JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial snikdumping

Fagforeningene i transportnæringen må sette foten ned og forlange en rettferdig lønn i forhold til det samfunnsansvaret som forlanges av sjåførene - og en arbeidstidsordning som kan kombineres med et normalt familieliv, mener innsenderen.



22.02.2011
08:34
16.12.2013 15:24

Det er stort fokus på kollektivtransport for tiden. Det spørsmålet som må stilles først er: hvorfor. Det alle kan være enige om er vel fakta om at det ikke er pga fornøyde kunder.

Hvorfor er de ikke fornøyde? Til det er det bare å si at hyppighet, punktlighet, service og komfort må ha nådd det som noen liker å kalle bunnivå.

Siden starten på 90-tallet ble det innført et nytt regime for kollektivnæringen. Selskaper slo seg sammen, andre ble oppkjøpt osv. Det hele resulterte i at TIDE ble født. Nå skulle det jammen ble vei i vellinga. Et stort selskap som skulle kjøre «over alt» i Hordaland.

Bakteppet for alt dette var at politikerne hadde bestemt at det skulle innføres anbudskjøring. Så litt etter litt ble område for område lagt ut på «salg». Dette skulle virkelig revolusjonere næringen. På enkelte hørtes det så fantastisk ut at en ble fristet til å tro at bussen skulle komme hjem å hente deg når du var klar. Slik har det ikke akkurat gått. Vi har derimot fått et fylkeskommunalt selskap SKYSS som bestiller og kjøper tjenester fra de selskapene som vinner budrundene.

Vinnerne «tjener» penger på å levere det avtalte produktet. Når de gjør dette mottar de bonus, det er da inntekten. Skal selskapene tjene mer kan de knipe inn på lønn, bemanning, forsikringer og annet. Det blir da en tilleggsgevinst.

For dem som har litt minne kan det nevnes at noe lignede skjedde ved Ragn-Sells. Et avfallsfirma som kjører på anbud. Der var strikken strukket så langt at den røyk. Det forteller oss likevel hvorfor «norske» menn og kvinner i større og større grad vegrer seg mot dette arbeidet.

Et svært populært ord for tiden er SOSIAL DUMPING. Det vi ser i buss/kollektivnæringen er intet unntak, forskjellen er at man går litt mer forsiktig frem.

Det kan jo også være verdt å nevne at plastikkbussene fra Polen er som et gufs fra DDR hva komfort både for reisende og sjåfører gjelder. Vi ser her at man sparer seg til fant i alle ledd.

At ingen nordmenn vil kjøre buss er bare sprøyt. Det er faktisk mange som ønsker å gjøre nettopp det, på lik linje med at noen vil være elektriker eller tømrer, murer osv. Arbeidet jeg og mine kollegaer utfører hver dag består i å frakte rik og fattig, gammel og ung trygt frem dit de skal. Dette er ikke noe man forventer. Det er noe man ser på som en selvfølge.

Hvorfor skjerper EU kravene til yrkessjåfører kraftig? Svaret er like lett som spørsmålet er kort: FOR Å BEDRE SIKKERHETEN.

Med fare for å snakke nedlatende om fremmedarbeidere i næringen er ikke dette annet enn en metode fra selskapene, i dette tilfellet SKYSS, å omgå det faktum at det faktisk koster penger å drive kollektivtransport. Det oppleves som en hån mot vår profesjonalitet at man kan hente en gjeng fra det vi kaller Øst-Europa, gi de et norskkurs og hokus pokus så er du bussjåfør i Norge. Tre år med transportfagutdannelse virker da temmelig meningløst. Også om man velger å bruke 100 000 på sertifikat.

Er det slik at vi skal sees på som avvikere? Når man setter seg inn i en buss overlater man ansvaret for liv og helse til den som sitter bak rattet. Alle forventer at sjåføren er høflig, punktlig og faglig dyktig. JA du hørte rett. FAGLIG DYKTIG. For dem som ikke har fått det med seg er transport et eget fagområde, som håndverkere og lignende. En time hos mekaniker eller en rørlegger koster flesk. De skal jo også ha sin lønn. Forskjellen er at i alle disse yrkene er det arbeidstiden 0900 –1600 som gjelder. Alt utover dette godgjøres med minst 50% tillegg. Rykker man ut en søndag snakker vi minimum 100% . I vår sektor får man etter kl 19.00 25%. Det gjelder frem til kl 06.00. Jobber du søndag er det 40% tillegg.

Spør de yrkesgruppene hva som hadde skjedd om lønn og avtaleverket deres hadde sett ut som hos bussjåførene. Med respekt å melde. Hvis du reiser til Estland for å jobbe. Resten av familien er hjemme i Norge. Lønnen du mottar er en god del bedre enn du er vant til. Ville du da klaget? Tvilsomt. Hvis du i tillegg ikke hadde noe særlig sosialt nettverk rundt deg ville du da jobbet så mye som overhode mulig for i det hele tatt ha noe å gjøre? Kanskje spare opp nok til å skape seg noe bra i hjemlandet. Slutt å lure på hvorfor det står slik til med bussnæringen. En skal være ganske trang i pappen for ikke å forstå det.

Skal man komme noen vei i denne sammenheng er det på tide at fagforeningene bretter opp ermene og setter foten ned. En rettferdig lønn i forhold til det samfunnsansvaret det forlanges av sjåførene og en arbeidstidsordning som kan kombineres med et normalt familieliv er ikke for mye forlangt!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.02.2011
08:34
16.12.2013 15:24



Mest lest

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Kronikk

Det er frivillig om den enkelte arbeidstaker ønsker vaksinering. Kan nei til vaksine være grunnlag for oppsigelse?  (Illustrasjonsfoto)

Det er frivillig om den enkelte arbeidstaker ønsker vaksinering. Kan nei til vaksine være grunnlag for oppsigelse? (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

«Kan du få sparken av å si nei til koronavaksine?». Se hva Jussformidlingen svarer

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Sjekk lista: Dette vedtok Frp på landsmøtet

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

Google Street View

Forskningsansatt (58) ble nedbemannet etter 34 år i jobben – så saksøkte hun arbeidsgiveren

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Jan-Erik Østlie

Elbil, kontantstøtte og vindkraft: Her er sakene som skaper strid på Frps landsmøte

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

Sissel M. Rasmussen

Rashid startet som renholder i 1999. Nå er han «bydelsordfører» for 33.000 innbyggere

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker