JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ber gutta gi rom for damene

LO Stat-lederen forsvarer frontfagsmodellen, men ber industrigutta innfinne seg med at nå skal kvinnfolka ha sitt.



23.11.2010
08:00
16.12.2013 14:40

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Det er ingen som har kommet opp med et fullgodt alternativ til frontfagsmodellen, men gutta i industrien må finne seg i at kvinner i offentlig sektor får mer og utover ramma de neste årene, sier LO Stats leder Tone Rønoldtangen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Frontfagsmodellen innebærer at den konkurranseutsatte sektoren, først og fremst industrien, legger hovedrammene for hele lønnsoppgjøret slik at ikke den norske konkurranseevnen svekkes.

Ilddåp

Rønoldtangen var fersk LO Stat-leder under vårens lønnsoppgjør, og fikk dermed litt av en ilddåp. Tirsdag er det en annen, om enn kanskje mer hyggelig ilddåp. Da skal hun nemlig åpne LO Stats mangeårige og tradisjonsrike kartellkonferanse på Gol. Dette har utviklet seg til å bli et av de viktigste politiske verkstedene i fagbevegelsen, og både statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og LO-leder Roar Flåthen er selvskrevne gjester. Det var nettopp på Gol at Stoltenberg i fjor startet den heftige sykelønnsdebatten.

Men det var altså under vårens lønnsoppgjør at Rønoldtangen ble kastet ut i det.

Likelønnsåret

– Det var rimelig hektisk nærmest å gå rett ut i statsoppgjøret som ny leder. Lønnsoppgjør er alltid krevende, men det var nok enda mer krevende i år med fokuset på likelønn i forkant av oppgjøret, forteller hun.

– Hva oppnådde man egentlig i årets oppgjør?

– 2010 vil bli stående som det store likelønnsåret, selvsagt ikke i kroner og øre slik at man fikk løst likelønnsproblematikken for godt, men på grunn av det store fokuset på likelønn. Likelønnskommisjonen la grunnlaget, men det var også en vilje fra mange av partene om å få til noe bra på likelønn i år. Det er heller ikke noe tvil om at kvinner kom bedre ut i staten enn menn i år. Det som framstår som enda mer tydelig etter årets oppgjør er dessuten at offentlig og privat sektor har rimelig like grunnleggende problemstillinger, nemlig at det er forskjell på avlønningen i mannsdominerte og kvinnedominerte yrker, sier Rønoldtangen.

Prioritering

– Hvordan ser du for deg kommende lønnsoppgjør og økt likelønn hvis utviklingen i verden rundt oss går i negativ retning; det må vel bli svært moderate oppgjør hvis frontfagsmodellen skal bestå og alle skal ta hensyn til konkurranseutsatt industri?

– Vi hadde et moderat oppgjør i staten i år, men vi greide likevel å prioritere likelønn. Prioritering er å sette en ting foran en annen, uansett hvor store rammene i oppgjøret er. Det greide vi i år, og det skal vi klare også i fortsettelsen. Jeg tror ikke vi kommer til å ha oppgjør i offentlig sektor i overskuelig framtid der likelønn ikke ligger som et av de viktigste momentene.

– Er det slik også i framtiden at frontfaget, med Arve Bakke og Fellesforbundet, skal legge de innledende føringene på hvordan likelønnsbiten skal innrettes?

Sammen om politikken

– Det som Arve Bakke gjorde i frontfaget, og det som vi gjorde i staten, ble det lagt grunnlag for på LOs representantskapsmøte i vinter. Så politikken er vi sammen om. Så må det også være sånn at frontfaget tar i bruk andre mekanismer enn staten.

– Er det riktig at alle nordmenn som ikke jobber i konkurranseutsatte næringer skal holde igjen på sine lønnskrav i årene som kommer fordi frontfagsmodellen krever det?

– Ja, det mener jeg faktisk. Det er ingen som har kommet opp med et fullgodt alternativ til frontfagsmodellen. Det kan ikke bli sånn at statlig og offentlig sektor skal bli lønnsledende. Da har vi startet på en galei som vi ikke vet hvor ender. Da kan vi fort komme i godt selskap med enkelte land i Europa som virkelig sliter. Vi gjør det ikke sånn i Norge, og det er noe av grunnen til at vi har klart oss gjennom finanskrisen. Vi har et trepartssamarbeid her i landet, og alle viser ansvar. Derfor er frontfaget et fint verktøy.

Elementer

– Opplever du at modellen med frontfaget er under mer press enn tidligere?

– Jeg oppfatter at det er de samme argumentene som har vært der lenge, og selv om man kanskje hører dem bedre nå, så er det de samme elementene som presser på, humrer Rønoldtangen uten å utdype det noe nærmere.

– Vi har jo dessuten en utvidet frontfagsmodell som innebærer at hvis noen grupper har blitt hengende etter, så kan man gå utover frontfaget. Det var også det vi gjorde i offentlig sektor i år på grunn av likelønnsproblematikken, sier Rønoldtangen.

Lokalt vs sentralt

Det ble mekling i staten i år, og mens LO Stat sto på mest mulig grad av sentralt oppgjør, ville arbeidsgiver ha mer lokale forhandlinger. Det har nærmest vært en forsvarskamp for LO Stat de siste fem hovedoppgjørene for å holde det mer sentralt, ikke minst i forhold til lavlønnsproblematikk og også likelønn.

Nå vurderer LO Stat å engasjere Fafo for å se hva som fungerte for hvem i statsoppgjøret.

– Nå må vi grave i materien for å se hvem som fikk mest ut av den lokale biten og hvem som kom best ut av det sentrale, både når det gjelder kjønn og grupper. Vi må ta tak i kvinnegrupper som sakker akterut. De er ikke så synlige i staten som enkelte andre områder, for de er på flere felter hos oss. Men det er ikke til å komme utenom at vi med høy grad av sentralt oppgjør har åtte prosent lønnsforskjell mellom menn og kvinner, mens det er 15 prosent hos andre, som har mer lokal lønnsdannelse, avrunder Rønoldtangen. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2010
08:00
16.12.2013 14:40



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker