JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mener Høyre tenker for smalt

De rødgrønne mener Høyres kamp for midtdelere for å øke trafikksikkerheten er en for smal tankegang.

martin.andersen@anb.no

Høyre mener at regjeringen ikke leverer som den bør når det gjelder trafikkmidtdelere. De har invitert de øvrige partiene til kamp mot møteulykker og foreslått flere hundre millioner kroner øremerket til midtdelere.

Regjeringspartiene mener Høyre bør tenke på flere og bredere grep enn som så.

– Invitasjonen takker vi for, men dette blir for smalt fokus av Høyre. Selvsagt er vi for midtdelere, men det er utrolig viktig at vi bruker hele spekteret av tiltak. Hvis en strekning har utforkjøringer som sitt største problem, så er det ikke det å sette opp midtdelere som hjelper mest. Da må vi for eksempel se på «myking» av områdene utenfor veien, poengterer Aps Anne Marit Bjørnflaten overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun stiller med felles front sammen med Janne Sjelmo Nordås fra Sp og SVs Hallgeir Langeland, kolleger fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

– Dessuten er det mange steder så smale veier at det ganske enkelt ikke er plass til midtdelere. Derfor er dette mer enn et spørsmål om penger og vi må ta med andre tiltak når vi skal jobbe med trafikksikkerhet, sier Sjelmo Nordås.

Snittmåling effektivt

Spesielt ivrer de rødgrønne for innføringen av måling av gjennomsnittshastighet som kommer 40 steder i Norge. Langeland mener det er uforståelig at Høyre stiller seg negativ til dette om de mener alvor når de snakker om trafikksikkerhet.

– Høyre kan gjerne komme med forslag, men jeg er forundret over at de ikke støtter snittmåling, som har vist seg å være effektivt for å få ulykkestallet ned. Det har erfaringene fra de tre prøvestrekningene i Norge vist. Tidligere har Høyre støttet seg til Datatilsynet når de har argumentert mot snittmålingene, men dette argumentet har nå falt bort, sier Langeland.

Økt prikking av unge

Et annet grep han kan tenke seg å se bli gjennomført er dobbel prikkbelastning for ungdom.

– Jeg vet selv fra min fortid som råner hvor mye førerkortet betyr. Derfor ville en trussel med strengere prikkbelastning for unge sjåfører være en trussel som virker, sier SV-politikeren.

De rødgrønne mener også å ha støtte fra fagmiljøene. Videre viser de til at det i fjor ble vedtatt en trafikksikkerhetsplan med 152 punkter. Dessuten mener de at fjorårets tall over trafikkdrepte viser at ting går i riktig retning. Ikke siden 1954 har færre omkommet på norske veier – 210.

– Vi er på vei mot målet om å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken med en tredjedel innen 2020, sier regjeringskameratene.

Delvis er de rødgrønne enige med Høyre.

– Noen steder kvalifiserer egentlig ikke til midtdeler fordi det er for lite trafikk der til vanlig til at det normalt ville vært fornuftig bruk av ressurser. Men så er det enkelte steder som for eksempel opplever stor fredagstrafikk. Da kan det være klokt å velge midtdeler likevel, sier Bjørnflaten. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse