JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial snikdumping

Fagforeningene i transportnæringen må sette foten ned og forlange en rettferdig lønn i forhold til det samfunnsansvaret som forlanges av sjåførene - og en arbeidstidsordning som kan kombineres med et normalt familieliv, mener innsenderen.



22.02.2011
08:34
16.12.2013 15:24

Det er stort fokus på kollektivtransport for tiden. Det spørsmålet som må stilles først er: hvorfor. Det alle kan være enige om er vel fakta om at det ikke er pga fornøyde kunder.

Hvorfor er de ikke fornøyde? Til det er det bare å si at hyppighet, punktlighet, service og komfort må ha nådd det som noen liker å kalle bunnivå.

Siden starten på 90-tallet ble det innført et nytt regime for kollektivnæringen. Selskaper slo seg sammen, andre ble oppkjøpt osv. Det hele resulterte i at TIDE ble født. Nå skulle det jammen ble vei i vellinga. Et stort selskap som skulle kjøre «over alt» i Hordaland.

Bakteppet for alt dette var at politikerne hadde bestemt at det skulle innføres anbudskjøring. Så litt etter litt ble område for område lagt ut på «salg». Dette skulle virkelig revolusjonere næringen. På enkelte hørtes det så fantastisk ut at en ble fristet til å tro at bussen skulle komme hjem å hente deg når du var klar. Slik har det ikke akkurat gått. Vi har derimot fått et fylkeskommunalt selskap SKYSS som bestiller og kjøper tjenester fra de selskapene som vinner budrundene.

Vinnerne «tjener» penger på å levere det avtalte produktet. Når de gjør dette mottar de bonus, det er da inntekten. Skal selskapene tjene mer kan de knipe inn på lønn, bemanning, forsikringer og annet. Det blir da en tilleggsgevinst.

For dem som har litt minne kan det nevnes at noe lignede skjedde ved Ragn-Sells. Et avfallsfirma som kjører på anbud. Der var strikken strukket så langt at den røyk. Det forteller oss likevel hvorfor «norske» menn og kvinner i større og større grad vegrer seg mot dette arbeidet.

Et svært populært ord for tiden er SOSIAL DUMPING. Det vi ser i buss/kollektivnæringen er intet unntak, forskjellen er at man går litt mer forsiktig frem.

Det kan jo også være verdt å nevne at plastikkbussene fra Polen er som et gufs fra DDR hva komfort både for reisende og sjåfører gjelder. Vi ser her at man sparer seg til fant i alle ledd.

At ingen nordmenn vil kjøre buss er bare sprøyt. Det er faktisk mange som ønsker å gjøre nettopp det, på lik linje med at noen vil være elektriker eller tømrer, murer osv. Arbeidet jeg og mine kollegaer utfører hver dag består i å frakte rik og fattig, gammel og ung trygt frem dit de skal. Dette er ikke noe man forventer. Det er noe man ser på som en selvfølge.

Hvorfor skjerper EU kravene til yrkessjåfører kraftig? Svaret er like lett som spørsmålet er kort: FOR Å BEDRE SIKKERHETEN.

Med fare for å snakke nedlatende om fremmedarbeidere i næringen er ikke dette annet enn en metode fra selskapene, i dette tilfellet SKYSS, å omgå det faktum at det faktisk koster penger å drive kollektivtransport. Det oppleves som en hån mot vår profesjonalitet at man kan hente en gjeng fra det vi kaller Øst-Europa, gi de et norskkurs og hokus pokus så er du bussjåfør i Norge. Tre år med transportfagutdannelse virker da temmelig meningløst. Også om man velger å bruke 100 000 på sertifikat.

Er det slik at vi skal sees på som avvikere? Når man setter seg inn i en buss overlater man ansvaret for liv og helse til den som sitter bak rattet. Alle forventer at sjåføren er høflig, punktlig og faglig dyktig. JA du hørte rett. FAGLIG DYKTIG. For dem som ikke har fått det med seg er transport et eget fagområde, som håndverkere og lignende. En time hos mekaniker eller en rørlegger koster flesk. De skal jo også ha sin lønn. Forskjellen er at i alle disse yrkene er det arbeidstiden 0900 –1600 som gjelder. Alt utover dette godgjøres med minst 50% tillegg. Rykker man ut en søndag snakker vi minimum 100% . I vår sektor får man etter kl 19.00 25%. Det gjelder frem til kl 06.00. Jobber du søndag er det 40% tillegg.

Spør de yrkesgruppene hva som hadde skjedd om lønn og avtaleverket deres hadde sett ut som hos bussjåførene. Med respekt å melde. Hvis du reiser til Estland for å jobbe. Resten av familien er hjemme i Norge. Lønnen du mottar er en god del bedre enn du er vant til. Ville du da klaget? Tvilsomt. Hvis du i tillegg ikke hadde noe særlig sosialt nettverk rundt deg ville du da jobbet så mye som overhode mulig for i det hele tatt ha noe å gjøre? Kanskje spare opp nok til å skape seg noe bra i hjemlandet. Slutt å lure på hvorfor det står slik til med bussnæringen. En skal være ganske trang i pappen for ikke å forstå det.

Skal man komme noen vei i denne sammenheng er det på tide at fagforeningene bretter opp ermene og setter foten ned. En rettferdig lønn i forhold til det samfunnsansvaret det forlanges av sjåførene og en arbeidstidsordning som kan kombineres med et normalt familieliv er ikke for mye forlangt!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.02.2011
08:34
16.12.2013 15:24



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

EUs jernbanepakke 4 blir en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Artikkelen om Noora (6) som hadde for få leker ble produsert av en løgnfabrikk. Faktisk.no avdekket den raskt som en klassisk falsk nyhet.

Artikkelen om Noora (6) som hadde for få leker ble produsert av en løgnfabrikk. Faktisk.no avdekket den raskt som en klassisk falsk nyhet.

Colourbox/LO Media

Løgnfabrikker og grupper på Facebook sprer falske nyheter om barnevernet

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45): – Skulle jeg fortsatt å jobbe på samme måte som i dag, hadde jeg ikke holdt til jeg ble 50 år engang

Christina Siljan Hjerpekjøn konsentrerer seg om å hjelpe barnet når hun kommer inn i familier som tror på konspirasjonsteorier om barnevernet.

Christina Siljan Hjerpekjøn konsentrerer seg om å hjelpe barnet når hun kommer inn i familier som tror på konspirasjonsteorier om barnevernet.

Hanna Skotheim

Christina har fått spørsmål om hun får bonus for å stjele barn

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

UENIGE OM TIDSBRUK: Over to år har fem-seks avisbud på Lillehammer fått avslag på 1000 krav om betaling for den ekstra tiden ruta har tatt å kjøre.

UENIGE OM TIDSBRUK: Over to år har fem-seks avisbud på Lillehammer fått avslag på 1000 krav om betaling for den ekstra tiden ruta har tatt å kjøre.

Roy Ervin Solstad

Avisbudene har jobbet tusen ganger uten betaling, mener LO: Nå møter de arbeidsgiver i retten

Linn Aslaksen Neset har drømt om å jobbe i ambulansetjenesten siden hun var  liten.

Linn Aslaksen Neset har drømt om å jobbe i ambulansetjenesten siden hun var liten.

Anita Arntzen

Ambulansearbeider Linn: – Geværet pekte rett mot meg, og han brølte: «Kom dere ut!»

Katrine Nordbø

Her er helseplagene vi får av jobben

Ansatte ved sykehjemmet reagerer kraftig på beskjeden om at de skal loggføre egne dobesøk. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Ansatte ved sykehjemmet reagerer kraftig på beskjeden om at de skal loggføre egne dobesøk. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Colourbox.com

Sykepleiere i Bærum må loggføre egne dobesøk


Flere saker