JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gnir seg i hendene

Restaurantbransjen vil tjene fett på tradisjonell julemat i desember.

Julebordene kommer som en topp på et ellers godt år for serveringsstedene.

En medlemsundersøkelse i regi av NHO Reiseliv viser at årets julebordsesong blir bedre enn fjorårets. Sju av ti bedrifter opplever ifølge undersøkelsen at julebordsesongen kommer til å bli god eller tilfredsstillende.

– Det er nå moderat optimisme i markedet. For norsk reiseliv var 2009 et meget utfordrende år med nedgang også for julebordene, sier administrerende direktør Knut Almquist i NHO Reiseliv.

Lav lønnsomhet

Almquist advarer likevel mot helt å friskmelde situasjonen for reiselivsbedriftene. Undersøkelsen viser også at hver tredje bedrift opplever årets julebordsesong som dårligere enn fjorårets.

– Mange bedrifter, og særlig de i distriktene, har det fortsatt tøft. Lønnsomheten i reiselivet generelt og i serveringsnæringen spesielt, er for lav, sier Almquist til NTB.

Ifølge NHOs undersøkelse går det fram at det fortsatt er de tradisjonelle julebordene som er de mest populære blant gjestene. Sju av ti bestillinger viser dette.

Restaurantbransjen opplyser at prisnivået har endret seg lite fra i fjor, og fortsatte er det tradisjonell julebuffé som er vinneren.

Ekstra spandable

Almquist mener han kan se at mange bedrifter som arrangerer julebord for sine ansatte, spanderer noen kroner ekstra denne gang.

– Vi ser en økning i dyrere menyvalg. Det kan tyde på at bedriftenes julebordsbudsjetter er høyere i år, sammenlignet med fjoråret, sier NHO-direktøren.

NHO Reiseliv presenterte medlemsundersøkelsen i Oslo onsdag. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse