er et fullt utbygget laste- og losseanlegg og er Østlandets viktigste oljeterminal.
Statens Havarikommisjon for Transport la mandag 3. mai fram en foreløpig rapport hvor de konkluderer med at mangel på sikkerhet- og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for det voldsomme utfallet da ulykken skjedde.
Tirsdag ila statsadvokaten i Oslo Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner, og CargoNet en bot på 7 millioner kroner, på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.
Mest lest
Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.
Privat
Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde
136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.
Hanna Skotheim
Tre viktige endringer i reglene for AAP
1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.
Tormod Ytrehus
1. juli er det nye lover og regler som innføres i arbeidslivet
Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.
Sissel M. Rasmussen
Suksessfabrikk flyttes ut av Norge: – Det har vært en slitsom tid
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.
Erlend Angelo
Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?
STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.
Sissel Rasmussen/Tormod Ytrehus
LO-lederen med full støtte til pilotene: – SAS-ledelsen holdt sine ansatte for narr
Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.
colourbox.com
Nye regler for hjemmekontor fra 1. juli. Dette må du vite
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.
Privat
Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest
– Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.
Ida Bing
Daniel er utsatt for sopp og bakterier hver dag: – Vi vet jo ikke hva vi står og puster inn
Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.
Kai Hovden
Nå er den nye nettleia her: – Jeg er spent på responsen
KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.
Lars Magne Hovtun/OBRE
I disse yrkene kan du gå tidligere av med pensjon
Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.
3F Lolland
Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar
Kommentar
Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.
Beate Oma Dahle / NTB
«Nok en gang viser det seg at staten ikke klarer å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»
Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.
Vidar Ruud / NTB
SAS-pilotene ut i streik: Partene skylder på hverandre
Martin Guttormsen Slørdal
Fagbevegelsens egen storstue har flere ganger brukt vektere uten tariffavtale. Nå vil LO rydde opp
Ole Palmstrøm
Posten og Bring får kritikk for uforutsigbare og dårlige arbeidsvilkår
Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK.
Colourbox
NRK kan gå i svart fra midnatt
GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.
Petter Pettersen