Hvis medlemmenes arbeidsmiljø betyr noe
Vi krever respekt for yrket vårt, skriver <b>Jan Erik Hagen</b> og argumenterer for at Fagforbundet er riktig forbund for de ansatte ved Bybanen i Bergen.
Jeg har alltid ment at fagbevegelsens fremste mål er å kjempe for de beste avtaler i arbeidslivet for sine medlemmer. Nå er jeg ikke så sikker lenger.
Årsaken til det er som følger: Den 23.06.10 åpnet Bybanen i Bergen. Den er en hybrid mellom trikk og T-bane. På grunn av dette hadde vognførerne besøk fra flere forbund. YTF, NTF og Fagforbundet. De kom og presenterte seg og svarte på spørsmål.
Banen går foreløpig tariffmessig på bussbransjeavtalen, men det er ganske klart og tydelig at dette ikke er en egnet avtale for vognførere, da den i sin helhet omhandler buss.
Da det ble stilt spørsmål om ikke dette var tilfelle og om ikke forbundene ville jobbe for å få til en avtale som omhandler vognførere, ble det blankt avvist. Representantene fra Fagforbundet hadde imidlertid ingen problemer med å forsvare at det må lages en avtale for vognførere all den tid Fagforbundet organiserer hundredevis av vognførere i Oslo. I deres øyne var vi likestilt faglig sett og ettersom vi befinner oss i samme bransje, finner vi det som er av kompetanse innenfor dette forbundet.
Resultatet av dette var at 23 av 24 vognførere meldte seg inn i Fagforbundet.
Da startet bråket. Vår arbeidsgiver er organisert i NHO. Oslo- Trikken i arbeidsgiverforeningen Spekter. Sagt på en enkel måte et privat AS kontra et offentlig.
Hva er problemet? Ifølge LO, NTF og YTF skal Fagforbundet fagorganisere mennesker i offentlig sektor. Vi mener det er tull. Den ordningen opphørte da Norsk Kommuneforbund ble en del av det nye Fagforbundet. Blant annet for å kunne ta opp i seg både private og offentlige ansatte. Det var ikke Fagforbundet vi valgte av prinsipielle årsaker. For oss var det betydningen av å være en del av fagmiljøet vi naturlig hører sammen med.
Det eksisterer i Oslo og er en del av Fagforbundet. Det er viktig at man oppi dette forstår at sikkerhet står sentralt. Det er stor forskjell på Buss og Bane. Dette må også gjennspeiles i avtaleverket.
Det tredje forbundet i denne farsen er YTF. Det er et forbund utenfor LO-familien. Deres bidrag i denne saken er urovekkende. De har satt signaturen sin på en avtale uten å erkjenne det faktum at vi faktisk er vognførere og ikke verken bussjåfører eller lastebilsjåfører. Hvis det er slik man skal prøve å skaffe seg medlemmer, ved hjelp av metoder som man ikke forbinder med demokratiske, er det en skivebom av uante dimensjoner.
At forbund fra andre bransjer skal diktere overfor oss hva som er riktig fagmiljø å tilhøre, faller fullstendig på steingrunn og er en provokasjon uverdig fra de forbund som mener noe annet. For å sette det litt i perspektiv: Kanskje lokførere i Cargo-net må inn i NTF. De frakter gods. Flygere på godsflyving likeså. Hvilket kjøretøy de fører er tydeligvis saken uvedkommende i denne sammenheng? Bussbransjeavtalen fungerer nok like godt for dem også. Hørte noen ordet Heismontører?
Bryggeri- og meierisjåfører også. De er jo lastebilsjåfører. Da er vel NTF OG YTF rette plassen?
At Fagforbundet er stort vedkommer ikke saken. Fagforbundets størrelse får da være gjenstand for en egen debatt innad i organisasjonen og LO. Vi forlanger å bli representert av det forbundet som best kan ivareta våre interesser som vognførere, verken mer eller mindre. Om LO ikke imøtekommer dette har de spilt fallitt i forhold til den viktigste årsaken de i det hele tatt eksisterer for.
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Trond Giske
Leif Martin Kirknes
Giske foreslått som lokallagsleder i Trondheim, men takket selv nei til å stille
Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.
Colourbox
Nær halvparten vet ikke hva de får eller trenger i pensjon
SV-leder Audun Lysbakken krever flere sosiale tiltak for å hindre en permanent ledighet og ulikhet når koronakrisa er over.
Jan-Erik Østlie