JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rettssak om oppsigelser

Fire CargoNet-ansatte i Bergen har mistet jobben etter at arbeidsoppgavene er overført til Oslo. Usaklig oppsigelse, mener Norsk Jernbaneforbund.

oystein@lomedia.no

En avgjørelse i saken er ventet 1. februar. NJF har fått medhold i at de fire blir i stillingene sine til det foreligger en rettskraftig dom. Tingretten har brukt tre dager på å høre partenes syn. – Vi mener det ikke er tatt hensyn til interesseavveiningene i denne saken. Ulempene for de ansatte ved en eventuell flytting er større enn gevinsten for bedriften, sier Jane Brekkhus Sætre, nestleder i NJF.

Vern i loven NJF viser til arbeidsmiljølovens paragraf om vern mot usaklig oppsigelse, som sier at ” ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.”

Forbundet mener ulempene for ansatte ved eventuelt å flytte fra Bergen til Oslo med familie er større enn gevinsten CargoNet kan vise til at de får ut av denne omstillingen.

– Saksøkerne fikk belyst saken sin mye bedre i retten enn vi har klart å gjøre i forkant. Spørsmålet nå er hvor sterkt arbeidsgivers styringsrett står, og hvor sterkt arbeidstakernes vern er. Jeg mener de økonomiske besparelsene ikke er dokumentert. CargoNet må gjøre noen helt andre grep for å kutte kostnader, sier Jane Brekkhus Sæthre. Hun vitnet for NJF, mens Rolf Jørgensen møtte på vegne av Norsk Lokomotivmannsforbund.

Samler planleggerne

Målet for CargoNet er å samordne planleggingsressursene sine bedre. Tidligere har disse vært spredt på fem steder. Til nå er det foretatt tre nyansettelser i Oslo, i tillegg er det inngått avtale med Assistor, en enhet innen NSB som leverer administrative tjenester internt i hele NSB-konsernet. Siden saken behandles av Bergen tingrett ønsker ikke selskapet å gi ytterligere kommentarer.

Mange oppgaver De fire ansatte i Bergen administrerte lokomotivførere, og satte blant annet opp turnus, ordnet med lønningene, registrerte sykefravær og tok seg av hotellbestillinger. Alle har lang erfaring. En begynte i NSB i 1979. En annen startet som sesongarbeider i 1976 og ble også fast ansatt fra ’79, mens de to andre har ansiennitet tilbake til 1980-tallet.

Underveis er det gjennomført drøftemøter mellom partene, der NJF foreslo å overføre nye oppgaver til Bergenskontoret. På lengre sikt kunne forbundet godta en avvikling gjennom naturlig avgang. Dette ble avvist.

CargoNet

Omsetningen i 2009 for konsernet: 1 511 millioner kroner. Resultat før skatt: -78 millioner. Fikk en nedgang på 7 og 21 prosent i henholdsvis Norge og Sverige sammenliknet med 2008. 733 ansatte. Eier Terminaldrift AS i Norge som driver Ganddal godsterminal. Har datterselskapet CargoNet AB i Sverige med 123 ansatte. NSB er eneste aksjonær. Gjennomsnittsalder: 48,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Alle tall fra årsrapporten for 2009).

Annonse

Flere saker

Annonse