JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trenger ikke brenne bildekk

LO-leder Roar Flåthen frykter for utviklingen i Europa, men er glad han ikke er blant dem som må brenne bildekk i gatene for å bli hørt.



23.11.2010
15:58
16.12.2013 14:41

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Vi merker det når vi er ute blant våre venner i Norden, og enda mer hos våre venner lenger ned i Europa, denne store fortvilelsen over politikken som føres. Nå kommer regninga etter blant annet finanskrisen. Det kuttes i arbeidsplasser, lønninger, velferd, budsjetter og sosiale ordninger over hele linja, sier LO-leder Roar Flåthen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Den norske modellen

Samtidig priser han seg lykkelig over den norske modellen og tingenes tilstand her hjemme, som han denne uka er med på å diskutere på den tradisjonsrike kartellkonferansen som arrangeres av LO Stat på Gol.

– Vi trenger ikke brenne bildekk i gatene for å få snakke med Jens Stoltenberg eller regjeringen. Dette er en selvfølge i Norge i alle store politiske saker. Vi får påvirke sakene lenge før de skal vedtas. Selv om vi ikke alltid får 110 prosent gjennomslag, får vi være med i prosessene. Derfor har arbeidsfolk og næringsliv i Norge hatt en mye sterkere evne til omstilling, med lav ledighet, økt kjøpekraft og høy produktivitet. Andre land har reallønnsnedgang, minner Flåthen om.

Reallønnsvekst

LO-lederen sier til ANB at man i LO-systemet var noe usikre på utviklingen foran vårens lønnsoppgjør, og at det å sikre lønn derfor ble det aller viktigste i år.

– Men resultatet ble jo at vi faktisk fikk både reallønnsvekst og en fin profil på likelønn i det vanskelige året 2010. Ordet moderat blir feil, dette er fornuftige oppgjør. Vi som er så heldige å ha jobb har dessuten hatt en eventyrlig kjøpekraftsutvikling i en årrekke. Vi har greid å skape både en sterk offentlig sektor og et konkurransedyktig næringsliv som skaper svært sterk teknologi. Dette er ikke en del av den klassiske økonomiske læreboka, men vi har greid å få det til, ikke minst fordi omstillingsevnen er der. Vi har greid å la samfunnet holde styringen med naturressursene. Phillips petroleum tilbød seg jo å ha ansvar for norsk sokkel for 100 millioner kroner. Danskene gjorde nettopp noe slikt, og tenk tanken om Norge hadde gjort det samme, sier Flåthen.

Politisk kamp

Men han mener selve den norske modellen er under press fra en voksende høyreside.

– Det politiske bildet i Norge nå viser to store partier på høyresiden, et Ap som veksler mellom å være størst og ikke størst, mens de andre partiene blir veldig små. Den politiske kampen fram mot valget i 2013 kommer til å bli sterkere, spår Flåthen.

– Den sittende regjeringen får ikke den responsen fra velgerne som den fortjener, hvis man ser på hvilken lykkelig situasjon Norge er i sammenlignet med Europa. Vi må få fram budskapet som forteller hvilken utvikling vi vil ha for samfunnet, det er en utfordring i et land som er definert som et av verdens rikeste, mener Flåthen. (ANB)

Denne uken er det duket for LO Stats mangeårige og tradisjonsrike kartellkonferanse på Gol.

Dette har utviklet seg til å bli et av de viktigste politiske verkstedene i fagbevegelsen, og både statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og LO-leder Roar Flåthen er selvskrevne gjester.

En rekke politikere, samfunnsdebattanter og fagforeningstopper kommer til Gol i november hvert år.

Og det var nettopp på Gol at Stoltenberg i fjor startet den heftige sykelønnsdebatten. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2010
15:58
16.12.2013 14:41



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla