JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fort i svingene?

Moderne togprosjekter klinger godt i ørene for mange av oss. Den påtenkte Follobanen er ikke noe unntak. Hurtig og effektivt, men blir det mulig å gå av underveis?



16.09.2010
11:34
16.12.2013 14:06

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Samferdselsdepartementet har bestemt at den planlagte Follobanen mellom Ski og Oslo skal legges mer eller mindre sammenhengende i tunneler på meste av strekningen. Av 24 kilometer ny togbane kan så mye som 19 kilometer gå under bakken gjennom to parallelle tunneler og fire spor. For de av oss som ser på moderne togløsninger som framtidas transportvalg, er det vel lov å sette minst ett kryss i taket.

Valget er gjort både for å framskynde en mulig utbygging. Andre alternativer enn det departementet nå har valgt er skjøvet til side. Noen har rett og slett skåret igjennom og bestemt seg. Litt uvanlig, kanskje, fordi noen sikkert vil føle seg tråkka på – mens andre kanskje fristes til å kalle det effektivt politisk håndverk.

Samferdselsutbygging er kostbart, og gir ofte langdryge beslutningsprosesser. Derfor må det vanke en porsjon ros for at noen har skåret igjennom og tatt en beslutning. Hvis alt går etter planen, kan utbyggingen starte om tre år og mest sannsynlig stå ferdig til bruk etter fem års byggetid. Da snakker vi om 2018.

Prislappen kan strekke seg til omkring tre milliarder i året over femårsperioden. Den endelige sluttsummen blir erfaringsmessig høyere enn beregnet, men det bør det være mulig å leve med om man ser litt framtidsretta og langsiktig på en slik investering. Og for alle som har erfaring med snøkaos og vanskelig framkommelige jernbaneskinner gjennom flere vintre, er det jo en god trøst at det ikke snør inne i tunneler. Framkommelighet og vedlikehold er normalt tross alt enklere inne i fjellmassivet.

Follobanen dreier seg om tog som kan kjøres i hastigheter opp til 250 kilometer i timen. Den raskeste turen mellom Ski og Oslo kan etter planen komme ned i bare 11 minutter. Derfor er det mulig å dvele ved følgende: et håp om at det på disse raske togturene må være mulig å rekke både å stige på og komme seg av supertoget på noen stasjoner underveis. Det har foreløpig dekningen av tognyheten ikke avklart. Men det må være lov å håpe?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.09.2010
11:34
16.12.2013 14:06



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Erna Solberg er ikke like bekymret for ulikhetene i Norge som LO og venstresiden i norsk politikk.

Helge Rønning Birkelund

Norge er verdensledende på små forskjeller, mener Erna Solberg. Hun vil nyansere debatten om ulikhet

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Erlend Angelo

Sjømatbedriftene krever null moms på sjømat

Tormod Ytrehus

LO-forbund melder om færre permitterte

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor

Kommentar

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Leif Martin Kirknes

Sp satser i nord, skriver Stein Sneve

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Håvard Sæbø

Vegvesenet ansetter geitebukker


Flere saker