JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Asfalt-pirater

Nordiske asfaltaktører er bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Derfor virker det absurd at en av aktørene kanskje får lov til å kjøpe asfaltdelen av Mesta, som blant annet skulle sikre den lovlige konkurransen.



11.02.2011
11:51
16.12.2013 15:19

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Både nye og eldre veier trenger vedlikehold, herunder asfaltering. Dette er kontrakter som mange ønsker å sikre seg, både fordi det gir prestisje og fordi det tross alt er store penger involvert.

Da jeg for noen år tilbake som fagbladredaktør fulgte de hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen tett året rundt, uttrykte de ved flere tilfeller en mistanke om at det foregikk ett eller annet ulovlig blant noen av etatens hardeste private konkurrenter. I deler av vegvesenet var det opparbeidet en årelang kompetanse på asfaltering, og de kunne fint konkurrere på anbud der pris, effektivitet og kvalitet ikke sto tilbake for noe som helst. Likevel ble de tidvis underpriset av private. De stilte mange spørsmål, som var vanskelig å besvare, men magefølelsen og luktesansen fortalte dem at noe ikke stemte helt.

I dag vet vi at det har foregått ulovlig prissamarbeid blant noen av de store asfaltaktørene i Norden. Dette er aktører som opererer over landegrensene. De har bred erfaring og kjenner godt til hverandre. I perioden 2006-2009 har konkurransemyndighetene i Norge, Sverige og Finland bøtelagt seks av de største aktørene for til sammen 1,1 milliarder kroner etter ulovlig prissamarbeid. Det norske konkurransetilsynet har det siste året gransket to av selskapene med mistanke om et tilsvarende samarbeid. Utfallet av denne saken vet vi ikke enda.

For budsjettåret 2011 er det lagt inn 1,55 milliarder kroner til drift og vedlikehold bare på norske veier. Det betyr i praksis at omkring 100 mil vei skal asfalteres.

Når Statens vegvesen gjennom en årrekke møtte tøff privat konkurranse, og i tillegg måtte skille ut egen produksjonsvirksomhet i det som etter hvert ble det statlige entreprenørselskapet Mesta, var det et svar på de private aktørenes syting over at «konkurransen måtte ha reelle vilkår». De fikk jo viljen sin, men om konkurransen ble mer «reell» av den grunn, er det sikkert mulig å diskutere.

I de få årene som er gått etter opprettelsen av Mesta, er selskapet slanket ned ganske mye. Den gode opprinnelige asfaltkompetansen har ligget i Mesta Industri. Nå har den finske asfaltaktøren Lemminkäinen, som har fått den største boten på nordisk nivå, forhandlet seg fram til kjøp av Mesta Industri. Konkurransetilsynet har ikke ferdigbehandlet søknaden om oppkjøp.

Personlig vil jeg oppfatte det som trist hvis oppkjøpet går i orden, fordi det neppe gjør konkurransen mellom de største asfaltørene mer reell, og fordi det neppe er noe godt verktøy til å hindre framtidig ulovlig kartellvirksomhet eller ulovlig prissamarbeid.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.02.2011
11:51
16.12.2013 15:19



Mest lest

Kommentar

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Erna Solberg og Sylvi Listhaug må ta ansvar for to perioder med borgerlig styre.

Jan-Erik Østlie

«Politikere kan ikke rømme fra sin historie»

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Håvard Sæbø

Prisene har løpt fra lønna. Nå er det kroner og øre som gjelder, ifølge Eggum

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Håvard Sæbø

Klubbleder Lars Olav saksøker matgiganten Tine: – Oppfølginga gjorde meg syk

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

BITTER: Anne Kallset har jobbet som kontor- og arkivmedarbeider i 40 år, men avspises med NAVs minstesats for uføre.

Ole Martin Wold

Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder: På tirsdag får de svar

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

POLITIKARANE MÅ GRIPE INN: Staten må ta ei større del av straumrekninga og finne ei løysing med normale straumprisar, krev industriarbeidar Eric Andre Olsen.

Privat

Industriarbeidar Eric Andre slit med straumrekningane: – Har aldri hatt det så trongt økonomisk

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

SENDT PÅ LAND: Regjeringens uklarheter sendte både skip og ansatte på land.

Tri Nguyen Dinh/Jarl Fr. Erichsen/NTB

Hundrevis av sjøfolk kan ha blitt permittert fordi regjeringen var for treige med å svare

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Trond Giske var invitert til årsmøtet i Byåsen Arbeiderlag for å holde innledning om den politiske situasjonen. Her fra Trøndelag Arbeiderpartis fylkesårsmøte i 2020. 

Heiko Junge / NTB

Trond Giske: Velgerne forlater oss

Tonje Paulsen Solem

Nå er det avgjort: Norgesplaster blir i Norge, men varsler endringer

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Jei kontrolės metu ( žr. nuotrauką) nustatoma, kad darbuotojams nemokama tiek, kiek jiems priklauso, darbdaviui gresia iki šešerių metų kalėjimo.

Håvard Sæbø

Už darbuotojų darbo užmokesčių vagystę dabar gali būti baudžiama iki šešerių metų kalėjimu


Flere saker