JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tre nye veiprosjekter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) vil starte nye veiprosjekter både i Vestfold, Møre og Romsdal og Finnmark neste år.



17.12.2010
16:48
16.12.2013 14:57

– Dette er en gledens dag, det betyr grønt lys for tre forskjellige og på hver sin måte viktige prosjekter. Jeg forutsetter at Stortingets transportkomité går inn i disse sakene umiddelbart på nyåret, sier Kleppa til NTB.

Fredag morgen kom nyheten om at Kleppa i statsråd fredag ville legge fram forslag om bygging av firefelts E18 mellom Gulli og Langåker i Vestfold. Byggingen starter sommeren 2011, og strekningen skal stå ferdig i 2014.

Kostnaden er beregnet til 2,6 milliarder kroner, hvor en tredel er statlige midler og resten skal finansieres ved hjelp av bompenger.

Møre og Romsdal

Samferdselsministeren la samtidig også fram forslag om bygging av ny tofelts vei på 5,6 kilometer E39 mellom Astad og Knutset i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal.

– Den nye veien skal bygges utenom den eksisterende bebyggelsen, og vil gi 80-sone på hele strekningen, sier Kleppa.

Prosjektet har en kostnadsramme på 142 millioner kroner, og skal finansieres med 30 millioner kroner i statlige midler og 112 millioner kroner i bompenger. Anleggsarbeidet er planlagt startet vinteren 2011, med forventet trafikkåpning i 2013.

Finnmark

Også i Finnmark blir det igangsatt veibygging i 2011. Over 9,3 kilometer vei langs strekningen Møllnes - Kvenvik - Hjemmeluft skal bygges. I tillegg til ny vei inkluderer prosjektet også utbedring av eksisterende vei og bygging av bru over Kåfjorden.

– Dette er hovedferdselsåren gjennom Finnmark som har hatt en høy ulykkesfrekvens. Det er sterkt etterlengtet å få en ny vei på plass. Utbyggingen gir også en sammenhengende gang- og sykkelvei inn til Alta, slik at dette blir en forbedring også for de myke trafikantene, understreker statsråden.

Av investeringskostnadene på 635 millioner kroner vil statlige midler utgjøre 475 millioner kroner og bompenger 160 millioner kroner. Det er lagt opp til anleggsstart tidlig i 2011 og trafikkåpning i 2013.

Ringvirkninger

Samferdselsministeren peker på at igangsettingen av de tre veiprosjektene, som ble meldt i statsbudsjettet tidligere i høst, også får andre ringvirkninger.

– Når vi bruker 3,29 milliarder kroner og bygger totalt fire mil med ny og moderne vei, betyr det også høy sysselsetting med arbeid for både større og mindre entreprenører. Ikke minst lokalt, avslutter Magnhild Meltveit Kleppa. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2010
16:48
16.12.2013 14:57



Mest lest

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker