JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial snikdumping

Fagforeningene i transportnæringen må sette foten ned og forlange en rettferdig lønn i forhold til det samfunnsansvaret som forlanges av sjåførene - og en arbeidstidsordning som kan kombineres med et normalt familieliv, mener innsenderen.



22.02.2011
08:34
16.12.2013 15:24

Det er stort fokus på kollektivtransport for tiden. Det spørsmålet som må stilles først er: hvorfor. Det alle kan være enige om er vel fakta om at det ikke er pga fornøyde kunder.

Hvorfor er de ikke fornøyde? Til det er det bare å si at hyppighet, punktlighet, service og komfort må ha nådd det som noen liker å kalle bunnivå.

Siden starten på 90-tallet ble det innført et nytt regime for kollektivnæringen. Selskaper slo seg sammen, andre ble oppkjøpt osv. Det hele resulterte i at TIDE ble født. Nå skulle det jammen ble vei i vellinga. Et stort selskap som skulle kjøre «over alt» i Hordaland.

Bakteppet for alt dette var at politikerne hadde bestemt at det skulle innføres anbudskjøring. Så litt etter litt ble område for område lagt ut på «salg». Dette skulle virkelig revolusjonere næringen. På enkelte hørtes det så fantastisk ut at en ble fristet til å tro at bussen skulle komme hjem å hente deg når du var klar. Slik har det ikke akkurat gått. Vi har derimot fått et fylkeskommunalt selskap SKYSS som bestiller og kjøper tjenester fra de selskapene som vinner budrundene.

Vinnerne «tjener» penger på å levere det avtalte produktet. Når de gjør dette mottar de bonus, det er da inntekten. Skal selskapene tjene mer kan de knipe inn på lønn, bemanning, forsikringer og annet. Det blir da en tilleggsgevinst.

For dem som har litt minne kan det nevnes at noe lignede skjedde ved Ragn-Sells. Et avfallsfirma som kjører på anbud. Der var strikken strukket så langt at den røyk. Det forteller oss likevel hvorfor «norske» menn og kvinner i større og større grad vegrer seg mot dette arbeidet.

Et svært populært ord for tiden er SOSIAL DUMPING. Det vi ser i buss/kollektivnæringen er intet unntak, forskjellen er at man går litt mer forsiktig frem.

Det kan jo også være verdt å nevne at plastikkbussene fra Polen er som et gufs fra DDR hva komfort både for reisende og sjåfører gjelder. Vi ser her at man sparer seg til fant i alle ledd.

At ingen nordmenn vil kjøre buss er bare sprøyt. Det er faktisk mange som ønsker å gjøre nettopp det, på lik linje med at noen vil være elektriker eller tømrer, murer osv. Arbeidet jeg og mine kollegaer utfører hver dag består i å frakte rik og fattig, gammel og ung trygt frem dit de skal. Dette er ikke noe man forventer. Det er noe man ser på som en selvfølge.

Hvorfor skjerper EU kravene til yrkessjåfører kraftig? Svaret er like lett som spørsmålet er kort: FOR Å BEDRE SIKKERHETEN.

Med fare for å snakke nedlatende om fremmedarbeidere i næringen er ikke dette annet enn en metode fra selskapene, i dette tilfellet SKYSS, å omgå det faktum at det faktisk koster penger å drive kollektivtransport. Det oppleves som en hån mot vår profesjonalitet at man kan hente en gjeng fra det vi kaller Øst-Europa, gi de et norskkurs og hokus pokus så er du bussjåfør i Norge. Tre år med transportfagutdannelse virker da temmelig meningløst. Også om man velger å bruke 100 000 på sertifikat.

Er det slik at vi skal sees på som avvikere? Når man setter seg inn i en buss overlater man ansvaret for liv og helse til den som sitter bak rattet. Alle forventer at sjåføren er høflig, punktlig og faglig dyktig. JA du hørte rett. FAGLIG DYKTIG. For dem som ikke har fått det med seg er transport et eget fagområde, som håndverkere og lignende. En time hos mekaniker eller en rørlegger koster flesk. De skal jo også ha sin lønn. Forskjellen er at i alle disse yrkene er det arbeidstiden 0900 –1600 som gjelder. Alt utover dette godgjøres med minst 50% tillegg. Rykker man ut en søndag snakker vi minimum 100% . I vår sektor får man etter kl 19.00 25%. Det gjelder frem til kl 06.00. Jobber du søndag er det 40% tillegg.

Spør de yrkesgruppene hva som hadde skjedd om lønn og avtaleverket deres hadde sett ut som hos bussjåførene. Med respekt å melde. Hvis du reiser til Estland for å jobbe. Resten av familien er hjemme i Norge. Lønnen du mottar er en god del bedre enn du er vant til. Ville du da klaget? Tvilsomt. Hvis du i tillegg ikke hadde noe særlig sosialt nettverk rundt deg ville du da jobbet så mye som overhode mulig for i det hele tatt ha noe å gjøre? Kanskje spare opp nok til å skape seg noe bra i hjemlandet. Slutt å lure på hvorfor det står slik til med bussnæringen. En skal være ganske trang i pappen for ikke å forstå det.

Skal man komme noen vei i denne sammenheng er det på tide at fagforeningene bretter opp ermene og setter foten ned. En rettferdig lønn i forhold til det samfunnsansvaret det forlanges av sjåførene og en arbeidstidsordning som kan kombineres med et normalt familieliv er ikke for mye forlangt!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.02.2011
08:34
16.12.2013 15:24



Mest lest

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør

Bjørn Inge Bergestuen/Frp

Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter


Flere saker