JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvis medlemmenes arbeidsmiljø betyr noe

Vi krever respekt for yrket vårt, skriver <b>Jan Erik Hagen</b> og argumenterer for at Fagforbundet er riktig forbund for de ansatte ved Bybanen i Bergen.



27.10.2010
10:00
16.12.2013 14:27

Jeg har alltid ment at fagbevegelsens fremste mål er å kjempe for de beste avtaler i arbeidslivet for sine medlemmer. Nå er jeg ikke så sikker lenger.

Årsaken til det er som følger: Den 23.06.10 åpnet Bybanen i Bergen. Den er en hybrid mellom trikk og T-bane. På grunn av dette hadde vognførerne besøk fra flere forbund. YTF, NTF og Fagforbundet. De kom og presenterte seg og svarte på spørsmål.

Banen går foreløpig tariffmessig på bussbransjeavtalen, men det er ganske klart og tydelig at dette ikke er en egnet avtale for vognførere, da den i sin helhet omhandler buss.

Da det ble stilt spørsmål om ikke dette var tilfelle og om ikke forbundene ville jobbe for å få til en avtale som omhandler vognførere, ble det blankt avvist. Representantene fra Fagforbundet hadde imidlertid ingen problemer med å forsvare at det må lages en avtale for vognførere all den tid Fagforbundet organiserer hundredevis av vognførere i Oslo. I deres øyne var vi likestilt faglig sett og ettersom vi befinner oss i samme bransje, finner vi det som er av kompetanse innenfor dette forbundet.

Resultatet av dette var at 23 av 24 vognførere meldte seg inn i Fagforbundet.

Da startet bråket. Vår arbeidsgiver er organisert i NHO. Oslo- Trikken i arbeidsgiverforeningen Spekter. Sagt på en enkel måte et privat AS kontra et offentlig.

Hva er problemet? Ifølge LO, NTF og YTF skal Fagforbundet fagorganisere mennesker i offentlig sektor. Vi mener det er tull. Den ordningen opphørte da Norsk Kommuneforbund ble en del av det nye Fagforbundet. Blant annet for å kunne ta opp i seg både private og offentlige ansatte. Det var ikke Fagforbundet vi valgte av prinsipielle årsaker. For oss var det betydningen av å være en del av fagmiljøet vi naturlig hører sammen med.

Det eksisterer i Oslo og er en del av Fagforbundet. Det er viktig at man oppi dette forstår at sikkerhet står sentralt. Det er stor forskjell på Buss og Bane. Dette må også gjennspeiles i avtaleverket.

Det tredje forbundet i denne farsen er YTF. Det er et forbund utenfor LO-familien. Deres bidrag i denne saken er urovekkende. De har satt signaturen sin på en avtale uten å erkjenne det faktum at vi faktisk er vognførere og ikke verken bussjåfører eller lastebilsjåfører. Hvis det er slik man skal prøve å skaffe seg medlemmer, ved hjelp av metoder som man ikke forbinder med demokratiske, er det en skivebom av uante dimensjoner.

At forbund fra andre bransjer skal diktere overfor oss hva som er riktig fagmiljø å tilhøre, faller fullstendig på steingrunn og er en provokasjon uverdig fra de forbund som mener noe annet. For å sette det litt i perspektiv: Kanskje lokførere i Cargo-net må inn i NTF. De frakter gods. Flygere på godsflyving likeså. Hvilket kjøretøy de fører er tydeligvis saken uvedkommende i denne sammenheng? Bussbransjeavtalen fungerer nok like godt for dem også. Hørte noen ordet Heismontører?

Bryggeri- og meierisjåfører også. De er jo lastebilsjåfører. Da er vel NTF OG YTF rette plassen?

At Fagforbundet er stort vedkommer ikke saken. Fagforbundets størrelse får da være gjenstand for en egen debatt innad i organisasjonen og LO. Vi forlanger å bli representert av det forbundet som best kan ivareta våre interesser som vognførere, verken mer eller mindre. Om LO ikke imøtekommer dette har de spilt fallitt i forhold til den viktigste årsaken de i det hele tatt eksisterer for.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.10.2010
10:00
16.12.2013 14:27



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker